Author Topic: Hvilken medicin under graviditet???  (Read 3168 times)

mettekk

• Guest
Hvilken medicin under graviditet???
« on: 03-03-2006 10:57:04 »
Hej

Jeg er 29 år, har haft CU ca. 1½ år. Fik det konstateret kort til efter jeg fødte min søn, og har siden været på Salazopyrin.

For en lille måned siden blev jeg så indlagt med en blodprocent på 4,5 og hæslig diare. Det viste sig så, at jeg ikke kunne tåle medicinen, den ødelagde mig fuldstændig indvendig. Nu er jeg frisk, er på prednisolon, 15 mg.

Mit store problem er at jeg ikke ved hvad der der godt at gøre ved en evt. ny graviditet. Jeg har hele tiden haft planer om at blive gravid til sommer, (håber det kan planlægges og kun tager 1-2 måneder ligesom første gang.) Men jeg kan kun finde oplysninger om en masse medicin, man bestemt ikke må få under en graviditet.

Derfor skriver jeg her. Er der nogen som har været gravide på medicin og i så fald hvilken medicin???

Jeg trænger voldsomt til nogen solstrålehistorier, hvor graviditeten er forløbet uden problemer og der er kommer et sundt og velskabt barn ud af det.............nogen der kan give mig det???

Mette

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #1 on: 03-03-2006 14:58:07 »
Hej Mette!

Det eneste, jeg kan give dig med på vejen er opmærksomhed på folinsyre. Vi tarmpatienter har et øget behov for folinsyre for at undgå misdannelser (rygmarvsbrok) hos babyen.

Det anbefales ikke pr. automatik at tarmpatienter skal tage øget dosis folinsyre, men mit råd til dig er, at spørge din læge til råds og eventuelt få målt, hvordan dit niveau ligger og om du skal tage øget dosis, der er ti gange, højere end for mennesker med rask tarm.

Held og lykke med det  :o

Connie H

mortilde2

• Guest
« Reply #2 on: 18-04-2006 08:39:15 »
Hejsa

jeg har haft mc i 11 år og har fåetg 2 dejlige børn på hhv 2 og 1 år mens jeg har haft sygdommen. Jeg har fået Imurel og Premid samt Pentasa sup. mens jeg var gravid. Begge graviditeter er gået fint - oplevede små opblussen under graviditeten begge gange men hjalp hurtig med medicin.

Har født ved KS begge gange men ikke pga min sygdom.

Hvis du har spørgsmål så skriv endelig - husker godt bekymringerne og medicin og graviditet - især i 1. graviditet.....

stine79

• Guest
stine
« Reply #3 on: 18-04-2006 10:07:16 »
hej mortildeto

når du nu fik imural under graviditeten måtte du så amme barnet bagefter ? er selv på imural og remicade og vil gerne i nærmere  fremtid have et barn .... når der er kommet mere ro over min cu/crohn... har fået at vide det er ok at blive gravid på imural men at man ikke må amme...

hilsen stine

mortilde2

• Guest
« Reply #4 on: 19-04-2006 09:14:35 »
Sorry jeg skrev forkert - fik ikke imurel MENS jeg var gravid - først bagefter. Fik kun premid og pentasa og ammede dem begge det første stykke tid efter fødslen.

Langhoff

• Guest
« Reply #5 on: 24-04-2006 22:20:04 »
Hej Stine

Der har for nyligt været et forsøg på Århus sygehus med imurel og amning. Så vidt jeg ved skulle det ikke være et problem, hvis man ammer om aftenen, tager medicinen og derefter først ammer igen om morgenen...

Mvh. Heidi

MetteEM

• Guest
« Reply #6 on: 30-08-2006 09:42:14 »
Quote from: "Langhoff"
Hej Stine

Der har for nyligt været et forsøg på Århus sygehus med imurel og amning. Så vidt jeg ved skulle det ikke være et problem, hvis man ammer om aftenen, tager medicinen og derefter først ammer igen om morgenen...

Mvh. Heidi

Hej Heidi.

Jeg er lige faldet over dit svar på denne side. Som så mange andre, sidder jeg selv med en masse spørgsmål. Jeg er gravid i 7. måned og har i fælge lægeligt råd fået Imurel hele graviditeten. Men... Et sygehus (og alle de sider jeg kan find epå nettet) fraråder Imurel under graviditet. Min sygehuslæge tillader det, men mener jeg skal stoppe 2 uger før termin og ikke må tage Imurel mens jeg ammer. Pga flytning er jeg nu tilknyttet et nyt sygehus, og her siger de, jeg bare skal fortsætte med Imurel, når det har effekt. De henviste til en undersøgelse fra Århus, og jeg kun forestille mig, det er den du nævner. Har du mere info omkring hvor jeg kan læse mere om den?

Mvh Mette

Langhoff

• Guest
« Reply #7 on: 05-09-2006 10:23:23 »
Hej Mette EM

Desværre ved jeg ikke ret meget om undersøgelsen, men syntes det lød meget interessant, da jeg nok for behov for medicin hvis det skal lykkedes for mig at blive gravid.

Det er Lisbeth Ambrosius Christensn fra afdeling V på Århus Kommune hospital der stod for undersøgelsen.
Det gik ud på at man ammede om aftenen, tog medicin og gik i seng og så først ammede igen næste morgen.... Det er hvad jeg er blevet fortalt.

Mvh. Heidi