Author Topic: D-vitaminmangel  (Read 233 times)

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
D-vitaminmangel
« on: 26-07-2010 20:01:10 »
Jeg har netop fået målt mit D-vitamin niveau, hvilket viste sig at være temmelig lavt - 18 nmol/l. Jeg kan læse på denne side at der anbefales nogle temmelig høje doser og bestemt meget større end dem, min tarmlæge anbefaler mig.
Jeg skal tage Unikalk Forte, 38 mikrogram og ved siden af to mulitvitaminer med sammenlagt 10 mikrogram i - altså i alt 48 mikrogram pr. dag.

Der er naturligvis forskel på, hvad de alternative læger anbefaler og det er jo egentlig dem, vi mest har hørt fra her på siden - Jer, der har haft d-vitaminmangel, hvad har I fået ordineret af Jeres læger?

Jeg overvejer at købe en omgang D3 og supplere op med dem....

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Re: D-vitaminmangel
« Reply #1 on: 28-07-2010 09:57:10 »
Hejsa

Mit niveau var ca dobbelt op af dit; så 30 mikrogram ekstra om dagen.

Jeg tager i forvejen dagligt 1 vitamin/mineralpille.

Min søster (uden tarmsygdom) lå lavere end jeg. Hun skulle tage 2x30 mikrogram om dagen.

Hilsen Charlotte

Jens G

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
Re: D-vitaminmangel
« Reply #2 on: 28-07-2010 11:48:44 »
Jeg har en kollega der døjede med underlige smerter i den ene hånd og underarm.

Efter mange undersøgelser viste det sig at han manglede d-vitamin i voldsom grad, og han fik det i starten som indsprøjtninger, og har siden spist 2 unikalk forte om dagen.
Det har hjulpet betydeligt på hans smerter, og en dag da jeg omtalte at d-vitamin måske også hjalp på tarmproblemer sagde han:"Det er sjovt du nævner det, for jeg har i mange år haft en følsom mave, og det er også blevet meget bedre efter jeg fik d-vitamin."

Selv har jeg siden 2005 dagligt spist en enkelt kalktablet med 10ug d-vitamin + en multivitaminpille der også indeholder 10ug, og har i den periode ikke haft tilbagefald med MC. Men i samme periode har jeg også fået Imurel, og de meste af tiden drak jeg dagligt Noni Juice. Noni Juicen har jeg ikke drukket i ca. 6 måneder nu, uden at mærke forværring, så den var måske nok spild af penge.
Jens G