Author Topic: Crohn og maveoperation for fedme  (Read 1435 times)

Anette

• Newbie
  • *
    • View Profile
Crohn og maveoperation for fedme
« on: 26-01-2010 17:37:18 »
Hej

Jeg ville lige høre om der er nogen der har fået foretaget en fedmeoperation?

Min vægt er nemlig været stigende lige siden jeg kom i behandling for MC, for et par år siden.
Jeg har svært ved at føle mig mæt. Jeg går derfor og overvejer om jeg skulle få foretaget sådan en operation. Har sådan set altid været en stor pige siden jeg var ca. 10 år (er 26 nu). Jeg har gennem tiden prøvet forskellige kure mv, men intet har virket.

Men er det overhovedet muligt når man har MC?

mhn

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Crohn og maveoperation for fedme
« Reply #1 on: 26-01-2010 20:45:53 »
Hej.

Jeg har ikke et klap forstand på fedme operationer. :-)

Men jeg vil sige: Hvis du har Crohn så pas på det tarm og de kilo, du har.

Jeg synes ikke, det er klogt for en tarm patient at være slank.

Jeg har prøvet 2 operationer.

Første gang havde jeg noget på side benene og klarede en voldsom operation uden de store problemer. Anden gang var jeg udhungret og hallucinerede efter en ret simpel operation.

Jeg mangler nu 1½ meter af tarm systemet. Jeg skal æde som et tærskeværk, for at have 5 - 10 kg. mere end ernærings eksperterne mener er godt.

Jeg har haft hallucinationerne. Der vil jeg meget nødig hen igen, så kan ernærings eksperterne sige, hvad de vil.

Får du Prednisolon?

Det giver vand i kroppen og voldsom appetit. (I hvert fald hos mig.) Men det forsvinder igen, når behandlingen slutter.

Mvh
Morten

P.s. Den eneste gang i mit liv mit BMI har været godt nok til en ernærings ekspert var, mens jeg lå og hallucinerede af sult.
« Last Edit: 26-01-2010 20:48:00 by mhn »

Anette

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 27-01-2010 19:39:56 »
Jeg er ikke på prednisolon mere, har været af det et stykke tid efterhånden. Jeg skal begynde på HUMIRA behandling i næste uge, da prednisolon ikke havde den ønskede virkning.

Min MC sidder i tyktarmen, og efter hvad jeg har læst, så er det tyndtarmen de rører ved.

Jeg har ikke noget i mod at være lidt overvægtig, men mit BMI tal ligger på 45,5. Så det kan umuligt være godt for mit heldbred, har jo også risiko for at udvikle sukkersyge og følgesygdomme i forbindelse med overvægten.

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 27-01-2010 22:11:34 »
Jeg er ikke på prednisolon mere, har været af det et stykke tid efterhånden. Jeg skal begynde på HUMIRA behandling i næste uge, da prednisolon ikke havde den ønskede virkning.

Min MC sidder i tyktarmen, og efter hvad jeg har læst, så er det tyndtarmen de rører ved.

Jeg har ikke noget i mod at være lidt overvægtig, men mit BMI tal ligger på 45,5. Så det kan umuligt være godt for mit heldbred, har jo også risiko for at udvikle sukkersyge og følgesygdomme i forbindelse med overvægten.

Hvad med at snakke med lægerne på sygehuset om det.
Nu har jeg selv CU,  så jeg ved ikke det store om MC, men måske de kan vejlede dig om hvorvidt en operation er en god idé eller ej.

mhn

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 27-01-2010 22:33:23 »
Min crohn har kostet 140 cm tyndtarm. Så tyndtarm er noget meget værdifuldt i min verden.

Men Marie har nok ret. Det klogeste er at spørge lægerne.

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #5 on: 28-01-2010 22:08:41 »
Jeg er fuldstændig overbevist om, at du vil få et nej til en sådan operation, når du har Crohn.

Jeg har selv tænkt, at hvis min vægt ikke stopper med at stige (Gud ved af hvilken årsag), så kan jeg være en kandidat til den operation.
Men jeg kan ikke forestille mig, at de vil gøre noget som helst for at minimere fordøjelsen, når man risikerer at have perioder af ens liv, hvor man ikke er i stand til at optage føde i tarmen.

En anden ting - når du nu har Crohn, så er der jo en risiko for, at store dele af tarmen skal fjernes, og når de laver en gastric bypass, så fjerner de noget af tyndtarmen. Os tarmpatienter har brug for AL den tarm vi overhovedet kan få.

Men - jeg synes faktisk det er interessant at du siger du tager på.
Jeg har Colitis og får Remicade og Puri-Nethol. Jeg startede på det da jeg havde været i prednisolonbehandling - dog lige med et par clostridie-infektioner som mellemspil ;)

Jeg tog rigtig mange kilo på, da jeg fik prednisolon - måske 25, og siden er vægten steget stille og roligt. Vejer nu over 100 kg.
Jeg har ALDRIG været så overvægtig før, og det er på trods af, at jeg ikke spiser som en, der vejer så meget.
Jeg spiser så jeg burde veje omtrent 25 kilo mindre.
Lægerne tager det ikke særlig alvorligt. Jeg får hele tiden sangen om, at der skal være et passende forhold mellem brug og forbrug, og de lytter ikke til mig, når jeg siger, at jeg faktisk ikke spiser så hulens meget. Jeg har fået taget standardblodprøver for stofskifte et par gange uden det har afsløret noget – og så går de ikke mere ind i det.
DYBT frustrerende.
Og nu ser jeg så, at du har det samme problem.
Jeg har fra starten tænkt, at det måske kunne have sammenhæng med Remicaden eller at prednisolonkuren har givet nogle mere komplicerede stofskifteproblemer end en standardtest kan afsløre.

Jeg er et stort spørgsmålstegn…..

Har du tænkt i samme baner?

Rikke H

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: 30-01-2010 23:06:30 »
Da jeg blev opereret første gang, tog jeg 25 kg på, på 2 mdr! Siden da har vægten stødt stiget, så nu er jeg overvægtig.

Jeg forstår det heller ikke rigtigt da jeg har mange (vand)tynde aff. om dagen og maden går hurtig igennem. Jeg spiser mindre end de fleste i min omgangskreds som er slanke. Men grunden er nok at jeg er alt for inaktiv pga. jeg enten sidder på wc eller sover pga. kronisk træthed!

Lægerne siger det er fint jeg har noget at tage af.

Jeg snakkede faktisk med en som har fået lavet en maveoperation og hun fortalte mig hvad BMI skulle være hvis man var kronisk syg før de overhovedet ville overveje det - den ligger en del højere end hvis man ikke er syg. Men om de overhovedet ville gøre det på en med crohn ved jeg ikke.

Men hvis man med crohn kunne så ville jeg ikke turde, for har allerede fået fjernet tarm to gange - sikkert ikke de sidste gange :;-)(
« Last Edit: 30-01-2010 23:09:03 by Rikke H »
Rikke H
Har Crohn

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #7 on: 10-02-2010 10:09:46 »
Da jeg blev opereret første gang, tog jeg 25 kg på, på 2 mdr! Siden da har vægten stødt stiget, så nu er jeg overvægtig.

Jeg forstår det heller ikke rigtigt da jeg har mange (vand)tynde aff. om dagen og maden går hurtig igennem. Jeg spiser mindre end de fleste i min omgangskreds som er slanke. Men grunden er nok at jeg er alt for inaktiv pga. jeg enten sidder på wc eller sover pga. kronisk træthed!

Jeg snakkede faktisk med en som har fået lavet en maveoperation og hun fortalte mig hvad BMI skulle være hvis man var kronisk syg før de overhovedet ville overveje det - den ligger en del højere end hvis man ikke er syg. Men om de overhovedet ville gøre det på en med crohn ved jeg ikke.

Men hvis man med crohn kunne så ville jeg ikke turde, for har allerede fået fjernet tarm to gange - sikkert ikke de sidste gange :;-)(

Nu har jeg som sagt ikke Chron, så jeg kender ikke så meget til hvordan i har det. Men omkring træthed, så synes jeg faktisk det har hjulpet mig utroligt meget at jeg begyndte at være mere aktiv. Jeg tog enormt på sidste vinter af Prednisolon, og det var fuldkommen uacceptabelt for mig, så jeg begyndte at løbe, og har gjort det siden, og jeg har det så godt, jeg synes jeg har mere energi end nogensinde. Det var naturligvis helt enormt hårdt at komme igang, det gjorde ondt, og jeg kunne ikke løbe ret langt, og jeg indrømmer at jeg tit tudede når vi løb. (Jeg løb med min kæreste til at starte med) Men efter et par måneder skete der et mirakel, min form blev bedre, og jeg kunne løbe længere, og jeg begyndte faktisk at kunne lide det, og nu løber jeg flere gange om ugen, helt af egen fri vilje, uden min kæreste som ikke rigtig gider mere. Og jeg elsker det.
Jeg siger ikke at et mere aktivt liv er løsningen for dig, eller at løb er det, men for mig virkede det. Måske der er andre ting der kunne være noget for dig. Jeg fik også en wii med wii fit i sommers, og har brugt den rigtig meget. Det giver selvfølgelig ikke så meget som en løbetur, men fordelen er jo at den bruges hjemme så man er tæt på et wc hvis det skulle blive nødvendigt. Og 10 minutter med en wii er klart bedre end slet ingen bevægelse.  :)

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #8 on: 10-02-2010 10:14:14 »

Nu har jeg som sagt ikke Chron, så jeg kender ikke så meget til hvordan i har det. Men omkring træthed, så synes jeg faktisk det har hjulpet mig utroligt meget at jeg begyndte at være mere aktiv. Jeg tog enormt på sidste vinter af Prednisolon, og det var fuldkommen uacceptabelt for mig, så jeg begyndte at løbe, og har gjort det siden, og jeg har det så godt, jeg synes jeg har mere energi end nogensinde. Det var naturligvis helt enormt hårdt at komme igang, det gjorde ondt, og jeg kunne ikke løbe ret langt, og jeg indrømmer at jeg tit tudede når vi løb. (Jeg løb med min kæreste til at starte med) Men efter et par måneder skete der et mirakel, min form blev bedre, og jeg kunne løbe længere, og jeg begyndte faktisk at kunne lide det, og nu løber jeg flere gange om ugen, helt af egen fri vilje, uden min kæreste som ikke rigtig gider mere. Og jeg elsker det.
Jeg siger ikke at et mere aktivt liv er løsningen for dig, eller at løb er det, men for mig virkede det. Måske der er andre ting der kunne være noget for dig. Jeg fik også en wii med wii fit i sommers, og har brugt den rigtig meget. Det giver selvfølgelig ikke så meget som en løbetur, men fordelen er jo at den bruges hjemme så man er tæt på et wc hvis det skulle blive nødvendigt. Og 10 minutter med en wii er klart bedre end slet ingen bevægelse.  :)

Vil så også lige skynde mig at sige at jeg godt ved at MC er værre at have en CU, Og jeg som sagt ingen erfaring har med MC eller hvordan det er at have det.  ;) Bare så ingen føler det som et angreb, for sådan var det bestemt ikke ment.  :)

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #9 on: 12-02-2010 09:30:08 »
Hej

Jeg har jo så CU; men jeg synes, at det er temmelig ironisk at have en kronisk sygdom, hvor et af symptomerne er vægttab - og så at man ikke kan lade være med at tage på!

Har selv været på den  :(

Jeg er 41 år, har fået 2 børn, taget 20-25 kg på 3 gange i mit liv, og havde ikke de helt store problemer med at tabe dem igen. Det var ikke nemt, men det gik.

Og så fik jeg CU - wupti - 13 kg vægtforøgelse på 7 år, og jeg kunne ikke komme af med dem igen!

Min egen læge mente, at det måske var fordi, jeg begyndte at få alle næringsstoffer igen, da min mave/tarm stabiliserede sig

Jeg måtte også begynde at løbetræne og desuden forbi en diætist før end det hjalp.

Nu mangler jeg 1,5 kg og så vil jeg være normalvægtig igen - dejligt   :D

Ha' en go' dag

Hilsen Charlotte

lotty

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #10 on: 13-05-2010 16:01:15 »
Hej.

Jeg ved ikke om du har fundet et svar du kan bruge, men du kan få den operation der hedder sleeve gastric, der skære de noget af mavesækken men rør ikke ved tarmene.

Du kan evt kigge på dette link :http://www.hvidovrehospital.dk/NR/rdonlyres/5596F9EF-34CD-41F5-9809-A2A3EA242EF7/0/gastricsleeveoperation.pdf

Håber det hjælper dig

Lotty