Author Topic: Ja, lidt om kosten, igen igen...  (Read 2245 times)

FLJE

• Guest
Ja, lidt om kosten, igen igen...
« on: 25-09-2007 01:08:12 »
Hejsa.

Da jeg kan tydeligt mærke, at fødevarer + vædsker har en meget stor virkning på mig, forsøger jeg at få klarlagt endnu bedre, hvilken type kost jeg kan tåle - netop fordi min CU er kommet i udbrud igen. :(

Så gidder I ikke venligst at komme med jeres gode erfaringer, gode som dårlige, tak?

Som udgangspunkt er mine egne erfaringer med kost, at der kun er den tunge vej - altså at prøve sig frem.
Men her er alligevel min egen liste, som jeg har opbygget efter utallige test:

Fødevarer + vædsker som får min CU til at blusse op:
 - Chilli, peberfrugter og andre stærke krydderier.
 - Is (dog primært de billige af slagsen).
 - Færdige/forarbejdede fødevarer, som fx. leverposteg, tærter osv. (jeg mistænker at det har meget med alle de E-er og tilsætningsstoffer at gøre).
 - Mættede fedtsyrer (altså de ikke-flydende) i fx. chips, magariner, minariner, Kirkegården (undskyld: Kærgården) billige chokolader (som fx. Marabue), og lign. mættede fedtsyrer.
 - Sodavand i alle afskygninger.

Fødevarer + vædsker som jeg har gode erfaringer med:
 - Vand.
 - Umættede fedtsyrer: Som fx. Omega 3-6-9 (fede fisk og/eller Udo´s Choise).
 - Umættede fedtsyrer: Til at stege mine madvarer med, bruger jeg udelukkende koldpresset, økologisk jomfru-olivenolie.
 - Cultura og GAIO.
 - Næsten alle frugt- og grøntsager (minus rå løg, Chilli, peberfrugter og andre stærke krydderier).

Og ja, i udbrudsfasen er man helt klart mere følsom for sine "svage" produkter, end i hvilefasen.

Tip:
Hvis man ønsker at vide, hvilke fødevarer der indeholder hvad, er her et kanon-godt link til en fødevare-database. Tast fx. "æble" ind, og se hvad æbler indeholder:
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=1286

Pige 24

• Guest
Sv: Ja, lidt om kosten, igen igen...
« Reply #1 on: 25-09-2007 15:51:13 »
Jeg har dårlige erfaringer med :

Mad udefra, mad andre mennesker står og piller i.
sodavand
majs og ærter
færdig retter
salat i store mængder
af og til æbler
lagkager
svinekød
brun sovs
ris
(patas)
fast food, fx mac d tør jeg slet ikke røre ved.
det folk kalder rigtig smør (lupak el hvad det hedder )
ships
peberfrugter

har gode erfaringer med:

supper
hvidløgsbrød
frugtgrød
kartoffelmos
nutri drik
kakaomælk
kiks
kaffe med mælk og sukker
solbær is
kærgården
popkorn
ko kød
hvidløg

Ting som jeg har gode og dårlige erfaringer med:

Cultura, A38
Marabou
flødboller
is
løg, minus hvidløg
bønnespirre
ost

Men min liste er ikke 100 % for nogen dage er det ligemeget hvad jeg putter i maven så løber det lige igennem. Men det sådan set de ting jeg holder mig til el fra.  :)

Indianerpigen

• Guest
« Reply #2 on: 01-10-2007 12:10:19 »
Jeg tror der er meget individuelt hvilke fødevarer der har en hhv. gunstig eller ugunstig virkning på Colitis.
Selv har jeg efterhånden læst en del litteratur omkring kost og sundhed i forhold til de kroniske tarmlidelser, og har fundet min egen "kur" som jeg er glad for. (tror jeg)...  :)
Men en enkelt af de mange bøger, kan ihvertfald anbefales varmt. Nemlig "Maven din bedste ven" af Carsten Vagn-Hansen (den gamle radiodoktor). Han er dels medicinsk læge men også særdeles viden på det alternative område. I bogen skriver han en del om selve sygdommen, men har også et helt afsnit omkring kosten og en del om de alternative muligheder og indgangsvinkler hertil.
Derudover findes der en hel del på nettet, men jeg vil på et senere tidspunkt samle de mange links jeg har og lægge dem ind på dette site.
 ;)

Qvist

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 14-11-2007 22:10:07 »
Jeg tror der er meget individuelt hvilke fødevarer der har en hhv. gunstig eller ugunstig virkning på Colitis.
Selv har jeg efterhånden læst en del litteratur omkring kost og sundhed i forhold til de kroniske tarmlidelser, og har fundet min egen "kur" som jeg er glad for. (tror jeg)...  :)
Men en enkelt af de mange bøger, kan ihvertfald anbefales varmt. Nemlig "Maven din bedste ven" af Carsten Vagn-Hansen (den gamle radiodoktor). Han er dels medicinsk læge men også særdeles viden på det alternative område. I bogen skriver han en del om selve sygdommen, men har også et helt afsnit omkring kosten og en del om de alternative muligheder og indgangsvinkler hertil.
Derudover findes der en hel del på nettet, men jeg vil på et senere tidspunkt samle de mange links jeg har og lægge dem ind på dette site.
 ;)

Hvad er hovedkonklusionerne i "din egen kur?"