Hej med jer!
Jeg har været til et ualmindeligt spændende foredrag med en fransk læge, der hedder Raphaël Nogier. Denne læge er meget interesseret i kostens betydning for mennesket især i forbindelse med årsager til sygdom. Det har inspireret mig til dette indlæg:
Som mange af jer sikkert ved, så anbefales det nu, at amme sine børn ihvertfald i 6mdr. Dette er meget positivt, men der mangler en krølle på den hale... Her følger en forklaring:
Et spædbarns tarmsystem er ikke færdigudviklet ved fødslen. Det er med andre ord umodent og er faktisk kun "klargjort" til at modtage modermælk.
Modermælk indeholder meget protein, men kun en speciel form for "immun-protein". Dette protein tåler det lille barn fuldstændigt og bruger det til at udvikle immunitet - ganske som det er bekendt.
Det lille barns tarm er dog så umodent, så det før seksmånedersalderen ikke kan tolerere andre former for protein. Det, der sker, når det barn får eksempelvis et æble er, at proteinet fra æblet passerer, og kommer i den umodne tarm, der endnu ikke har udviklet den såkaldte "Mucosa-barriere".
Denne barriere sorterer almindeligvis de proteiner fra, som vi ikke kan tolerere, og da barnet ikke har denne, optages proteinet. I 50% af tilfældende alarmeres barnets immunsystem og det laver antistoffer mod æbleproteinet.
En fødevare-intolerence overfor æbler er født.
Det vil sige, at alt, vi er blevet introduceret for før vores tarm er blevet moden, er der 50% chance/risiko for, at vi er intolerante overfor.
Går vi lidt tilbage i tiden og tænker over, hvad der var almindeligt at tilbyde sit barn i forbindelse med overgangen fra modermælk til almindelig føde, er der en tankevækkende sammenhæng mellem de ting, og det, som mange tåler dårligt:
Nummer et er ko-mælk, ingen tvivl om det. Alle almindelige modermælkserstatninger baseret på komælk og desuden er komælk nok den første drik udover vand, et lille barn bliver/blev præsenteret for.
Hvede - de fleste børn bliver introduceret til hvedebrød allerede ved 3-4 månedersalderen..
Andre former for korn - inklusive majs... Vællinger, som barnet også introduceres for meget tidligt i deres liv...
Det, der er spændende er, at sammenligne de fødevarer, som man tåler dårligt, med den kost, man fik som helt lille...
Hos mig er der nøje sammenhæng. Jeg har sat min mor i sving, og hun fandt journalen fra sundhedsplejersken. Det var spændende læsning!
Prøv det ;o)
En lille afstemning om amning synes jeg kunne være rigtig sjovt - det kunne være spændende at se, på hvilken måde vi tarmpatienter er blevet introduceret til verden ;o)
Håber I vil være med!
Connie H.
BEMÆRK!!!!Jeg i afstemningen glemt at indføre muligheden at man er blevet ammet i minimum 6 mdr uden introduktion til anden kost....
Hvis det er aktuelt for dig, må du gerne skrive et indlæg om det