Author Topic: Pine mellem ribbenene.  (Read 3459 times)

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
Pine mellem ribbenene.
« on: 07-01-2008 22:50:09 »
Hej.
Jeg har MC og har været på imurel i et år nu med gode resultater. Jeg har aldrig følt noget til nogle bivirkninger, men i nat fik jeg en virkelig uudholdene pine mellem de nederste ribben. Følte ingen trang til at gå på toilettet eller at kaste op, selv om jeg ville ønske at jeg skulle kaste op, fordi det føltes som det ville have lettet om pinen.
En gang før har jeg følt denne pine. Det var også om natten, men da varede den kun i nogle minutter, så var den væk igen. Men i nat ville pinen bare ikke holde op! Jep prøvede at drikke noget vand, men det gjorde hverken et eller andet. Jeg undgår normalt panodil, da den som oftest gør at jeg får tynd mave, men jeg endte så med at tage panodil, fordi jeg hellere ville have tynd mave end den skrækkelige pine! Det hjalp og jeg kunne falde i søvn igen. I dag har jeg ikke følt noget som helst til pinen, så nu er jeg spændt på at vide om jeg kan komme igennem denne nat.
Så kommer mit spørgsmål! Er der nogen der kender noget til en lignende pine? Og har I måske et bud på hvad den kommer af? Er det måske imurellen der er årsagen?
Tak på forhånd. :)

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: Pine mellem ribbenene.
« Reply #1 on: 08-01-2008 01:09:59 »
Hej AL

hvis du har smerterne i højre side,under ribbenene tænker jeg mest på galde smerter, jeg har ikke selv MC eller CU ,men ved at det er forholdsvis hyppigt at man kan få smerter i området hvor leveren sidder,og problemer med galdesyren.

Det fremkaldes ofte hvis man har spist fed eller røget mad.

En  anden ting kan være mavesår/sår i tolvfingertarmen det kan også give smerter, så tag en snak med din læge,og få undersøgt årsagen

Med venlig hilsen

Peter

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #2 on: 08-01-2008 11:05:20 »
Også jeg tænkte på galdeproblemer da jeg læste dit indlæg - en snak med din tarmlæge tror jeg, er på sin plads  ;)

Connie H

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: 08-01-2008 11:57:34 »
Tak for svar. :)

Nej, smerterne er ikke i højre side, men midt imellem der hvor de nederste ribben ligesom går op i en trekant.
Men ok, havde ikke tænkt på at det måske var galden. Glemte vist nok også at sige at det er selvfølgelig ikke sikkert, at det har noget med MCen at gøre.
Fed mad havde jeg ikke spist den dag, måske hellere bare for lidt mad.

I nat har jeg ikke følt noget som helst, men ja, jeg bliver vel nødt til at tage en snak med lægen.

Tak endnu en gang. :)

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #4 on: 08-01-2008 12:03:22 »
Det lyder lidt som om, generne stammer fra mavesækken..

Kunne du med en finger pege på, hvor smerten kom fra, eller var det et bredere område?

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: 08-01-2008 12:07:55 »
Hm.. Ja, faktisk.. Jeg tænkte også på mavesækken. Synes bare det er lidt mærkeligt, at jeg kan have så ondt en nat, og så slet ingenting føle det meste af tiden. Du ved, man føler sig også lidt dum sommetider, når man taler med lægen og faktisk har det godt.

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #6 on: 08-01-2008 12:20:23 »
Du siger samtidig, at du ikke havde spist så meget den dag..

Mine alarmklokker ringer en anelse ;)

Der er lidt mavesår over det, du beskriver...

En tur til doktoren må til ;)

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: 08-01-2008 12:27:13 »
Seriøst?!  :o Troede ikke jeg skulle være den der fik mavesår! men ja.. Havde så heller aldrig troet at jeg skulle ende op med MC.. Hvad gør man med et mavesår? Får man tablettet for det eller skal der noget mere drastisk til?
Ved desværre ikke særlig meget om alle disse sygdomme :(

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #8 on: 08-01-2008 12:30:44 »
Det lyder altså godt nok sådan.

Som regel starter man med noget medicin, der hedder Nexium, som er syreneutraliserende. Mange kan nøjes med det.
Men det kan jo for dig være en del af MC, så mon ikke din tarmlæge skal indover?

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: 08-01-2008 12:35:07 »
Joh.. Jeg tror nok at jeg må tage en snak med ham. Det ville nok være det mest fornuftige. :)
Men tak for hjælpen! ;)

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #10 on: 08-01-2008 12:39:10 »
Velbekomme - håber det er hurtigt overstået  ;)

Maria L

• Guest
« Reply #11 on: 08-01-2008 15:23:03 »
Hej AL

Det du beskriver lyder meget som nogle smerter jeg havde sidst på sommeren 2007. Jeg skrev også et indlæg om det under Colitis Ulcerosa Snak og så hedder emnet "Smerter".

Jeg snakkede med min tarmlæge om det. Han spurtge også til det om det var værre i højre side, men det var mit heller ikke. Jeg fik hurtigt taget blodprøver, men de var fine nok. Og så sagde han, at hvis det kom igen skulle maveregionen scannes. Jeg har ikke haft det siden. Men det stod på i nogle dage, 3 dage tror jeg.

Så, du må nok hellere lige snakke med din læge.

God bedring.

Pige 24

• Guest
« Reply #12 on: 08-01-2008 18:36:51 »
Jeg synes ikke det lyder som mavesår! mavesækken ligger over mod venstre side. Du skriver osse det ikke hjælp at drikke vand og det hjælper normalt at indtage væske og mad hvis man har mavesår. Jeg synes mere det lyder som dine tarme når det midten af maven.

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #13 on: 09-01-2008 11:01:02 »
Pige 24, det er ret klassisk ved mavesår, at smerterne ligger på midten lige under ribbenskanten.

En stor del af mavesækken ligger til venstre for midten, men der ligger også noget lige på. Det er blandt andet overgangen mellem mavesæk og tolvfingertarm, hvor er også opstår mavesår...

Connie H  :)

Lige et link: http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4503?_ARTIKEL_ID_=2092050811110926
« Last Edit: 09-01-2008 11:09:11 by Connie H »

cille9

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #14 on: 09-01-2008 20:07:46 »
Som Maria skriver syntes jeg du skal læse indlægget.

Jeg har CU og har også skrevet på indlægget. Jeg havde sindsygt vildt hvor du beskriver..altså bagved solarplexus. Blev indlagt fordi man mistænkte CU men alt var normalt. Blev også undersøgt for mavesår...Meget ubehagelig undersøgelse som jeg ikke sådan glemmer.....men den viste heller intet.

I en uge var jeg indlagt og på morfin IV og panodiler i de perioder morfin ikke virkede. JEg blev MR scannet og de kunne intet se. Efter en god uge var det væk.

Det skal siges at det kom snigende mens jeg var i behandling af Asacol og prednison. Nu længere jeg kom ned i dosis af sidstnævnte...nu værre blev det. I starten føltes det kun ømt som om man havde lavet mavebøjninger lige der...selv om jeg tror det er umuligt på det område.