Author Topic: Skift af plade hver dag - 2 dels system  (Read 3738 times)

asn

• Guest
Skift af plade hver dag - 2 dels system
« on: 01-02-2004 14:19:29 »
Det anbefales at skifte pladen hver 2-3. dag, men p.g.a. meget vådt og stort out put bliver min hud lige omkring stomien rød og vædskende. Kun 2-3 mm og for det meste på huden lige under stomien.

Jeg får 4-6 kodein om dagen for at undgå de våde output men spiser jeg "hvad jeg har lyst til" (og det gør jeg nok lidt for ofte) så bliver problemerne endnu større.

Det er faktisk bedst at jeg skifter hver dag, men går det i længden ?

Er der nogen af jer der bruger 2 dels system og skifter plade hver dag og hvor længe har du/i gjort det ?

Sanne

• Guest
« Reply #1 on: 24-02-2004 09:22:33 »
Jeg har selv været rød lige omkring min stomi, af samme grund som din. Jeg fik noget lilla væske til at smørre på de røde områder. Jeg har ikke oplevet problemet siden. Jeg skiftede også plade hver dag, men hvis du gør det, vil 1-dels system måske være en bedre løsning for dig.

Thorun

• Guest
Hej ASN
« Reply #2 on: 04-03-2004 22:39:20 »
Halløjsa.

Jeg skifter i øjeblikket mellem 1 og 2-dels systemer fra coloplast. Jeg prøver at finde ud af hvad der er bedst, og til hvilke lejligheder hvilke poser er mest praktiske.

Da jeg havde kolostomi, skiftede jeg 2-dels plade ca. hver dag. Huden kunne godt klare det i starten, men pga. nogle andre komplikationer, skiftede jeg over til 1-dels system. Huden har alt andet lige bedre af et 1-dels system hvis der bliver skiftet plade/pose hver eneste dag.

(selvfølgeligt skal man prøve sig frem, og hvis huden kan klare daglige skift med 2-dels systemer, så er det jo glimragende)

Hvad jeg bedst synes om, er lidt forskelligt. Jeg er meget tilfreds med den tyndere plade i 1-del-systemet. Dvs. pladen bedre kan folde sig med huden.  

Og på den anden side er jeg også glad for 2-dels-systemet, da jeg der ikke skal skifte hver dag, og tilmed kan variere posestørrelsen.

Rune T.

Leif.P

• Guest
Stomiposer
« Reply #3 on: 06-03-2004 20:27:09 »
Fidusen ved Coloplast en-delsposer er jo netop at pladen er betydeligt tyndere end to-dels,

Også er der den store fordel at hvis der siver lidt afføring ind uder pladen ved stomien,ja så kommer det jo ikke til at sidde mange timer før det bliver opdaget og vasket væk.

Så kan huden ikke nå at tage skade,som hvis det udsivende afføring fik lov til at sidde i flere dage som ved to-delsposerne.

VH

Leif :roll:

asn

• Guest
« Reply #4 on: 10-03-2004 04:39:27 »
Tak for alle de gode råd. Måske skulle jeg prøve tømbare 1 dels poser.

Jeg anvender i øjeblikket Easy Flex Convex Light for at få lidt extra tryk, men er i øvrigt usikker på hvor længe jeg har behov for dette.

Det er en hel jungle at finde rundt i og man er jo ikke meget for at få fat i noget der hopper af, det har jeg prøvet flere gange - det er meget ubehageligt.

Ditte28

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: 18-03-2004 19:15:50 »
hey... :D

Kender alt til poser der lægger eller "hopper" delvist af. Det havde jeg en del problemer med i starten da jeg fik stomi. Heldigvis havde jeg rigtig god kontakt med en stomisygeplejerke, som hjalp mig utroligt meget og fik derfor lov til at prøve jeg ved ikke hvor mange forskellige systemer fra flere forskellige firmaer.

Det var alletiders og i dag en tre måneder efter har jeg ingen problemer overhovedet med læg fra posen. Bruger pt Coloplast to dels system, men satser på at skifte til endels system her til sommer.

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
prøv plader til urostomi
« Reply #6 on: 19-05-2004 00:46:41 »
hej med jer

jeg har før haft problemer med at holde pladerne fast, pga sved og når jeg går i vandet, jeg bruger 2-dels bandage til colostomi.

Jeg er gået over til at anvende coloplast urostomi plade, assura extra, den kan tage meget væske i forhold til de "normale plader", jeg har uanset varme og aktivitet ,et skifte interval på 6-10 dage med denne plade, jeg kan ikke udelukke at andre producenters plader til urostomi kan anvendes på samme måde. så prøv dig frem hvis du har problemer.

god sommer

Peter
Med venlig hilsen

Peter