Hejsa.
Da jeg kan tydeligt mærke, at fødevarer + vædsker har en meget stor virkning på mig, forsøger jeg at få klarlagt endnu bedre, hvilken type kost jeg kan tåle - netop fordi min CU er kommet i udbrud igen.

Så gidder I ikke venligst at komme med jeres gode erfaringer, gode som dårlige, tak?
Som udgangspunkt er mine egne erfaringer med kost, at der kun er den tunge vej - altså at prøve sig frem.
Men her er alligevel min egen liste, som jeg har opbygget efter utallige test:
Fødevarer + vædsker som får min CU til at blusse op: - Chilli, peberfrugter og andre stærke krydderier.
- Is (dog primært de billige af slagsen).
- Færdige/forarbejdede fødevarer, som fx. leverposteg, tærter osv. (jeg mistænker at det har meget med alle de E-er og tilsætningsstoffer at gøre).
- Mættede fedtsyrer (altså de ikke-flydende) i fx. chips, magariner, minariner, Kirkegården (undskyld: Kærgården) billige chokolader (som fx. Marabue), og lign. mættede fedtsyrer.
- Sodavand i alle afskygninger.
Fødevarer + vædsker som jeg har gode erfaringer med: - Vand.
- Umættede fedtsyrer: Som fx. Omega 3-6-9 (fede fisk og/eller Udo´s Choise).
- Umættede fedtsyrer: Til at stege mine madvarer med, bruger jeg udelukkende koldpresset, økologisk jomfru-olivenolie.
- Cultura og GAIO.
- Næsten alle frugt- og grøntsager (minus rå løg, Chilli, peberfrugter og andre stærke krydderier).
Og ja, i udbrudsfasen er man helt klart mere følsom for sine "svage" produkter, end i hvilefasen.
Tip:Hvis man ønsker at vide, hvilke fødevarer der indeholder hvad, er her et kanon-godt link til en fødevare-database. Tast fx. "æble" ind, og se hvad æbler indeholder:
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=1286