Author Topic: røngtenundersøgelsen  (Read 1963 times)

Pige 24

• Guest
røngtenundersøgelsen
« on: 13-05-2007 19:12:39 »
nogen der kan fortælle hvordan det foregår ? mine sygeplejerske kunne ikke rigtig helt huske det og har ikke fået papirerne i endnu

Jens G

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
Sv: røngtenundersøgelsen
« Reply #1 on: 13-05-2007 22:15:01 »
Jeg har prøvet to forskellige røntgenundersøgelser.

Den første var en tyktarms undersøgelse, som foregik på den måde at jeg skulle møde op fastende og tømt.
Derefter blev jeg lagt på en briksagtig tingest, og fik hældt kontrastvæske ind bagfra. Jeg blev pumpet op med luft og roteret godt rundt og op og ned for at fordele kontrastvæsken, og herefter blev røntgenbillederne taget. Det var egentlig meget interessant. Det tog vel omkring 30 minutter, hvoreter jeg kunne gå på toilettet og tømme luft og kontrastvæske ud.

Den anden var en tyndtarmspassage, hvor jeg også skulle møde fastende.
Jeg startede med at skulle drikke noget kontrastvæske, hvorefter jeg med mellemrum blev kaldt ind for at få taget billeder efterhånden som kontrastvæsken passerede mavesæk og tyndtarm.
Undersøgelsen tog det meste af dagen og var ikke ubehagelig, bortset fra da kontrastvæsken skulle drikkes. Den havde en rigtig vammel smag af vanille.
Jens G

Pige 24

• Guest
« Reply #2 on: 14-05-2007 12:54:40 »
okay tak det den sidste jeg skal til hvor jeg skal drikke det der kontrast, men altid noget det ikke smager af salt som ved koloskopien  :D

ved du hvor meget hvad skal drikke af det kontrastvæske, frygter det flere liter  :-\

Jens G

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
« Reply #3 on: 14-05-2007 13:08:15 »
Det er ikke flere liter man skal drikke, men det er nogle år siden og jeg kan ikke huske det præcist. Jeg tror det var max en liter - nok nærmere en halv.
Jens G

Pige 24

• Guest
« Reply #4 on: 14-05-2007 13:26:25 »
okay så det nok lige til at klare... men glæder mig sørme til at finde ud af hvad det røngent viser drømmer om det om natten nu :-\

Pige 24

• Guest
« Reply #5 on: 22-05-2007 11:19:55 »
så har jeg været igennem min røntgen af tyndtarmen.. klarede den på en time...  ;D  jeg synes ikke kontrastvæsken var slem at drikke, den lander dog ret tungt i maven, men synes ikke det var slemt at indtage så det frygtede jeg uden grund... ;D