Author Topic: Hva gøres det ved forsnævring?  (Read 8312 times)

Dina

• Guest
Hva gøres det ved forsnævring?
« on: 15-11-2007 21:52:14 »
Hej!

>Blev opereret her for mere end 3 år siden, men det viser sig at jeg enten er blevet syet for stramt sammen eller har dannet for meget arvæv...

skal til koloskopi for at finde ud af hvor slemt det står til her d.22/11, så står på phosforal :'(

men mit spørgsmål er om der er nogle der ved hva man evt gør ved det og evt om der er nogle der har fået lavet det efterfølgende...

har som sådan ikke haft problemer med selve MC siden jeg blev opereret, har været medicin fri i mere end 3 år, men døjet meget med forstoppelse og har været indlagt med ambulance et par gange pga frygt for begyndende tarmslyng...den sidste undersøgelse jeg fik lavet for snart 2 år siden viste at der kun er ca 0,6 cm passage mod det "normale" 2 cm...

håber der er nogle der kan hjælpe mig...

Pige 24

• Guest
Sv: Hva gøres det ved forsnævring?
« Reply #1 on: 15-11-2007 22:48:30 »
Jeg har kun læst om ballon udvidelser og operation, ved forsværinger.

Er phosforal det der saltet noget man skal drikke ? hvis ja kan du så ikke få noget andet, jeg får noget der smager af citroen man rør rundt i vand også bliver det varmt, det langt nemmere at indtage.

Dina

• Guest
« Reply #2 on: 16-11-2007 08:26:53 »
Det jeg skal drikke er phosforal der har en smag af ingefær og citron...

har før prøvet det der saltvandsnoget men kunne slet ikke drikke det så prøver phosforal igen...

Pige 24

• Guest
« Reply #3 on: 16-11-2007 12:11:41 »
nej det forstår jeg godt, kan heller ikke det saltet noget så jeg fik det der hedder Salilax som smager af citroen. Tror ikke jeg kender det phosforal.

Men har lægen ikke sagt til dig hvad de vil gøre ved den forsnævring ? 

Dina

• Guest
« Reply #4 on: 16-11-2007 20:10:09 »
nej, er lige kommet tilbage til viborg sygehus, men da jeg var på RASK snakkede de om en ballonudvidelse, men det vil ham i Viborg helst ikke, mente det var noget med at det ikke var en optimal løsning

Pige 24

• Guest
« Reply #5 on: 16-11-2007 21:39:07 »
hvad er RASK ?

nej har nu heller ikke læst super godt om de der ballonudvidelser de holder vist ikke altid de godt. Men så der vel kun operation tilbage hvis det er?

Dina

• Guest
« Reply #6 on: 18-11-2007 12:50:41 »
RASK er Roskilde Amts Sygehus i Køge...

ja tror desværre det er sidste udvej...

Pige 24

• Guest
« Reply #7 on: 18-11-2007 13:01:59 »
okay, det en smart forkortelse  ;)

Bliver spændene hvad de finder ud af

Dina

• Guest
« Reply #8 on: 18-11-2007 13:47:15 »
ja, men nu har jeg jo gået mere end 3 år med det uden der er blevet gjort noget ved det...men synes det er mest i perioder det er slemt...nogle dage kan jeg slet ikke spise da jeg føler mig forstoppet...

men skal så til at tage det forfærdelige phosforal onsdag, mødte ikke helt den forventede forståelse fra arbejdet da jeg bad om 2 dages fri til det, men ja, skal bare have det overstået så jeg kan få en diagnose så hurtigt som muligt...så torsdag skulle jeg måske allerede være klogere...for det er det eneste der skal tjekkes...frygter bare for den voldsomme smerte det er at få den igennem forsnævringen...så ulidelig, godt det er tidligt om morgenen jeg skal have den lavet og bor lige overfor sygehuset så slipper for transporten og kan bare tage hjem og hygge på sofaen resten af dagen og gøre klar til at tage på arbejde fredag....

Dina

• Guest
« Reply #9 on: 22-11-2007 19:38:01 »
Hej!

Ja så ville jeg lige sige hvordan det gik på sygehuset efter min koloskopi...

Min forsnævring har næsten lukket min tarm, så de prøvede med en ballon, men den blev nærmest mast flad af forsnævringen, så nu skal der prøves igen, hvor de ligger mig i fuld narkose og så ser de om ballonen kan holde igen, men ellers så vil der vist være 2 kirurger tilstede, da de vil operere hvis ballonen enten ikke virker eller den risikerer at sprænge tarmen eller forsnævringen skal opereres væk, så er lidt i kulkælderen af ikke at vide hva der sker før jeg vågner op :'(
skræmmer mig meget....

Pige 24

• Guest
« Reply #10 on: 23-11-2007 14:28:53 »
hej

Kan jeg godt forstå, lyder ikke fedt du ikke ved hvad du vågner med  :(

GR

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #11 on: 23-11-2007 17:33:36 »
Hejsa Dina.
Jeg har haft MC siden 94 og har været åbnet 5 gange i mit forløb og har været en del mindre operationer igennem også.
Jeg kan sagtens følge dig i du er skræmt, over du ikke ved hvad du vågner op til. Det har jeg heller ikke altid lige gjort i mit forløb, da lægerne desværre ikke altid kan sige på forhånd hvordan og hvorledes.

Da jeg blev opereret første gang i 96, da fik jeg fjernet det nederste af min tyktarm omkring 40 cm, dengang kunne lægerne ikke inden min operation sige om jeg vågnede op som stomist eller sat ud den rigtig vej igen.

Var 20 år dengang og ikke lige helt klar mentalt på stomilivet, må jeg sige. Blev sat ud den rigtig vej tilbage i 96 og lettelsen var stor. Har stomi i dag og har haft det siden, jeg var 24 år og der var jeg klar.
Det var lidt skræmmende, at ligge sig på bordet dengang og ikke vide, hvad jeg vågnede op til. Havde forberedt mig godt på stomilivet, hvis det blev en realitet.

Kan tydelig huske da jeg vågnede efter operationen, var noget omtåget, operationen havde været ret lang og fumlede med dynen, for at se om stomien sad der. Min far sad og holdt mig i hånden og rystede så på hovedet og jeg lukkede mine små øjen igen og var lettet.

Det bedste du kan gøre for dig selv, synes jeg er, at forberede dig så godt så mulig, på de forskellige ting der ske.
Tal rigtig godt mine dine læger omkring det inden. Kan se du er opereret tidligere, så du ved, jo hvad det vil sige, at blive åbnet.

Det er rigtig skræmmende, når man ikke ved, hvad man vågner op til efter en tur i narkose, men sådan kan desværre være nogen gange. Jeg forbedreder mig altså på det værste, så kan jeg nemlig blive posetiv overrakset, hvis det er.

Jeg skulle engang have lavet et mindre indgreb, der vågnede jeg op, uden jeg var blevet opereret, det var så en lille fejl pga. en halv blind læge.
Det var pænt mærkelig og måtte så på bordet igen. ;)

Håber det hele går godt, uanset hvad det ender med.

Dina

• Guest
« Reply #12 on: 23-11-2007 23:07:46 »
Ja har også en tendens til at forberede mig på det værste, men synes nogle gange det gør mit humør meget værre...

men var nok fordi jeg har været igennem et træls forløb bagefter og op til min operation der for 3,5 år siden, har heldigvis stor tiltro til ham der skal kigge på mig igen denne gang, han lovede det var ham og en kollega der vil forsøge sig og har et godt forhold til ham...

Det er mere end jeg kan sige til ham der opererede mig første gang, for ham mødte jeg faktisk ikke før jeg skulle opereres, kom ikke dagen før og fortalte hva der skulle ske, måtte høre meget af det fra div sygeplejersker og folk der gjorde mig klar til operationen, dvs. fx stomisygeplejersker, og sygeplejersker på afdelingen og andre opererede MB patienter der kunne forklare hva det ville gå ud på, eller i hvert fald give deres besyv med...

men allerede nu føler jeg at jeg ved mere om hva jeg skal igennem end ved min første operation...

GR blev du opereret for forsnævring? i så fald fik du så lavet andet end kikkertundersøgelsen inden? for da de igår prøvede at komme kikkerten igennem der hvor jeg er syet sammen, så kunne de ikke komme igennem og selvom jeg var mere eller mindre halvvejs i narkose, (fik alt hva den kunne trække uden at blive lagt i narkose) så sagde han efter 2 forsøg og meget smerteudbrud, gråd, og råben at han stoppede for kunne ikke komme igennem....skal siges jeg har fået fjernet overgang mellem tynd og tyktarm samt ca 30 cm tyndtarm...

GR

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #13 on: 27-11-2007 16:51:11 »
Hejsa Dina.

Jeg havde ikke en forsnævning i tarmen i 96, da jeg fik fjernet det første stykke.
Jeg har kun haft en forsnævning i min tarm i mit forløb og den sad i min endetarm. Den kom efter jeg havde fået stomi, de fandt den i forbindelse med, at jeg overvejde, at få fjernet min stomi og gennemgik nogle forskellige undersøgelser. Endetarmen har jeg lige fået fjernet sammen med lukkemusklen i sep. i år ved en stor operation pga. bla. fistler.

Kedelig at høre, at du ved din første opereation ikke blev ordenlig informeret af lægen. Rart du har fået en anden og bedre læge denne gang. Det er vigtig, at få ordenlig information inden og så man også kan føle sig klar og godt tryk ved det der skal ske.

Dina

• Guest
« Reply #14 on: 27-11-2007 19:18:31 »
Så skal jeg have lavet røngten af min tyndtarm på fredag....

Har aldrig prøvet at drikke selve kontrastvæsken før, kun fået det igennem slange, er der nogle der ved hvordan det smager...?