Author Topic: hvor stor er sandsynligheden for at barnet arver crohns??  (Read 2475 times)

lunte82

• Guest
Hej Alle

Står i den situation at jeg gerne snart vil have et barn. Har tænkt på det længe, men fik i dag at vide at der er 50 % chance for at barnet arver sygdommen. Kan det passe??? Blev virkelig paf, og ret trist.

Mener da flere gange at have ladet mig fortælle det risikoen er ca. 5%.

Og i tilfælde af det er 50 %, er det så egoistisk at blive gravid??  :(

Katja H

• Guest
hvor stor er sandsynligheden for at barnet arver crohns??
« Reply #1 on: 21-02-2006 18:24:11 »
Jeg har hørt at mellem 0,5 og 10 % risiko for at barnet arver det.... så der er vist ikke helt enighed om det. Men hvis der max er 10 % risiko synes jeg ikke det er egoistisk. Jeg har i hvert fald tænkt mig at prøve  :?

Katja H

• Guest
« Reply #2 on: 21-02-2006 18:25:00 »
der skulle have stået "alt" mellem 0,05 og 10 %

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #3 on: 21-02-2006 19:15:39 »
Uafhængig af procentuel sandsynlighed, så synes jeg man skal vurdere det ud fra chancen for et godt liv.

Synes I, der har Crohn, at det spolerer jeres liv så meget, at I hellere ville være foruden (livet)?

Eller er livet det hele værd?

Ville du gerne have haft, at din mor og far havde valgt dig fra, hvis de vidste, at du var syg?

Ville det være egoistisk af dem at få dig alligevel?

Det er det perspektiv, jeg synes man skal vælge ud fra. I øvrigt synes jeg altid, det er det, man skal gøre når man har en potentiel arvelig sygdom.

Kan man have et godt liv med sygdommen? Ja/nej...

Måske forsimplet, men jeg synes, det er kernen.

Held og lykke med graviditeten....  :)

Connie H

maria22

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
    • http://www.nellemann.nu
...
« Reply #4 on: 25-02-2006 11:43:06 »
Jeg fik at vide at sandsynligheden er så lille, at jeg valgte at få børn. Det er svært for forskerne at regne ud hvor mange procents arvelighed der er., for der er en masse nye tilfælde hver år...flere og flere bliver "ramt".

Hvis arveligheden havde været stor, havde jeg valgt ikke at få børn. Jeg synes ikke selv jeg har det slemt, men alligevel så går det ud over psyken! Operationer, ondt i maven, toiletvanskligheder...Pinligt pinligt. Det vil jeg ikke have min datter skal igennem.

Der er ingen i min familie med crohns, så jeg ved ikke lige hvorfor det blev mig.

Jeg har hørt at der er større sandsynlighed for at man arver bedsteforældrenes genere. I mit tilfælde lider min mor af epilepsi...Så det er ikke skide morsomt:( Min svigerfar af sukkersyge og psoreasis...

Maria

mortilde2

• Guest
« Reply #5 on: 19-04-2006 09:19:30 »
Mener det er 30 pct de siger risikoen er - men jeg har selv levet med sygdommen så skulle det komme dertil at en af mine børn fik det ville jeg self. græde snot :?  - men også vide at de sagtens kan leve med det - som jeg selv har gjort :wink: Jeg ville ikke være foruden mine børn!