Author Topic: SU's Handicaptillæg  (Read 3118 times)

Nita

• Newbie
  • *
    • View Profile
SU's Handicaptillæg
« on: 21-11-2006 14:56:03 »
Dette topic vedrører mest unge på videregående uddannelse, eller som overvejer at starte på videregående uddannelse.....

Jeg vil bare lige gøre opmærksom på, at det skulle nu være en accepteret grund til ansøgning, at have Crohn eller Colitis, så længe at lægejournaler og udskrifter er up to date og relevante for ens pt. tilstand.

jeg fik selv min ansøgning godkendt efter ca. 2 måneder og det er selvfølgelig med tilbagevirkende kraft, jeg havde dog søgt både på Crohn og rygproblemer, men ikke mindre er det kommenteret i det nyeste ccf-blad at det nu skulle være muligt at blive godkendt.

Det er en kæmpe hjælp til SU'en når man har månedlige medicinudgifter osv.....

Jeg er super glad for at jeg kan bruge al min energi på uddannelse, og ikke skal tænke på 4 timers arbejde efter forelæsningerne hver dag....

Benyt jer af det....

Mvh. Nita
ita

Tinni

• Guest
SU's Handicaptillæg
« Reply #1 on: 13-12-2006 17:09:12 »
Hej Nita
Det lyder helt fantastisk! Jeg har haft CU et par måneder og er allerede i en nærmest desperat situation rent økonimisk. Jeg er farmacistuderende på 2. år og kunne slet ikke magte at have et job ved siden af (lige nu kan jeg faktisk ikke engang magte forelæsningerne)

Så handicaptillæg er helt afgjort noget jeg vil undersæge nærmere!
MVH Tinni

BodilP

• Newbie
  • *
    • View Profile
Sv: SU's Handicaptillæg
« Reply #2 on: 07-01-2008 11:03:21 »
Jeg har også fået handicap-tillæg udelukkende pga. CU. Sagsbehandlingstiden var ret lang, men man får det med tilbagevirkende kraft fra den måned hvor man søger.

Troels

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: 17-09-2008 12:44:22 »
Det er godt nok en gammel tråd jeg roder op i her, men det kan jo være at nogen kan have glæde af mine erfaringer alligevel. Jeg fik tilkendt handicaptillæg (jeg har CU) et stykke inde i min universitetsuddannelse. Så vidt jeg husker var tog det egentligt ikke så længe om at få det tilkendt (som andre siger udbetales det tilbagevirkende, så det hjælper under alle omstændigheder på det).

Da jeg skulle søge, tænkte jeg at jeg lige så godt kunne være på den sikre side og undgå alt for meget frem og tilbagesnak, så jeg vedsendte en udtalelse fra min egen læge (han har ikke haft ret meget med sygdomsforløbet at gøre, så det var mere eller mindre mig selv der mødte op hos ham, og fortalte hvad det betyder for min hverdag, og så skrev han en udtalelse på baggrund af det), en udtalelse fra den læge jeg er tilknyttet på sygehuset og en kopi af min journal.

Som sagt kan jeg ikke huske hvor længe det tog, men jeg mener altså ikke at det var så længe. Jeg vil i hvert fald opfordrer alle som er igang med en uddannelse til at søge. Det gør det altså lettere at komme igennem en sommetider travl hverdag hvis man ikke skal tænke på arbejde samtidig med. Jeg brugte også pengene på at købe ordentlig mad, så jeg ikke skulle leve af pasta hele tiden, og på at prøve akupunktur (Det virkede godt nok ikke rigtigt, men pengene gav mig i hvert fald mulighed for at få afprøvet om det skulle hjælpe).

Maiken

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 23-09-2008 11:44:44 »

Ja, det er måske en gammel tråd at rode op i, men jeg kan heller ikke opfordre nok til at søge!

Jeg har ogå fået handicaptillæg under min uddannelse, og det gør altså en kæmpe forskel. Jeg søgte selv i september for et par år siden, da det vist var helt nyt, og da tog processen 6 måneder, men kunne forestille mig den er blevet forkortet lidt - det er jo nok meget almindeligt, at der er virkelig mange der søger lige i begyndelsen.

Så vidt jeg ved er der virkelig gode chancer for at få tillægget tildelt med MC eller CU (har selv MC), min læge på Herlev Sygehus fortalte i hvert fald på det tidspunkt, at hun havde lavet udtalelser til syv personer, hvoraf de seks fik det tildelt. Så det er bare om at søge!

Mette-sipo

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: 04-10-2008 22:31:16 »
hejsa

jeg har også fået tildelt handicaptillæg, det tog ca to måneder men det var også lige ved sommerferie tiden såå.. men jeg opfordre jer også til at søge det. det er dejligt at kunne koncentrer sig om sin uddannelse og ikke være bekymret for om man skal stå og vælge mellem huslejen eller medicinen..

Marie

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: SU's Handicaptillæg
« Reply #6 on: 15-06-2009 22:47:50 »
Hej gammel tråd.. Men håber I lytter (:

Er 20 og har netop indsent KOT mappen til en videre gående uddannelse. Vil helt sikkert søge handicap tillæget, og har bedt min læge lave en udtalelse.
Men - jeg skrev ind til dem der giver tillægget hos SU styrelsen, og fik besvaret nogle af mine spørgsmål, hvilke var "Hvor betydelig en funktionsnedsættelse skal det være?" Jeg fik svaret "EN meget betydelig funktions nedsættelse".

Men altså, hvad betyder det jo lige, man skal ikke være på dødens rand for så kan man jo slet ikke gennemføre en uddannelse. Men man skal naturligvis heller ikke være symptomfri, for så er der andre der har mere brug for det.

Hvordan fik i overbevist dem om at lige præcis I var så syge at i sku have det?
Altså hvor syg skal man være?

Jeg har selv været syg siden jeg var 6 år, af colitis ulcerosa. Har altid ondt i maven, og ofte diarreer, og har udbrud hvert halve år ca. Føler mig egentlig aldrig helt symptomfri, men jeg er heller ikke den der er slemmest ramt, så vidt jeg kan læse mig frem til her på sitet. Jeg bliver behandlet med puri nethol.

Maiken

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: 17-06-2009 15:57:59 »
Hej Marie

Ideen med tillægget er jo, at personer, der pga sygdom ikke kan arbejde ved siden af studiet, bliver bedre stillet økonomisk.

Altså synes jeg du og din læge skal slå på årsagerne til, at du ikke kan arbejde ved siden af studiet. Ud fra det, du skriver, vil jeg mene at diarreerne er en god årsag - det er svært at passe et job, når man ofte skal på toilettet. Derudover tror jeg også, man kan argumentere for, at halvårlige sygdomsudbrud vil gøre det svært at fastholde et eventuelt studiejob - og at det netop i sygdomsperioder er en lettelse ikke at have et job ved siden af, sådan at man kan bruge den smule energi man måtte have tilbage til at følge med på studiet.

Min lægelige udtalelse var meget kort, noget i stil med "patienten har x antal diarreer i døgnet og kan derfor ikke passe et job ved siden af studiet." Efterfølgende indhentede SU Styrelsen så mine journaloplysninger far sygehuset.

Hvis du er interesseret er du velkommen til at sende din mail-adresse i en privat besked, så kan jeg sende min egen motiverede ansøgning - hvis du gerne vil have en slags kladde eller skabelon at se efter.

Held og lykke!

De bedste hilsner

Maiken

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #8 on: 05-10-2009 17:27:06 »
Skal man have det i udbrud for at få tillæg? Jeg er pt på revalidering grundet sygdommen, håber på at få endnu skoleår sådan så jeg lige kan få styr på de ekstra fag jeg skal bruge for at komme ind på mit studie, og derefter hedder det SU. Jeg har overvejet at arbejde ved siden af, hvis jeg kan klare det, men er samtidig meget nervøs for stress, da jeg i forvejen har haft problemer med både stress og depression. Men pt er jeg ikke syg af min CU, jeg får imurel som holder det nede. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan de næste 1½ år vil blive omkring min CU, men hvis jeg ikke bliver syg igen, kan diagnosen, og det at jeg får immundæmpende medicin, og har en fortid med psykiatrisk behandling grundet stress og depression mon så være grund nok til at få handicaptillæg?

GR

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #9 on: 09-10-2009 20:33:22 »
Hejsa... Når man har vores sygdomme, kan man søge om handicaptillægget. Om man får det eller ej, er noget de afgøre, så du må søge til den tid, hvis nødvendig og se hvad de siger.

Vi lever jo nogle meget forskellige sygdoms forløb med vores sygdomme.
Der er folk der er opereret, der har fået bevillget handicaptillæget. Det er både folk med pouch og stomi.

Du må have pøj med det til den tid. :)

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #10 on: 09-10-2009 23:21:47 »
Tak. Og tak for svaret.