Author Topic: Hvor længe blev du ammet?  (Read 3877 times)

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
Hvor længe blev du ammet?
« on: 25-03-2006 19:21:34 »
Hej med jer!

Jeg har været til et ualmindeligt spændende foredrag med en fransk læge, der hedder Raphaël Nogier. Denne læge er meget interesseret i kostens betydning for mennesket især i forbindelse med årsager til sygdom. Det har inspireret mig til dette indlæg:

Som mange af jer sikkert ved, så anbefales det nu, at amme sine børn ihvertfald i 6mdr. Dette er meget positivt, men der mangler en krølle på den hale... Her følger en forklaring:

Et spædbarns tarmsystem er ikke færdigudviklet ved fødslen. Det er med andre ord umodent og er faktisk kun "klargjort" til at modtage modermælk.

Modermælk indeholder meget protein, men kun en speciel form for "immun-protein". Dette protein tåler det lille barn fuldstændigt og bruger det til at udvikle immunitet - ganske som det er bekendt.

Det lille barns tarm er dog så umodent, så det før seksmånedersalderen ikke kan tolerere andre former for protein. Det, der sker, når det barn får eksempelvis et æble er, at proteinet fra æblet passerer, og kommer i den umodne tarm, der endnu ikke har udviklet den såkaldte "Mucosa-barriere".

Denne barriere sorterer almindeligvis de proteiner fra, som vi ikke kan tolerere, og da barnet ikke har denne, optages proteinet. I 50% af tilfældende alarmeres barnets immunsystem og det laver antistoffer mod æbleproteinet.

En fødevare-intolerence overfor æbler er født.

Det vil sige, at alt, vi er blevet introduceret for før vores tarm er blevet moden, er der 50% chance/risiko for, at vi er intolerante overfor.

Går vi lidt tilbage i tiden og tænker over, hvad der var almindeligt at tilbyde sit barn i forbindelse med overgangen fra modermælk til almindelig føde, er der en tankevækkende sammenhæng mellem de ting, og det, som mange tåler dårligt:

Nummer et er ko-mælk, ingen tvivl om det. Alle almindelige modermælkserstatninger baseret på komælk og desuden er komælk nok den første drik udover vand, et lille barn bliver/blev præsenteret for.

Hvede - de fleste børn bliver introduceret til hvedebrød allerede ved 3-4 månedersalderen..

Andre former for korn - inklusive majs... Vællinger, som barnet også introduceres for meget tidligt i deres liv...

Det, der er spændende er, at sammenligne de fødevarer, som man tåler dårligt, med den kost, man fik som helt lille...

Hos mig er der nøje sammenhæng. Jeg har sat min mor i sving, og hun fandt journalen fra sundhedsplejersken. Det var spændende læsning!

Prøv det ;o)

En lille afstemning om amning synes jeg kunne være rigtig sjovt - det kunne være spændende at se, på hvilken måde vi tarmpatienter er blevet introduceret til verden ;o)

Håber I vil være med!

Connie H.

BEMÆRK!!!!

Jeg i afstemningen glemt at indføre muligheden at man er blevet ammet i minimum 6 mdr uden introduktion til anden kost....

Hvis det er aktuelt for dig, må du gerne skrive et indlæg om det  :D

Maria L

• Guest
« Reply #1 on: 25-03-2006 21:01:41 »
Hej Connie...

Det er en meget spændende tanke!

Jeg blev ammet som lille, men efter bare 1 mdr. fik jeg et tilskud af modermælkserstatning om aftenen. Da jeg var 2 mdr. fik jeg kun modermælkserstatning.

Har i dag Colitis Ulcerosa.

Mvh

Maria

osmania

• Guest
« Reply #2 on: 26-03-2006 10:22:47 »
Hej Connie.

Der er desværre en fejl i din poll, idet 2 af svarende er enslydende, der mangler vist et "ikke" i et af dem.

Jeg blev ikke ammet overhovedet, og da jeg er fra 1957 er jeg sikker på, at jeg bare fik alm sødmælk på flaske, den gang viste man jo ikke så meget. Er stomi opereret pga. CU.

Jeg kunne ikke selv amme mit første barn, men han fik noget speciel modermælkserstatning uden mælk, da min mand har allergi. Heldigvis kunne jeg amme nr. 2 uden problemer. Jeg er glad for, at CU ikke er arveligt, for man kan jo ikke lade være med at tænke over hvad man giver videre til sine børn.

hilsen Pia S

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #3 on: 26-03-2006 11:18:17 »
Du har ret Osmania - der mangler ganske enkelt et "ikke" i spørgsmål nr. 4

Havde det været der, var alle muligheder med...

Øv da. Men pyt, jeg håber, folk vil lave et indlæg i det tilfælde, at de første er blevet introduceret til anden mad efter 6 måneder.

Angående modermælkserstatninger. Der findes jo et par stykker, som er beregnet til børn med risiko for at få allergi. Men problemet er det samme her. Disse produkter er lavet på  Soyaprotein i stedet for protein fra ko-mælk. Resultatet heraf er, at der er 50% risiko for, at barnet udvikler intolerance overfor soyaprotein. Som i øvrigt er en bestanddel i rigtig mange fødevarer...

Connie  :D

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Modermælk
« Reply #4 on: 26-03-2006 22:14:07 »
Hej Connie

Jeg blev født 1 måned for tidligt tilbage i 1968, og lå i kuvøse, så jeg er ikke blevet ammet.

Jeg har CU

Hilsen Charlotte

stine79

• Guest
« Reply #5 on: 27-03-2006 10:06:35 »
hej

jeg blev ammet til jeg var 15 mdr... fik æblegrød med juice for at søde da jeg var 3 mdr og begyndte først på havregrød olin. da jeg var 7 mdr... så i mit tilfælde passer det ikke helt... men syntyes det er meget intressant og spændende... det virker i hvert falde meget logisk det du skriver connie...

hilsen stine

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #6 on: 27-03-2006 10:48:43 »
Stine, du skriver, at du blev introduceret til anden mad da du var tre måneder gammel. De ting, som du er blevet introduceret for inden du blev 6 måneder, har du potentiale for at have en intolerance overfor...

Så den gælder også dig.  :)

En anden ting, som lægen berettede var, at har man fået andre fødevarer inden 6 månedersalderen, forlænges den tid, som tarmen skal bruge til at modne. Det vil sige, at os, der tidligt fik andet end modermælk havde en umoden tarm i længere tid, og var derfor også udsat i længere tid...

Connie H

PS.Fedt at I vil være med :oD

Katja H

• Guest
« Reply #7 on: 27-03-2006 10:55:59 »
jeg blev ammet i mindst 6 mdr og fik ikke anden mad. Har idag MC (og stomi). Katja

stine79

• Guest
« Reply #8 on: 29-03-2006 18:24:39 »
hej connie

ja men det andet mad jeg fik var kun æbel... og juice... og ville nok opdage hvis jeg var intolerant for lige de to ting... og deter ikke noget jeg har bemærket... får ingen symtomer ved at spise et æbel...

hilsen stine

JMLP

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #9 on: 06-11-2006 22:03:43 »
Må lige tjekke med min mor om hvor længe jeg blev ammet, men en ting er i hvert fald sikker: Jeg har ingen problemer med at drikke mælk!
Min egen datter har jeg ikke haft mulighed for at amme særlig længe og hun viser ingen tegn på at have udviklet nogen som helst former for allergi eller lignende overfor mælk eller andre ting.

Januar

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: Hvor længe blev du ammet?
« Reply #10 on: 12-04-2009 20:16:24 »
min mand som lidder af cu er aldrig blevet ammet...
kh Januar