Author Topic: Pouch-opereret: kejsersnit eller "naturlig" fødsel  (Read 1958 times)

Lilith

• Guest
Jeg er pouch-opereret og har altid læst og hørt, at man som pouch-opereret (og til dels også som ikke opereret cu'er) skal føde ved kejsersnit, fordi man er så afhængig af en god ringmuskel og derfor ikke kan risikere nogen form for skade på den.

Jeg er gravid i 10. uge og var til min første scanning igår, hvor fødselslægen sagde, at hun bestemt mente, at jeg skulle føde "naturligt", og at jeg ikke skulle klippes, men hellere sprække selv, hvis det kom til det. Det er 100% modsat af alt, hvad jeg gik og troede, at jeg vidste, og det skræmte mig enormt meget. Hun mente, at den risiko på ca. 2%, som gravide har for at sprække ned i ringmusklen var langt at foretrække fremfor den uvished, man stod overfor ved et kejsersnit, hvor maven kunne være fuld af arvæv, som klistrede det hele sammen og derfor skabte "besvær" under indgrebet.
Dertil kom, at kun bestemt ikke mente, at man skulle klippe, men hellere sprække i de naturligt svage dele af musklerne i underlivet, selvom man formentlig ville kunne sikre ringmusklen 100% ved at klippe, så man ligesom gik udenom den.

Er der nogen, som har erfaringer med det her? Jeg blev simpelthen så bange! 2 % chance for en sprækket ringmuskel lyder måske ikke af meget for helt normale kvinder, men jeg synes bare ikke, at vi som enten ér pouch-opererede eller måske står over for operationen i fremtiden, kan tillade os at løbe den risiko. Det er jo en katastrofe, hvis den ringmuskel går i stykker!

Jeg blev opereret i Århus, men er nu flyttet til Odense for at studere, og det var derfor også en fødselslæge på hospitalet i Odense, som jeg snakkede med. Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke, at de har en tarmkirurgisk afdeling her, og jeg spekulerer derfor på, om den fødselslæge i virkeligheden anede, hvad hun snakkede om. Jo mere jeg tænker over det, jo mere virker det på mig, som om alvoren ikke rigtig var gået op for hende.

Er det mig, som er bange for ingenting, eller har jeg ret i, at det er en for stor risiko at løbe, når man i stedet kan vælge et kejsersnit? Jeg skal jo også kunne leve et normal liv bagefter!

vh Lilith

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
fødsel
« Reply #1 on: 30-09-2006 10:20:58 »
Hej Lilith

Prøv at kigge på dette link,

http://www.copa.dk/raadgivning.php?side=13

Hvor der er uddrag fra Dansk selskab for obstetrik og gynækologi. De originale guidelines kan findes på  http://www.dsog.dk/. under sandbjerg møder.

det vigtigste er at der foregår et samarbejde mellem fødselslæge/tarmkirurg så man får belyst alt der har betydning,det fremgår også af teksten, som du kan henvise til, hvor man klart anviser kejsersnit som den bedste løsning ved pouch.

Held og lykke med din graviditet

god wekend

Peter
Med venlig hilsen

Peter

Lilith

• Guest
Pouch-opereret: kejsersnit eller "naturlig" fødsel
« Reply #2 on: 30-09-2006 13:59:43 »
Hej Peter

Det vil jeg prøve at kigge på. Tak for det hurtige svar  :)