Hej Stine
Jeg skulle ligge fladt på ryggen i 3 uger, uden at måtte stå op af sengen, og måtte ikke bøje benene, fordi det ville kunne ødelægge blodforsyning og fastvoksning af musklen de havde lukket hullet med.
Gud ske lov fik jeg tildelt en special madras med indbygget luft cirkulation så der var ikke liggesår eller tryk smerter ved at ligge så længe.
I samme operation fik jeg fjernet endetarmen, fordi det var der bylden sad, og havde lavet hul.
Jeg havde på det tidspunkt haft colostomi i 1½ år, meningen var at det skulle føres tilbage hvis byld og fistel helede op.
Jeg pressede selv på for at få fjernet endetarmen , selv om det betød at stomien blev permanent, stomien var en stor lettelse i hele perioden netop fordi der så ikke løb afføring og betændelse ud gennem fistlen.
Og jubii det var rart at have stomi så man ikke skulle på bækken
Stomien generer mig overhovedet ikke, den er blevt en naturlig del af livet.
Lægerne er ikke så glade for at fjerne endetarmen , fordi det er en stor operation, hvor de skal ind både opefra og nedefra, der er pga de mange nerver i området, en risiko for, at man kan blive impotent eller som kvinde miste evnen til orgasme.
Så det er en operation hvor man skal have en god dialog med lægen og afveje fordele og ulemper, jeg har selv været helt uden bivirkninger.
Mit eneste problem er at jeg i dag stadig ikke kan sidde normalt i længere tid, da bylden har skadet min iskiasnerve, så jeg er havnet på pension.
Men det lærer man jo også at acceptere.
jeg blev opereret i 1998 efter at have gået sygemeldt og under behandling siden 1996, for byld med fistler, og var på det tidspunkt 38 år.
Men uanset hvad behandling man skal have, er det bedste at slippe for de forbandede fistler, det påvirker jo en både fysisk og psykisk.
Man er godt nok træt af bind og kompresser svie og den lugt det medfører.
Der er sket meget ,siden 1998, på dette område, resultaterne er generelt blevet meget bedre , og det er jo glædeligt
Held og lykke med operationen
venlig hilsen
Peter