For snart 2 år siden fik jeg konstateret MC. Jeg havde dog i ca 3 år forinden haft flere akutte anfald med stærke mavesmerter og diarre. Det var selvfølgelig altid i en weekend og vagtlægen ville ikke gøre noget. Om mandagen, når jeg opsøgte min praktiserende læge, slog han det hen med, at det var nok var noget jeg havde spist eller menses-smerter.
For om mandagen, var der selvfølgelig ikke noget.
Som skrevet fik jeg konstateret MC for snart 2 år siden. Det startede også som et meget akut (lige da vi havde gæster, fedt) anfald af diarre, mavesmerter og blod i afføringen. Vi boede, på det tidspunkt i tyskland, hvor lægerne er hurtigere på "aftrækkeren". Jeg blev straks indlagt, fik foretaget diverse kikkert-undersøgelser og MCén blev fundet i højre side af tyktarmen. Der var også dannet arvæv, fra tidligere.
Jeg har siden taget pentasa og har faktisk ikke mærket noget til MCén før nu:
Ved hver menstruation får jeg mavekramper med lind afføring. Men ved min forrige menstruation havde jeg stærkere smerter end normalt og lind, blodig afføring. Det kommer dagen før menstruationen starter og også på menstruationens første dag. Sidste ægløsning fik jeg stærk diarre og ved sidste menstruation har jeg igen stærke smerter og blodig afføring dagen før og menstruationens første dag.
Jeg er lidt bekymret for den blodige afføring.
Har andre ligende erfaringer med blodig afføring op til menstruationen?
Eller anden opblussen af sygdommen under menses?
Det er lidt noget øv. Især fordi vi meget gerne snart vil have børn og sidder klar til at starte hormonbehandlinger.....for det fungerer heller ikke som det skal. Er lidt bange for at hele underlivet er istykker og intet er som det skal være.