Author Topic: Lutz diæt - ideer til hvad man kan spise  (Read 2236 times)

IngeH

• Guest
Lutz diæt - ideer til hvad man kan spise
« on: 08-10-2006 16:19:33 »
hej alle....

Jeg lider af nykonstateret MC og min søn har haft sygdommen siden 2004.
Vi er RIGTIGT trætte af medicin der ikke virker og er derfor ret interesseret i SCD diæt eller den "lidt mildere" Lutz diæt.

Vil derfor meget gerne i kontakt med Jer der har prøvet !

Jeg mangler ideer til hvad man kan spise i stedet for alt det "forbudte"...

Er helt frarådet mel - pasta - sukker - kartofler !

Er det AL slags mel der giver problemer (hvad med rug- & majsmel??)
Må man spise havregryn ?
Kan man spise kunstige sødestoffer i stedet for sukker (f.eks. diabetes-slik ?)
Må man få honning ?
Hvad erstatter i pasta & kartofler med ?? Ris kan godt blive trættende i længden, ikk..

Håber i kan hjælpe med lidt inspiration - har købt bogen "bryd den onde cyklus" med diæt-forslag, men der er ventetid på leveringen... og vil gerne igang NU.

Skriver selvfølgelig tilbage her på siden - så snart jeg har gjort mine egne erfaringer :)

Inge

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #1 on: 10-10-2006 15:31:21 »
Hej med dig!

Allerførst vil jeg lige skrive, at en fornylig skrev om en diæt, som viser sig at være ligeså virksom som prednisolonbehandling. Dette bygger på en undersøgelse lavet i Cambridge.
Diæten hedder Lofflex og er i mine øjne rigtig fornuftig at se på.

Der kan læses om den her: http://www.shsweb.co.uk/elemental/prof/abstract/Lofflex-Diet.pdf

Der bliver beskrevet meget nøje, hvad man kan spise og hvad man ikke kan spise...

Ok - tilbage til dine spørgsmål.

Personligt har jeg aldrig brugt nogen af de nævnte kure, men jeg har lavet massiv kostændring, der har hjulpet mig enormt. (Jeg har så haft en laaang fy-periode, som desværre nu kan mærkes i maven)

Mit råd er at holde dig væk fra ALLE kornprodukter. Uden undtagelser. Hvis du kan, så også hvide ris.
Jeg har erstattet ris ligeover med quinoa - det er et lille gryn, der smager pragtfuldt og kan bruges fuldstændig som ris.
Kartofler er også helt forbudt - dem har jeg så erstattet med andre rodfrugter. Pastinak, rødbede, selleri, gulerødder - og favoritten er kålrabi.

Sukker har jeg ikke gjort så meget i, men sørger for at undgå at spise det alt for meget. Personligt ville jeg nok vælge ikke at spise Honning, men hellere spise noget hjemmelavet marmelade eller lignende. Om du kan bruge kunstige sødemidler, ved jeg ikke. Her ville jeg klart foretrække rørsukker frem for det kunstige og så bare spise mindre af det.

Connie H  :)

IngeH

• Guest
« Reply #2 on: 10-10-2006 19:11:53 »
Tak Connie - for hurtigt og effektivt svar :-)

jeg kaster mig over læsningen, oversigten er rigtig god da den giver masser af alternativer til de "forbudte" madvarer.

Inge

tbs

• Guest
Ayurveda
« Reply #3 on: 28-11-2006 18:51:02 »
Hej,

Jeg har haft kontakt til en Ayurveda kyndig, som kan hjælpe en med at finde "not good" og gode fødevarer.. Det hjælper mig meget. Samtidig med Aloe Vera og Triphalla piller..

Kh Tine