Author Topic: MC og pouch  (Read 2981 times)

Bitteboy

• Guest
MC og pouch
« on: 12-04-2004 16:51:45 »
Hej allesammen!

Idag var jeg en tur på skadestuen, da mit ar "gaber" en del. Der blev kaldt en læge ned fra Gastro-afdelingen... Han havde ikke nået at få læst i min journal, så han vidste ikke ret meget til hvad jeg havde fået lavet osv.

:arrow: Jeg sagde til ham at jeg fik lavet pouch for ca. 14 dage siden.. Derefter spurgte han om jeg havde MC eller CU. Jeg svarede meget overlegent at man  ikke kunne få lavet pouch hvis man havde MC. :wink:  Så sagde han, at her på hospitalet (Hvidovre Hospital), havde man ved flere MC patienter lavet meget succesfulde og vellykkede operationer med pouch. Det undrede mig en del, men nu er jeg ikke så meget inde i MC som min egen CU. Men er der nogen af jer, der har hørt om det? :?:  :?:

Leif

• Guest
MC
« Reply #1 on: 12-04-2004 17:56:04 »
Som MC patient kan man godt få fjernet tyktarmen og derefter få syet tyndtarmen på endetarmen.

Det hedder i fagsproget ileorektal anastomose og det kan jo godt minde om CU patienternes pounch operation hvor man jo laver et depot af tyndtarmen (Pounch)

Se eventuelt under  MC operation i CCF`s hjemmeside.

VH

Leif

lunte82

• Guest
Re: MC
« Reply #2 on: 07-12-2005 14:51:39 »
Quote from: "Leif"
Som MC patient kan man godt få fjernet tyktarmen og derefter få syet tyndtarmen på endetarmen.

Det hedder i fagsproget ileorektal anastomose og det kan jo godt minde om CU patienternes pounch operation hvor man jo laver et depot af tyndtarmen (Pounch)

Se eventuelt under  MC operation i CCF`s hjemmeside.

VH

Leif

øv var det bare det lægen mente?

Maiken

• Newbie
  • *
    • View Profile
MC og pouch
« Reply #3 on: 09-12-2005 18:16:42 »
Det er rigtigt, at nogle mc-patienter får lavet en pouch - som eksempelvis undertegnede - men nu har jeg lige lært, at det gør man meget nødigt, da mc handler om at bevare så meget af tarmen som muligt. Det er vist ca. 10% af os, der har fået lavet den her operation med mc, men det frarådes altså i lægeverdenen...

Maiken

linnig

• Newbie
  • *
    • View Profile
Sv: MC og pouch
« Reply #4 on: 24-01-2008 19:38:28 »
Hvad er pouch?? Jeg har selv MC.

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #5 on: 24-01-2008 23:03:40 »
Hej Linnig

det er et reservoir man laver af tyndtarm, hvor tyktarmen er fjernet, dette forbindes til lukkemusklen ,så man går på toilettet på normal vis, man kan sige det er en indvendig stomipose.

Man har dog ikke normal afføring, man har samme som ved ileostomi, tynd og hudirriterende, og hyppigere.
operationen bruges oftest ved cancer, CU og polypose.

Operationen anbefales generelt ikke til MC, fordi sygdommen kan sidde i hele fordøjelses systemet, fra mund til anus,så risikoen for at man får crohn  udbrud i reservoiret er tilstede.
Med venlig hilsen

Peter

linnig

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: 25-01-2008 09:04:22 »
Hej Peter.
Tak for det uddybende svar.
Hilsen Linnig