Author Topic: Cøliaki  (Read 1915 times)

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Cøliaki
« on: 30-03-2007 09:17:44 »
Hej Alle

Jeg kunne godt tænke mig at få en fornemmelse for, hvor mange der er blevet be - eller af-kræftet i cøliaki (gluten-intolerans).
Jeg er klar over at der er mange som har det bedst uden hvede-indtag. Men jeg er interesseret i hvor mange der reelt er blevet testet.

Jeg har en søster som skal testes her til sommer (hun véd at hun bliver syg når hun indtager gluten). Hendes læge siger så at der er stor risiko for at jeg lider af det også.

Jeg har dog ikke de symptomer, men jeg har CU.

Hilsen Charlotte

Jens G

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
Sv: Cøliaki
« Reply #1 on: 31-03-2007 10:09:47 »
Der er tilføjet en afstemning, så du kan få et nogenlunde billede.
Jens G

Maria L

• Guest
« Reply #2 on: 31-03-2007 12:59:09 »
Hej Charlotte

Jeg har også CU, men jeg har ikke Cøliaki - dvs. jeg er aldrig blevet undersøgt for det, men har heller ikke symptomer for det.

Men jeg undgår gerne helt hvidt brød - dét bliver min mave lidt mere skør af, end hvis jeg spiser groft brød.

Jeg har stemt "Nej".

Maria L

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #3 on: 03-04-2007 16:00:41 »
Hejsa!

Jeg er testet for Cøliaki fordi jeg ikke kan tåle hvede.
Testen var negativ.

Siden har jeg fundet ud af, at testen måske ikke er sandfærdig, da jeg i en lang periode inden ikke havde spist kornprodukter.
Dette slører resultatet..

Nå, men under alle omstændigheder kan jeg ikke tåle hvede helt generelt. Resultatet er det samme - undgå hvede og hvedebestanddele. (og for mit vedkommende også alle andre kornprodukter).

Connie H

thorling

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 04-04-2007 10:49:39 »
Hej Charlotte
Sjovt at du spørger.Jeg har CU. Min mor har cøliaki og fik først dette diagnosstiseret som 54 årig hvor hun var hundesyg,vi troede hun havde tyktarmskræft og skulle dø. Hun fik det dog hurtigt godt igen på den rigtige diæt som jo er uden havre,rug ,byg og hvede.Der er jo gluten i alle 4 kornsorter så det er noget svært med brød. Man kan også have gluten intolerans.Det er ikke i så hård grad som ovennævnte og pt der lider af dette kan enkelte gange spise fødevarer der indeholder lidt gluten såsom leverposteg og pølser m.m.Vi har iøvrigt en familiær ophobning (hedder det vist) af CU i familien på min mors side.
Min mor er meget intereseret i at jeg bliver testet for cøliaki (hun er læge).Jeg må vist hellere se at få det gjort næste gang jeg skal til kontrol.
Thorling