Author Topic: coloskopi  (Read 6091 times)

JMLP

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
coloskopi
« on: 11-01-2004 20:12:16 »
Er der nogen der kan fortælle lidt om den undersøgelse? Såsom hvor lang tid det normalt tager, hvilken stilling man ligger i osv..

Jens G

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
coloskopi
« Reply #1 on: 11-01-2004 20:34:56 »
Jeg kan da fortælle lidt om hvordan det var for mig, da jeg fik foretaget coloscopi i februar 2002.

Inden undersøgelsen fik jeg en grundig udrensning. Tarmen skulle simpelthen tømmes. Det påbegyndtes dagen før.

Umiddelbart før undersøgelsen fik jeg noget beroligende, hvilket var tiltrængt. Jeg lå på venstre side, og de arbejdede bag min ryg. Foran mig havde jeg en monitor, så jeg kunne følge med i hvad de så i mit indre. Lægen var flink at orientere mig hele tiden, og fortælle hvad jeg så. Det var meget fine og klare billeder. Der blev taget billeder af syge områder, ligesom der blev taget biopsier. Jeg vil tro det tog en lille time. Måske kun en halv. Jeg var ikke helt mig selv.

Desværre kunne de ikke komme længere end ca. 60cm hos mig på grund af forsnævringer.

Hvis du vil have et varigt minde om undersøgelsen, så spørg inden om du kan få et eksemplar af de billeder de tager. Det fik jeg ikke, men jeg vil spørge hvis jeg skal have en undersøgelse mere.

Jens
Jens G

Maria

• Guest
Re: coloskopi
« Reply #2 on: 12-01-2004 23:20:05 »
Quote from: "JMLP"
Er der nogen der kan fortælle lidt om den undersøgelse? Såsom hvor lang tid det normalt tager, hvilken stilling man ligger i osv..

Jeg har fået foretaget den undersøgelse et par gange. Selve undersøgelsen er ikke så slem afhængigt af om man har megen opblussen og om man har forsnævringer. Man får både smertestillende og beroligende. Selvfølgelig er det ikke videre behageligt. De puster en del luft ind og det spænder ret meget. Det er faktisk ret vigtigt at man kommer af med så megen luft så muligt bagefter. Ved godt det ikke lyder så lækkert men mand får altså virkelig problemer hvis man ikke gør det. Det rpøvede jeg sidste gang og jeg havde så ondt i maven pga. al den luft. Det er ikke så tit man bliver opfordret til at prutte men det gør jeg hermed*g*. Man kan som sagt selv få lov at følge med på skærmen - det kan godt virke lidt voldsomt - specielt når der bliver taget vævsprøver. Men det er altså meget forstørret på den skærm.

Jeg synes personligt udrensningen er det værste. De gør det lidt forskelligt fra sted til sted. På Glostrup fik jeg nogle små flasker med noget der hedder phosphoral. Det smager ganske forfærdeligt men det er bedre end det de fandt på på Herlev. Der fik jeg noget pulver der skulle blandes op med 1½ liter vand og drikkes på ½ time! De må jo være vanvittige! Det kunne jeg ikke lige overskue så jeg forbi Glostrup og fik phosphoral istedet. Men alt det plejer de at være meget omhyggelige med at sætte en ind i. Det er uhyre vigtigt man er ordentligt udrenset ellers kan undersøgelsen ikke gennemføres og det ville jo være ærgerligt efter alt det mas. Men jeg vil ihvertfald ønske dig held og lykke med det. Håber at alt går vel og jeg håber ikke jeg har skræmt dig for meget!

Hilsen Maria

Vicky

• Guest
Re: coloskopi
« Reply #3 on: 03-02-2004 20:54:36 »
Quote from: "JMLP"

Jeg har fået foretaget coloskopi fem gange. Den eneste gang det var en succes for mig, var da jeg var i fuld narkose!! Synes det er den mest forfærdelige undersøgelse jeg nogensinde har været udsat for, men det er meget forskelligt hvordan det påvirker hver enkelte person.

Første gang jeg fik den lavet vidste jeg ikke hvad jeg gik ind til, så jeg var rimlig afslappet, altså lige indtil jeg mærkede kameraret og al den luft de puster ind. Det er en meget smertefuld undersøgelse for mig, og lægen der foretog den fik helt dårlig samvittighed, fordi jeg var så ked af det. Men han gennemførte den dog alligevel  :cry:  

Anden gang var på Rigshospitalet. Lægen der stoppede stort set inden han var gået igang, fordi jeg var skræmt fra hvid og sans.... Han nået kun 30 cm op, og så stoppede han fordi jeg havde så mange smerter. Så dengang fik de ikke meget ud af undersøgelsen, så de måtte lave den imens jeg var i narkose. Og så gik alting som smurt, for så mærkede jeg jo ingenting, og de fik klaret det der skulle klares...  :D  

Sidste gang jeg fik den lavet var jeg vågen og så alligevel ikke, for jeg havde fået så meget beroligende og smertestillende, så jeg ikke husker så meget derfra, men min mor siger at jeg tog det pænt, men stadig græd under hele undersøgelsen pga smerter og fordi jeg er så skræmt af den undersøgelse.

Jeg er ikke meget for at få den lavet igen, men jeg kan vist ikke rigtig slippe for det, for de sidste tre gange jeg har været til kontrol, går på Herlev, nævner de at det er længe siden nu... Så jeg håber jeg kan blive modig nok til at tage mig sammen til det  :?

Håber ikke det var for hårdt det jeg har skrevet, men synes jeg havde brug for at komme af med det.

Tak fordi i "lyttede" *ss*

Vicky

Anonymous

• Guest
coloskopi
« Reply #4 on: 28-04-2004 16:01:53 »
Hejsa

Din undersøgelse er jo nok overstået nu.

Men vil da lige dele de to gange jeg har fået foretaget undersøgelsen med jer. Første gang var i Odense, hvor jeg ikke syntes undersøgelse i sig selv var særligt slem. Der var lidt smerter omkring nederste venstre del af maven, der hvor kikkerten og slangerne skulle bukke sig. Men det hjalp at ligge på ryggen i stedet og så holde en hånd der hvor det bulede op.

Anden gang var på Herlev og humøret var højt for det var jo ikke så slemt sidst så hvor svært kunne det være. Det var selvføgelig en anden læge end i Odense og jeg er ikke rigtigt blevet gode venner med ham siden den undersøgelse. FØJ. Det var ubehageligt hele tiden da han lavede undersøgelsen og bagefter med alt det luft de havde pustet op havde jeg sgu svært ved at gå og var meget glad for jeg var blevet kørt derud. Første gang kørte jeg hjem på cykel bagefter.

Ingen af gangene har jeg fået udrenset tarmen først. Første gang var jeg fyldt med afføring, men det gjorde ikke noget, tror også de brugte vand til at holde kameraet rent med og ikke luft. Anden gang var midt i et udbrud og var derfor helt tom i tarmen. Har heller ikke fået hverken beroligende eller smertestillinde medicin de to gange jeg har fået foretaget undersøgelsen, men det tror jeg godt nok jeg vil insistere på næste gang.

Forresten gjorde ham lægen jo bare sit job, så det er mest mig der er hævngerrig. ;-)

alfi99

• Guest
coloskopi
« Reply #5 on: 28-04-2004 16:03:03 »
Nå så ikke lige jeg ikke var logget ind, men det er altså undertegnede som har oplevet ovenstående ;-)

Elsebeth

• Newbie
  • *
    • View Profile
coloskopi
« Reply #6 on: 28-05-2004 15:03:16 »
Hej:

På ccf.dk har leif skrevet hvad der stod i Nordjysk stiftstidende i dag. :D  :D

Det lyder pragtfuldt.  :D

Jeg var inde og læse artiklen på nettet, og der var et link til at læse mere om projektet.   www.control.auc.dk/~mpko00   :!:

Der går man ind under news og punkt 2-12 tror jeg. Den beskrivelse er på dansk fra den 12 februar i år :lol:

God pinse
om godt videre Elsebeth

annemåne

• Newbie
  • *
    • View Profile
Sv: coloskopi - kan det forværre tilstanden ?
« Reply #7 on: 08-07-2009 16:42:58 »
Selvom der ikke har været nogle nye indlæg vedr. coloskopi, vil jeg alligevel gerne høre - om nogen af Jer har oplevet forværring eller opblussen af sygdommen, evt. andre ting efter coloskopi.
Jeg skal selv - snart til det igen.  Hader det !      Jeg har hørt om at der har været noget skriveri i en avis om, at det ligefrem kunne være farligt at gennemføre undersøgelsen.  Er der nogen der ved noget om det ?      Og alternativer - findes det ?       Kan man tro på, at man ikke har betændelse i tarmen, hvis man ellers har det godt ?

Og - til dig, der oplever en dårlig behandling :   Bed om at blive flyttet til en anden behandler.  Så de kan lære det !    Jeg ved, der er flere private klinikker - som man kan henvises til via egen læge.  INGEN skal behandles dårligt -de dumme læger får lige så meget i løn, som de gode. . .   
Hjertelig hilsen ..

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: coloskopi
« Reply #8 on: 11-07-2009 13:12:27 »
Jeg har fået lavet den store koloskopi en gang, og de mindre, hvor de ikke går så langt op 2 gange, og jeg synes klart den mindre er værst. Sjovt nok.
Til den store var jeg smetestillet, og havde fået noget beroligende, og fik lov at kigge med på skærmen og det hele.
jeg oplevede ikke forværring i sygdommen efter hverken den lange eller de korte undersøgelser.

Jeg har ikke hørt om at det skulle være farligt at få lavet den undersøgelse, jo, der kan vist gå hul på tarmen, men det er vist sjældent det sker. Og hvis det var direkte farligt at få lavet sådan en undersøgelse ville det ikke være så udbredt tror jeg.

mhn

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: coloskopi
« Reply #9 on: 13-07-2009 23:17:41 »
Jeg har fået lavet mange skopier, både oppefra og nedefra. Jeg mener ikke, jeg har haft opblussen af den grund. (Jeg mener, det er ca. 8 store coloskopi og 4 gastroskopi, jeg har fået.)

Jeg har ikke hørt om, det er farligt. Men der er vel intet, som er helt uden risiko.

Det farlige må være, hvis der går hul på tarmen. Jeg har haft hul på tarmen pga. min Crohn, og jeg er her da endnu. Men det var en grim oplevelse.

Alternativet må være kamera pillen. Den har jeg ikke prøvet. Den har et problem, hvis man har forsnævringer. Så kan den lave tarmslyng. Men det lyder nu som en noget mindre ubehagelig oplevelse.

Jeg bildte mig selv ind, at jeg havde det nogenlunde, det var jeg tæt på at dø af. Så man skal nok være lidt forsigtig med at erklære sig selv rask. Hvis du slet ingen smerter har, kan der vel ikke være det store i vejen. Men jeg havde vænnet mig til store smerter som helt normalt.

Held og lykke med undersøgelsen.

Mvh
Morten