Author Topic: hej alle Er ny her og har masse af spørgsmål ?????  (Read 1390 times)

HBP

• Newbie
  • *
    • View Profile
jeg er 38 år og har tre dejlige børn jeg holdt med at ryge i 2004 begyndte derefter at have blod og slim i afføring, den slog det lidt hen, nej da jeg fejler intet. Indtil en dag jeg læst en artikler om cykelrytteren Brian Holm fik konstateret tarmkræft. Der blev jeg først rigtig bange for, at det var det der sket for mig. Jeg  kontakt min læge og fik foretaget en kikkertundersøger og fik konstateret irriteret tyktarm, som de ment stamme fra mit rygestop, da ingen i min familie har denne sygdom. Jeg fik Pentase stikpille og sygdommen gik fuldstædig i sig selv igen. Da jeg i 2006 ventede mit tredje barn og sygdomme bluset lidt op igen. Begyndte jeg igen med  behandling med pentase gik det hele i sig selv igen. Jeg har haft mange gode år med sygdom  :) 
Men nu er helvede brudt ud i fuld luge.. av av
For 3 uger siden fik jeg mange mavesmerter og opkast. Jeg regnede med at det var nok bare en alm. influenza. men da jeg forsat med at have høj feber kontakt jeg min læge og blev akut indlagt på medicinsk afdeling, hvor jeg om eftermiddagen havde det okey efter have fået drop. Synes selv at jeg var kommet på højkant efter at have fået væske ind. det blev aftalt at jeg skulle tage medicin og komme igen mandag morgen.  Men da jeg om aften skulle have den medicin de havde sendt mig med hjem Actavis , har jeg aldrig i mit liv har jeg været så syg. :'( Hele weekenden gik med opkast og diarre op til 20-30 gange om dagen. jeg kunne simpelhen ikke holde noget som helst i mig..  jeg havde det allebedst ved bare at ligge i seng eller sidde på toilettet. mandag morgen nægtede jeg at tage min medicin, da jeg havde rigtig dårligt. Min mand og jeg kørte på sygehuset . med det samme der kom en sygeplejerske og spurgt hvordan jeg havde det.. kun jeg bare fortælle om alt min opkast og diarre var bleven forværret . det kom overhovedet ikke bag på hende at jeg havde haft det så dårligt,, hvorfor har ingen fortalt mig da jeg blev udskrevret at hvis du får det dårligt af medicin. kom strakt igen,, jeg fandt da ud af hvor er man dog autoritetstro over for lægerne .  :o   
Jeg er bleven sendt hjem med pentase igen.. har det nogenlunde men har en del diarre endnu. Jeg er ikke starte på arbejde inu. da jeg lige skal til kræfterne igen efter at have tabt 6-7 kg.
nu kom ordene som Crohn frem. jeg synes bare at jeg har en masse spørgsmål angående denne sygdom.
håber virkelige at nogen af jer kan hjælpe mig..  Please ..

skal man blive ved at døje med diarre eller er det bare en periode indtil pillerne begyndet at virke ?
min læge talt om brugen af Prednisolon og måneansigt , men det afskrækker mig helt vildt,..
Er det rigtig at man skal spise masse af tyggegummi for at holde tarmene igang ?
Kan jeg begynde at løbe igen uden at skal have et toilet lige i nærheden ?
Er det rigtig at kosten omlægning ikke har noget som helt at sige ?
Er der noget med deltids sygemelding ??
har nogen af jer prøvet alternativ behandlinger ??

« Last Edit: 23-09-2009 10:49:20 by HBP »

Dadoo

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: hej alle Er ny her og har masse af spørgsmål ?????
« Reply #1 on: 22-09-2009 17:12:59 »
Hej HBP

Jeg er jo den heldige patient med crohn som jeg har haft i 3½ år. har prøvet det meste som du også oplever nu. Mange er så heldige at de kan holde sygdommen nede med medicin og der findes meget man kan prøve medicinsk. Crohn sygdommen hedder i sin hele strækning Morbus Crohn og fremkommer mest i tyktarmen som kronisk blødende tyktarmsbetændelse. der findes crohn og en mildere form for tyktarmsbetændelse der hedder Colitis uscelerosa. forskellen på disse 2 sygdomme er at colitis findes sammenhængende i tyktarmen, mens crohn er den værste fordi den ikke behøves at sidde sammenhængende i tarmen. den kan forekomme i hele tarmsystemet, både endetarm, tyktarm og tyndtarm sådan pletvis rundt omkring.

Hverken den ene eller den anden sygdom kan helbredes, men kan holdes nede med medicin hvis man er heldig. vær ik urolig mht prednisolon. jeg tar det nu og har taget det i det første 1½ år af min sygdom og jeg har ingen bivirkninger ved det andet end lidt rysten på hænderne. men det er meget forskellige hvordan folk reagerer på medicinen.

Efter min mening har kosten ingenting at sige. har prøvet at ændre på kosten. gir ingen ændring. Alternativ behandling har jeg også prøvet. ingen held der heller. Men selvom de utallige toiletbesøg har jeg ikke ladet mig stoppe mht arbeje. har haft fultidsarbejde mens jeg har været syg. Har prøvet ALT for at holde min sygdom i skak, men intet har hjulpet.

nu har jeg så for 1 måned siden fået fjernet endetarm og tyktarm hvor sygdommen sad og fået permanent stomi. det var det eneste udvej fik jeg at vide og det vidste jeg vist også selv. Håber ikke du er lige så uheldig som mig. men må sige stomi og operation har vist sig at være det helt rigtige valg for mig.

Du kan læse min historie hvis du har lyst. den ligger her under dit indlæg og hedder "min historie"

Held og lykke med det.

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #2 on: 22-09-2009 19:58:45 »

skal man blive ved at døje med diarre eller er det bare en periode indtil pillerne begyndet at virke ?

Hejsa. Nu har jeg ikke selv chron, men colitis. Men jeg vil svare på spørgsmålene så godt jeg nu kan.
Min sygdom er i ro nu. Jeg får Imurel, og det har holdt det nede siden marts. Så det kan bestemt lade sig gøre at leve med sygdommen uden diarre, i hvert fald når det kommer til CU.

min læge talt om brugen af Prednisolon og måneansigt , men det afskrækker mig helt vildt,..

Jeg vil sige at måneansigt er det mindste af de birvirkninger prednisolon har. Men birvirkningerne kan varriere meget fra person til person. Jeg fik prednisolon første gange i december, og fik næsten intet måneansigt. Men jeg måtte på høj dosis igen i febuar, og der kom det så. Men selvom bivirkningerne er trælse så tager jeg dem med, medicinen gjorde at der kom ro på sygdommen.

Er det rigtig at man skal spise masse af tyggegummi for at holde tarmene igang ?

Det har jeg aldrig hørt om, så der må jeg melde pas, det ved jeg ikke.

Kan jeg begynde at løbe igen uden at skal have et toilet lige i nærheden ?
Motion er rigtig godt. Jeg begyndte at løbe efter min indlæggelse i febuar og jeg tror det har hjulpet mig med til at få det rigtig godt, både fysisk og psykisk. Om du kan løbe med udbrud tror jeg må være op til dig at vurdere, men skade sygdommen, det kan det ikke, tværdigmod.

Er det rigtig at kosten omlægning ikke har noget som helt at sige ?

Med CU er der vist ikke noget med kosten, andet end hvad man selv har efaring for. Men jeg synes at have hørt det er anderledes med MC.

Er der noget med deltids sygemelding ??

Jeg får revalidering mens jeg tager min hf. Efter det regner jeg med at skulle igang med uddannelse på fuldtid. Men jeg ved ikke om du kan få en deltids sygemelding. Måske din læge eller kommune kan hjælpe dig med at svare på det.

har nogen af jer prøvet alternativ behandlinger ??
Nej, det har jeg ikke. Jeg er ikke til det alternative. Jeg tror på lægevidenskaben, og pt har jeg det også rigtig godt med min Imurel, jeg håber at det bliver ved.

Velkommen til.  ;)

GR

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 22-09-2009 22:54:44 »
Hejsa HBP.
Jeg har haft MC i 15 år og at have MC er mange ting. Mange af de folk man støder på med CU og MC på nettet er dem, der oftes har det lidt svært. Det skal du ikke bliver forskrækket over, for rigtig mange med sygdommene har et fint liv og deres sygdom volder dem ikke så mange problemer igen.

Når jeg læser dit indlæg, bliver jeg lidt nysgerrig efter, at høre om der evt. har været tale om CU i dit tilfælde? Grunden til, at jeg spørger er, at du skriver du er holdt med, at ryge og du derefter fik dine første symtomer. Der er noget i smøgerne, der kan dæmpe CU nemlig. De kan for nogens vedkommende holde sygdomme nede. Ved MC, der kan man forværre sit sygdom forløb, ved at ryge. Der er nogle ryger, der stopper og derefter får konstateret CU. Nogle med CU, der er ryger oplever også deres sygdom forværres, hvis de stopper.
Det kan sommetider være lidt svært, ved nogen at skille de 2 sygdomme af og sige om det er den en eller den anden man lider af. Der er som dadoo, skrev forskel på hvor de 2 sygdomme sidder, men også på hvordan de sidder i selv tarmen. CU sidder i slimhinden MC i alle 3 lag af tarmen.
Medicinsk er det meget det samme vi får, men når det kommer til kirurgi, er der forskelle.

Der er nogle med MC, der faktisk mere lider af forstoppelse end tynd mave. Men har man god medicinsk effekt, så aftager diarrene. Din mave kan evt. være mere følsom for visse fødevare.
Mælk holdte jeg selv ret hurtig op med, at drikke da jeg blev syg, det kunne min mave bare ikke efterfølgende.

Kosten er meget forskellig for person til person. Der er en diæt, der hedder SCD, der er lidt delte meninger om den. Der er nogle patienter med MC og CU, der har fået deres sygdom i ro og faktisk undgået operation, ved at leve efter den. Det er lidt en omfattende diæt med hjemmelavet yoghurt bla. Personlig har jeg aldrig selv levet efter den, men har bla. bogen omkring den herhjemme, der er også lavet en efterfølger til den.
Der er et link til en hjemmeside om diæten her bla. http://www.scdiet.org/dk/scd013.html

Personlig får jeg meget måneansigt, men fik også meget høj dosis pred. i min tid. Men det er ikke lige slemt ved alle. Det er ikke vældig pænt, men personlig synes jeg, det er mere træls, at det er lidt ubehagelig, i hovedet, når det er så stort.

Personlig spiser jeg ikke tyggegummie, jeg spiser ikke slik. Men når man tygger tyggegummie, sætter man gang i tarm funktionen. Der er bla. lavet en undersøgelse i london med tarmopereret og tyggen tyggegummie efterfølgende og dem der tyggede fik hurtigere gang i maven.

Jeg har kun prøvet alternativ behandling i forbindelse med følgesygdomme, dog uden effekt. Jeg er opereret for min MC en del gange. I dag er jeg faktisk medicinfri, i næste måned er det 8 år siden jeg stoppede.
Nogle har bla. haft held med akupunktur, hvis du er jyde er der en behandler i Hammel, der behandler folk med vores sygdomme. Der har jeg selv gået.

Håber du snart får det bedre igen. :)

« Last Edit: 22-09-2009 22:57:40 by GR »

HBP

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 23-09-2009 10:05:15 »
hej
tak  for alle svarene. det altid rart at vide at man ikke er alene om dette.. jeg håber at jeg snart kommer på højkant igen.. skal op på sygehuset i morgen og tale med lægen om mit videre forløb.
jeg håber jeg snart kan start på arbejde igen, dejligt at høre at man godt kan leve et normalt liv med crohn,, ;)

til dig dadoo: tak for svarene . det er noget af et sygdomsforløb. jeg kan godt føle dig hensyn til frustration af sygdommen, hvem er det lige man snakke med om alt dette. folk kan ikke sætte sig ind i problemstilling, når de ikke selv har sygdommen, jeg har heldigvis en dejlig mand som prøver at forstå sygdommen.  Jeg håber inderligt ikke at jeg komme til at enden mit sygdoms forløb som dit med stomi.. men man ved jo aldrig.  Man godt at høre at du har det fint idag :)

Maria H : du besvarede alle mine spørgsmål takker ;) Jeg er glæder mig til at jeg skal ud og løb igen.. Jeg har en cykel i stuen som jeg også regner med at jeg skal til at prøve kræfter med .. jeg er også sikker på motion er med til hjælpe på at man får det bedre.

GR:
tak for link til  hjemmeside om diæten.
angående mit rygestop , mener lægen som tog kikkertundersøgelsen at det startet af dette..Hun sagde at hun ser mange tilfælde af dette..  jeg har crohn og det sidder i den nederst del af endetarmen. men de siger også at  smøgerne, der kan dæmpe sygdommen. Men de fraråder på det kraftige at man begynder at ryge igen.. da sygdommen jo ikke forsvinder igen..Jeg kan heldigvis kun se flere fordele ved at være holdt med at ryge.. selvom jeg har fået denne sygdom. da jeg jo har haft mange gode år uden at mærke til sygdommen.. lige indtil nu altså. selvom tanken er stejfet mig hvad er ville have været sket hvis ikke jeg var holdt med at ryge,, var jeg måske aldrig bleven syg :-\  tillykke det må da være dejligt at være medicinfri i så mange år.. jeg vil ønske at jeg vil få det samme forløb .. men hensyn til for rådet med hammel, har det hjulpet dig eller hvad. jeg ville da gerne have et navn,da jeg bor nemlig i det midtjyske..

Jeg har fået en tid til en Irisanalyse på onsdag og er lidt spændt på dette..Er der nogen der har prøvet dette?

Jeg er stadigvæk afskrækket af brugen af Prednisolon, da der hører så mange bivirkning med.

endnu engang tak for svar ;D
henriette
« Last Edit: 23-09-2009 11:00:55 by HBP »

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #5 on: 23-09-2009 15:00:05 »
Omkring prednisolon, så er det forskelligt hvor mange bivirkninger man får, jeg har hørt om nogle der fik meget få, og nogle der fik mange. Men altså, i de høje doser synes jeg personligt at predniosolon er feeeeedt. Jeg havde det bare så godt, masser af energi, verden var lyserød og alt var godt. Udtrapningen gjorde ondt. Men samtidig ville jeg ikke være foruden den behandling da den jo hjalp mig til at få det bedre.
Mit forløb var sådan at jeg fik det i høje doser under indlæggelse i december, og da jeg så nåede omkring 15 mg blev jeg syg igen. De bivirkninger jeg fik første gang var blå mærker, også at jeg fik ondt i muskler og led, jeg kunne næsten ikke gå, og det er ikke sjovt.
Da jeg så bliver syg igen starter vi forfra med høje doser. Og da jeg bliver udskrevet begynder jeg så at løbe. Og jeg tror løb og motion var med til at der gik længere tid før jeg fik så ondt at jeg næsten ikke kunne gå. Der kunne jeg naturligvis slet ikke løbe, men jeg tror på mange måder at mit jævnlige løb hjalp mig lettere hen over muskel og ledsmerter i anden omgang.
Jeg håber aldrig jeg skal have prednisolon igen, men jeg har ikke fortrudt jeg fik det. Det er ikke sjovt at få, men nogle gange er det nødvendigt. Første gang jeg var indlagt fik jeg bedring i sygdommen allerede på anden dagen af behandlingen så vidt jeg husker. Anden gang gik der lidt længere før der kom en bedring, men der var jeg også virkelig syg. (40 gange var jeg på wc det døgn jeg blev indlagt.  :D)

Dadoo

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: 23-09-2009 19:22:57 »
jeg kan godt hjælpe dig med aku i hammel. hjemmesiden er denne : http://www.aku-hammel.dk/index2.html

har også selv gået der og fået en irisanalyse. er ik selv den helt store troende på det alternative. men gav det en chance og det var også meget spændende. men for mig gav det ingen ændring. gik der 2-3 gange om ugen i nok 3 uger, så blev jeg ked af det. også fordi jeg bor i det nordlige nordjyske så det var langt væk. men mange siger de har gode erfaringer derfra. så det er da værd at prøve hvis du har lyst til det.

GR

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #7 on: 23-09-2009 22:17:21 »
Hejsa Henriette..

Chancen for, at få stomi er større, når man har CU end når man har MC. Ved os MC folk fjerner de kun det syge tarm stykke, da det handler om ved os, at bevare mest mulig tarm. Ved folk med CU fjerner man hele tyktarmen på en gang og evt. endetarm hvis nødvendig.
Nu sidder din sygdom jo så i endetarmen og hvis den ikke flytter sig og det kommer til operation, så er det jo stomi. Man kan f.eks mangle hele tyktarmen som MC patient og stadig være sat ud den rigtig vej, hvis bare endetarmen er ok. Mange kan klare deres sygdom med medicinsk behandling og bliver aldrig opereret.

Selv mangler jeg hele tyktarmen og ca. 10 cm af min tyndtarm, endetarm og lukkemuskel og sidder på min venstre lårmuskel. Jeg har aldrig været syg i min tyndtarm, men har fået min stomi rettet 2 gange, derfor mangler der lidt. Chancen for, at jeg bliver syg igen er 5%. Jeg lever nu livet efter jeg aldrig gør det. ;D Grunden til jeg er medicinfri er bla. jeg er opereret, men man kan nu også blive det uden operation. Jeg har personlig aldrig haft god medicinsk effekt, så da resten af min tyktarm røg, den er fjernet af 3 omgang, var der ingen grund til, at hælde mere medicin på mig, da jeg heller aldrig har været syg i min tyndtarm.

Det er skønt, at være medicinfri, men mit MC forløb, har været meget oppe af bakke. Jeg er ikke en af de gode historiere. Men til trods for det, har jeg et fantastisk liv, jeg er ikke sådan, at slå af pinden. :D Jeg har faktisk ikke været syg, så mange gange, da jeg er opereret ret hurtig i mit forløb. Jeg har bla. haft et meget om fattende bylde og fistel forløb som er en følge til MC, det er også derfor jeg mangler min endetarm i dag. Så har jeg også en hudsygdom der giver bylder oveni.

Bylderne er også grunde til, at jeg har fået akupunktur i Hammel. Jeg havde ikke mere tyktarm dengang fik behandling der og Poul synes faktisk det var lidt ærgeligt, jeg ikke var kommet inden, da han jo tidligere har hjulpet folk med MC. Men den var væk, jeg har MC i svær grad og min tarm var færdig. Akupunkturen hjælp ikke for mit vedkommende. Det er der ingen af de alternative ting, jeg har prøvet, der har gjort desværre, for når alternativet er en kniv, gad man jo godt noget havde virket.

Det er kun en fordel i dag du ikke ryger. Hvis du havde røget, da du blev syg, havde du fået af vide, du skulle holde op. Det har jeg hørt mange gang de sidste 15 år selv. For som tidligere skrevet, kan rygning forværre ens MC forløb, det er kun CU folk der kan havde fordel af, at ryge.
Men det er jo bedre slet ikke, at ryge om man fejler det ene eller det andet, set forholde til, hvad rygning ellers gør ved kroppen. Jeg har bare ingen rygrad, til at holde, elsker mine smøger. ;)

Indlægseddelen ved pred. kan godt virker lidt skræmmende. Men hvad folk har oplevet af bivirkninger skal jo stå der og det er meget forskellig, hvad man får af bivirkninger.
Personlig havde jeg rigtig mange også nogle mindre heldig, derfor må jeg heller ikke få medicinen i dag. I dag findes der bla. også remicade og humira. Det gjorde, der ikke da jeg blev syg i 94.
Jeg var en ung 18 årig pige, da jeg blev syg og fik faktisk lidt skæg af medicinen, ikke videre kønt, at se på. ;D Bivirkninger er træls ved alt medicin, men det kan være en enkel kur er nok for dit vedkommende.

Håber det går godt hos lægen i morgen. :)

« Last Edit: 23-09-2009 22:20:13 by GR »

HBP

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #8 on: 24-09-2009 16:11:14 »
hej maria, gr og dadoo
tak for alle svarene igen.. hvor bliver jeg lidt skræmt at I har så meget erfaring, I har fået dette i så unge en alder. lært at leve med sygdom på godt og på ondt.. Jeg har været heldig at mit har været i ro de sidst 5 år men er jo brudt ud igen. Lægen ment at det var på retur og jeg var ved at være på ret køl igen.Da jeg har taget lidt på igen og har ikke alle de toiletbesøg.
Det var godt nok ikke den tarmlæge jeg var ved sidst da han er ude og rejse. men jeg fik den sødeste kvindelige læge , som kunne giv mig svar på alle mine spørgsmål. Nu mener de måske at jeg har colitis istedet for , men der er aldrig bleven stillet en diagnose ved mit sygdomsforløb. så jeg skal op og have foretaget en ny kikkertundersøgelse da det jo er fem år siden sidst og det har jeg det helt fint med. hun mente bestemt heller ikke at det var nødvendig at behandler med Prednisolon. så der fik jeg min skræk aflivet... ;) py-ha.. 
jeg skal blive ved med at være sygmeldt en uge endnu og derefter skal jeg have en deltidssygmeldning da jeg så lige så stille kan starte op på mit arbejde igen . hun mener helt klaret at min sygdom er brudt ud da jeg har skiftet nyt arbejde og arbejdet alt for meget..  :-[
jeg har det endnu bedre idag end alle de andre dage.. det værste er om natten.. der det lige som jeg skal tømmes ud.. jeg har det også svært med for meget diarre skal man accepter, man har. jeg kan se lys forude.. og min arbejdsplads er selvfølgelige træt af situation men glæder sig over at jeg snart kan begynde igen. men jeg skal nok til at kigge mig om efter et mindre stressende arbejde :-\
Jeg glæder mig meget til Irisanalysen på onsdag 

endnu en gang tak for svarene  :D
henriette
« Last Edit: 24-09-2009 16:52:54 by HBP »

Steen

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: 02-10-2009 20:24:50 »
Hej Henriette

Jeg har levet med Colitis ulcerosa fra 1996 - 2007. Det startede mildt og jeg fik behandling med Pentasa og senere Asacol. Det kunne holde sygdommen nogenlunde nede, men aldrig helt væk. Med tiden blev sygdommen værre og mine doser større. Når det gik i rigtigt udbrud fik jeg tidsbegrænsede kure med prednisolon til sygdommen var nede på et acceptabelt niveau, men stille og roligt blev tarmen mere og mere ødelagt og mine symptomer værre.
Efter en Remicade behandling uden resultat foreslog min medicinske overlæge stomioperation som endelig løsning. Da jeg var træt af i flere år at have uheld med at skide i bukserne sagde jeg jatak til stomi.
Jeg fik stomi i august 2007. Det har jeg aldrig fortrudt. Jeg har fået ro i livet, ikke mere gå og kigge efter toiletmuligheder når jeg var i byen, aldrig mere snavsede bukser. Der er ikke noget urent ved stomi, og de moderne hjælpemidler gør det meget nemt at leve med stomi. Jeg har rejst halvvejs verden rundt, jeg svømmer ved stranden og går i svømmehal. Cykler og løber. Med andre ord, jeg har fået et nyt liv uden CU.

HBP

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #10 on: 03-10-2009 23:22:42 »
hej steen
det simpelhen min største frygt at det bliver stomi til slut. selvom jeg kan læse fra flere af jer, at I lever et meget bedre liv med stomi. der sket mange ændring indenfor området. Jeg føler stadigvæk at jeg vil miste min kvindelig /menneskelighed.Det må alligevel have været mange kameler at sluge inden man siger ja tak. eller man som dig steen har så ødelagt en tarm.  tilbage til min historie var jeg til irisanalyse og hun kunne godt se at jeg havde en irriteret tarm, men hun så det mere i maven. jeg fik en kostplan .Hvor jeg skal holde mig fra mælkeprodukter, sukker og gluten . Den kur vil jeg prøve at følge og se om det giver nogen ændring. Jeg ringet op i torsdag af min tarmlæge som var vendt hjem fra udlandet. han mente jeg skulle have taget nye blodprøver da mit infektionstal var alt for høj ved indlæggelse og han ville gerne at jeg fik foretaget en kikkertundersøgelse næste dag.. Jeg kom akut afsted fredag og han fik mig presse ind til kikkertundersøgelse . jeg røg lige igen hele system på 2 timer..super  :) jeg fik nye blodprøver. de viste at infektionstallet var faldet fra 79 til 16. Min kikkertundersøgelse kunne han ikke se nogen ændring fra 2004.  :-\ pu-ha jeg havde helt glemt hvor ondt det gør at få luft ind i tarmen. han mente at jeg måske har haft en maveinfektion som har gjort at det bluset op igen,  jeg får først endelig svar i uge 42 på biopsier og de sidst blodprøver. Jeg er begyndt at tage Asacol istedet for. jeg synes allerede at kunne mærke en ændring da jeg ikke render så tit på toilet. som du beskriver det steen. så har jeg det rigtig skidt med at man altid skal vide hvor det nærmeste kundetoilet er indenfor rækkevide.. jeg synes det lyder fantastisk at du  har rejst det halve af verden rundt,  svømmer  og løber  :-

jeg har lært en hele del med hensyn til §56 http://www.adir.dk/sw24556.asp  og medicintiskud: hold  op, hvor er medicin dyrt  ??? jeg har jo skulle købe to slags medicin inden for 2 uger : Hvis du lider af en kronisk sygdomHar du et stort varigt og faglig veldokumenteret lægemiddelforbrug og overstiger din egenbetaling 3.700 kr. kan din læge søge om et såkaldt kronikertilskud. Dette tilskud kan tidsbegrænses og gælder for alle køb af tilskudsberettiget lægemidler til og med det tilskudsår, hvor tilskuddet udløber.

Kronikertilskud Egenbetaling Totaludgift
0 % 0 - 480 kr 0 - 480 kr
50 % 480 - 822,50 kr 480 - 1.165 kr
75 % 822,50 - 1.213,75 kr 1.165 - 2.730 kr
85 % 1.213,75 - 3.520 kr 2.730 - 18.105 kr
100 % Over 3.520 kr Over 18.105 kr

Efter de nye regler kan du som kronisk syg ikke få kommunen til at betale dine medicinudgifter. Kronikertilskudet er nu en sygesikringsudgift og det er din lægen der skal søge Lægemiddelstyrelsen om kronikertilskud. Modtager du idag tilskud fra kommunen (serviceloven §97) til dine udgifter på over 300 kr. om måneden bør du snarest tale med din læge om muligheden for, at lægen søger Lægemiddelsstyrelsen om et kronikertilskud

jeg har lært en hel del og tyggegummi skal jeg holde mig langt fra da det kun give en masse mavesyre i maven . jeg håber de i uge 42 kan give mig endelig svar på hvad jeg fejler . Da jeg synes uvisheden og vente tiden er stort

henriette  ;)*
« Last Edit: 03-10-2009 23:51:01 by HBP »