Author Topic: Oplevelse af sigmoideoskopi  (Read 5790 times)

Annemette

• Newbie
  • *
    • View Profile
Oplevelse af sigmoideoskopi
« on: 16-09-2007 15:00:02 »
Hej alle

Ja, så kan jeg også melde mig i gruppen af folk der har været til sigmoideoskopi.

Jeg havde læst mange skræk historier herinde, og det gjorde nok også min frygt endnu større for den forestående oplevelse.
En hel måned inden undersøgelsen var jeg IKKE sjov at bo sammen med og jeg tænkte ikke på andet end den forbandende undersøgelse.

Min mand synes jeg var skør at læse de beretninger der var herinde og han fik mig derfor til at love, at når jeg have været til undersøgelsen, skulle jeg skrive om min oplevelse herinde.

Så....here it goes...

Jeg ved ikke hvad det var jeg var bange for, men bange det var jeg. Undersøgelsen blev dog overstået på ca fem minutter og nej det var ikke sjovt, men det gjorde bestemt heller ikke ondt.
Nu er jeg glad for at jeg har gjort det, og kan kun opfordre alle andre til at ¨få det gjort så man får vished for hvad man egentligt fejler. Jeg har nemlig haft colitis i et år nu, og jeg har været ret syg, men har alligevel fået talt mig ud af en sådan undersøgelse.

Så alle mand der ikke har lyst til at få det gjort. Gør det! Det er ikke slemt, det gør ikke ondt og det er rart når det er gjort.

Håber der er nogle der kan bruge min positive historie til noget. Det savnede jeg ihvertfald selv, da jeg ventede på at blive undersøgt.

Vh Annemette

Pige 24

• Guest
Sv: Oplevelse af sigmoideoskopi
« Reply #1 on: 16-09-2007 18:38:55 »
Annemette

Super at høre din undersøgelse ikke var slem... men du skulle da have postet et indlæg inden din undersøgelse.. Jeg har både gode og meget dårlige oplevelser med kikkert undersøgelser.

Der en læge som forklarede mig, undersøgelsen afhænger af hvordan tarmen arbejder den dag og hvordan tarmen har det, når den bliver undersøgt, og derfor umuligt at vide på forhånd om det slemt.

Hvilket jeg synes lyder meget rigtig..

Kan forstår der ligger en grund til mine kikkert undersøgelser er blevet så smertefulde..
Går ud fra min special læge gider forklare mig, hvad det vil sige at have en uhyre mobil slyngdannende sigmoideum, det skrevet som grunden til mine voldsomme smerte reaktioner..

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #2 on: 17-09-2007 01:44:36 »
Hej Annemette.

Tak for dit indlæg, det er vigtigt at der kommer indlæg som dit som modvægt til skræk historier,det er rigtigt at det altid er de negative oplevelser der skrives om, og når man tænker på hvor mange sigmodei og coloskopier der dagligt foretages, så burde der nærmest være en folkestorm der krævede fuld narkose i den forbindelse.
Jeg erkender fuldt ud ,at det er da ikke behageligt at få ting proppet op ,hvor der reelt kun skulle ting ud,
men psyken og de spændinger man foretager i forventning om smerter og ubehag spiller kraftigt ind.

Det er lidt som visdomstænder og rodbehandling, man hører altid kun om dem der synes det er det værste i hele verden.

Hvis det er tarmens tilstand der er afgørende , ved lægerne jo godt at der skal lidt mere til, hvis man har symptomer på voldsomt udbrud inden undersøgelsen, de gør det jo ikke for at være onde og påføre os mere smerte end godt er.

Med venlig hilsen

Peter

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #3 on: 17-09-2007 20:54:23 »
Jeg tror også bare vi skal konstatere, at nogen går det godt for andre skidt - det er helt forskelligt og med garanti afhængigt af, hvor skidt tarmen har det..

Vi skal helst have både de gode og de ikke så gode historier  ;)

Connie H - der venter på sigmodeoskopi inden for en uge, og er ikke glad ved tanken  ;)

Annemette

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 18-09-2007 08:39:26 »
Nu var mit indlæg ikke et dabat oplæg, der skraks skal skydes i jorden af folk der kun har dårlige oplevelser.
Jeg ved godt at mange herinde har det slemt i forhold til mig selv, men jeg er sikker på der er mange som mig der har brug for at høre en god historie istedet for alt det triste.

Så lad denne tråd være positiv og lav en anden om hvor forfærdentligt det er. Så kan folk selv sortere.

:) glade hilsner fra Annemette :)

tox

• Guest
« Reply #5 on: 01-10-2007 10:35:01 »
Jeg har fået fortaget et utal ad sigmoidskopier igennem mine 19 år med sygdommen. Langt de fleste gange har det kun været psyken det gjorde ondt på, men den del kommer ligeså meget an på, hvor empatisk den læge der udfører undersøgelsen er og hvor godt et tillidsforhold man har til vedkommende. Jeg har kun 1 gang, hvor undersøgelsen gjorde rigtig ondt og måtte afbrydes. Efterfølgende undersøgelse blev foretaget morfica og gjorde selv sagt slet slet ikke ondt.

Sigmoidskopi har lige så mange vandrehistorier knyttet til sig, som fødsler. Det er kun de smertefulde der er værd at tale om, da de andre er overstået ved "det gik let og gjorde slet ikke ondt". De knap så hyggelige oplevelser kan få knyttet mange flere ord til sig :D

Tinni

• Guest
« Reply #6 on: 04-10-2007 19:46:55 »
Hej Annemette
JEg vil også give helt helt ret i at der mangler positive historier om sigmoidskopi og koloskopi. JEg gik selv en gang rundt og var dødnervøs for sidstnævnte i flere måneder og da jeg endelig fik undersøgelsen foretaget viste det sig ikke at være spor slemt.

Derfor vil jeg også lige kommentere hvad flere har sagt om, at det skulle være afgørende hvordan tarmens tilstand er når den bliver undersøgt. Det lyder jo meget logisk. Det er bare ikke noget jeg selv har oplevet. Jeg fik lavet en sigmoidskopi i dag der viste (som forventet) at min tarm var svært betændt og blødte.
Selvfølgelig er det aldrig rart at få foretaget sådan en undersøgelse, men jeg ville ikke sige det var smertefuldt. Det nev lidt da lægen var "i bund" med slangen men ellers ikke.
Så mit budskab er at man ikke skal være så bange for de kikkertundersøgelser (lettere sagt end gjort) for måske er det slet ikke så slemt.
Hilsen Tinni

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: 05-10-2007 01:28:52 »
Jeg er også en af dem, der har været igennem en kikkertundersøgelse.
Jeg fik undersøgelsen kun to dage efter at jeg havde været hos lægen, så jeg havde ikke tid til at læse alle de skrækhistorier, som I taler om, inden. Jeg havde kun min egen forestilling om, at det ikke ville blive særlig rart, og var faktisk meget bange, selv om min læge sagde at det ikke var en slem undersøgelse.
Nu er det en tid siden undersøgelsen, og jeg har læst mange skrækhistorier siden da! Det var da ikke rart at få en kikkert op i mig, men jeg må alligevel sige at jeg er uenig med de fleste af de ting man hører om, hvor forfærdeligt det er. Jeg fik intet smertestillende af nogen slags, og synes alligevel ikke at det var så slemt.
Er SÅ glad for at jeg har været igennem undersøgelsen, for det er da meget bedre at vide hvad jeg fejler, istedet for at jeg nægtede undersøgelsen, og derfor nok endnu ville gå med en mave, der i virkeligheden ikke var til at leve med.
Jeg tror heller ikke, at jeg ville være så nervøs, hvis jeg fik at vide, at jeg skulle igennem sådan en undersøgelse engang til.
Så derfor vil jeg også sige til dem, der frygter at få undersøgelsen, at det virkelig ikke er så slemt, som man som oftest hører! Jeg plejer at sige, at hvis jeg klarer det, så klarer alle andre det også!  ;)

Pige 24

• Guest
« Reply #8 on: 05-10-2007 01:48:18 »
al

Jeg har osse langt om længe fået forklaret, hvorfor mine kikkert undersøgelser er så grimme og det er fordi min sigmoideum opføre sig som det passer den, hvilket bliver værre af kikkerteren, den bevægger sig så meget og voldsomt, at den lukker sammen og kikkert ikke kan være der og derfor gør det så ondt, men når man først er forbi det så går det uden problemer.  :) Jeg troede selv det var fordi lægerne ikke kunne finde ud af det  :-[ for min første koloskopi gik helt uden problemer, siden har jeg så fået denne tosset tarm :D lægen som så forklaret mig det, kunne ikke helt se meningen i 2 læger stå og skubber kikkert frem på en tarm som har lukket sig, noget med jo mere de skubber kikkert frem jo værre bliver det.. så de skulle have opgivet el afventet at tarmen ville åbne sig igen... Heldigvis glemmer man hurdigt hvor grimt det var. ;D  Men folk kan så bare ikke sammenligne mine kikkert undersøgelser med hvordan det normalt er, det viste jeg bare ikke da jeg skrev det...

EvaL

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: 30-12-2008 19:56:19 »
Hej.
Min oplevelse af en Sigmoideoskopi var ganske forfærdelig. Til at starte med tænkte jeg, Nååå, det er da ikke så slemt, men jeg skal love for, at den opfattelse fik jeg revideret. Jo længere slangen kom op jo mere ondt gjorde det. Jeg lå på briksen og stor tudede og klamrede mig til briksen. Og bagefter gjorde det stadig så mega ondt i flere timer, at det endte med at lægevagten fik mig indlagt om aftenen..
Det er måske ikke en god idé at dele ud af den erfaring, men jeg skulle bare af med den...
Hilsen Eva..

puma39

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Oplevelse af sigmoideoskopi
« Reply #10 on: 30-11-2011 19:52:20 »
Nu har jeg selv fået taget 2 sigmoideoskopi ,i 2008 og 2011.
første gang viste jeg slet ikke hvad der skulle ske(min fejl gad ikke læse om det) det var ikke en god oplevlse gjore dog ikke ondt men
det er meget  ubehagelig og det kan godt trykke lidt i tarmen.

anden gang i (2011) har man fået nye sigmoidskopi udstyr det er blevet meget bedre og..fra jeg gik ind af døren til jeg gik udaf døren
gik 8 min...selve sigmoideskopien tog max 5 min....og kunne næsten ikke mærke det.....lægen sagde også
jo bedre man er udrenset jo bedre og hurtiger er det overstået...

:)..