Hej Maria.
Jeg vil lige uddybe mine erfaringer med kirurgisk.
Første gang jeg var indlagt fik jeg stomi. Det var en drøj omgang, men jeg kom mig godt og hurtigt, og det var jo fantastisk at føle sig rask igen.
Anden gang slap jeg af med stomien igen. Ligesom første gang fik jeg morfindrop. Det fungerede upåklageligt første gang. Men på andendagen anden gang havde jeg bare ondt. Jeg indrømmer gerne, jeg klagede mig. Personalet havde ikke meget forståelse, jeg fik jo morfin. Jeg skulle bare op og igang. Om aftenen havde de vist fået nok af min klagen, og jeg fik smertestillende piller. Det hjalp. Jeg kunne begynde at gå lidt rundt.
Jeg opdagede en lille våd firkant på lagenet og fik mistanke om at morfinen dryppede ud. Jeg spurgte en af sosu-assistenterne, men fik at vide det bare var mig, der svedte, og nu skulle jeg holde op med at være pjattet.
Godt et døgn senere skulle jeg have droppet ud. Det var en sygeplejerskevikar. Hun fjernede plasteret og sagde overrasket: droppet er jo røget ud!
Jeg var altså reelt uden smertestillende på andendagen efter at have fået skåret maven op!
Lektien for mig her var: Hvis man skal forestille at være smertedækket med morfin og man føler sig helt klar i hovedet, er der noget galt....
Tredie gang var pga. fistler og dertil hørende bylder i skamlæberne. Jeg havde så ondt at jeg faktisk ikke kunne gå (min søster sagde de var så store, det lignede testikler). Jeg røg på operationsbordet, så de kunne få hul på bylderne og indopereret en seton. Efter operationen skulle jeg så op og gå igen. Men jeg havde stadig så ondt, at jeg havde svært ved at gå. Jeg havde familie hos mig det meste af tiden, og de ville gerne hente mad til mig. Det måtte de bare ikke for sygeplejeskerne. Jeg skulle selv op og gå. To dage senere gik der hul på en byld, de havde overset, da de opererede. Derefter havde jeg ikke problemer med at gå rundt.
Så når jeg siger, jeg ikke er glad for den afdeling, synes jeg egentlig, jeg har grund til det. Jeg har lidt dårlige erfaringer...
Efter jeg blev opereret første gang, havde jeg det rigtig godt. Jeg slap af med stomien efter et halvt år, og havde det supergodt et halvt år mere. Men så begyndte det så småt at gå galt igen. Jeg har det stadig langt bedre end før den første operation (som nu er godt 2 år siden), men rask er jeg altså ikke. Håber det går bedre for dig!
Det var lidt af en smøre...men der var jo ingen, der var tvunget til at læse det hele :-)