Author Topic: stine  (Read 5015 times)

stine79

• Guest
stine
« on: 16-01-2006 16:14:50 »
hej igen

Er nok ikke så teknisk som jeg lige udmiddelbart troede.... :oops:

prøver lige igen og vælger så at gøre det her i stedet for privat for det kan jeg da finde ud af ... :D

fistler kan alle få... også personer uden cu eller crohn... de kan forekomme alle steder i øerne i tarmen osv... det er oftes crohn patienter der får dem , men 10 % af cu7erne kan også have problemer med fistler.

en fistel kan man samligne lidt med en bums... en bums er en slags byld med betændelse der ligge yderst i huden ... den bliver gul og man kan trygge den ud...

en fistel er også en byld, (bare noget større end en bums), den ligger bare indvendig.. f.eks i en fold i tarmen... denne byld kan ikke komme ud... som med en bums vi trykker ud... men den vil ud... derfor prøver den at grave sig ud til en blødt sted hvor den kan komme af med betændelsen... dette resultere i nogle gange... de gange bylden graver kan så ende med at finde en udgang f.eks ud af maven hvor du så har et hul ind til selve bylden hvor betændelsen så siver ud af... dette hul kan ikke selv gro sammen og derfor er det ofte nødvendigt med en operation...

ved mig er fistlen opstået i tarmen tæt på ringmusklen og den har lavet gange ud til mit mellemkød altså mellem endetarmen og skeden dette har resulteret i at jeg har afføring ud to steder hvilket ikke er så rart... kræver selvfølgelig en høj hygiejne... jeg blev opereret for fistlen ved at de skar mig op fra skede til endetarm... ca 3 cm og skar så ca 5 cm op ... dette snit/sår skal hele sammen af sig selv tager ca 3 mdr... det er ikke så slem at få gjort... jeg blev udskrevet dagen efter operationen... man skal så bruse det pågældende sted efter hvert toiletbesøg... men min operation gik så galt ... det hele sprækkede på igen fordi fistelgangen var så tæt på min ringmuskel at min ringmuskel er meget øddelagt.. så derfor skal jeg nu 3 mdr. efter opereres igen denne gang for at rekunstuere min ringmuskel ... dette er en større operation med 10 dages indlæggelse og 3 mdr. sygemeldelse... men ser frem til ikke længere at have to huller  :D

lidt intimt ... men kan bedst beskrive ud fra min egen situation...

håber det var til lidt hjælp

hilsen stine

stine79

• Guest
stine
« Reply #1 on: 16-01-2006 16:17:47 »
hej

hold op hvor er jeg dårlig til det her  :shock:

dette indlæg skulle ha været under crohn og fistler og ikke et nyt oplæg.....  :oops:

håber i bære over med mig

hilsen stine

Smirge

• Guest
stine
« Reply #2 on: 17-01-2006 00:12:27 »
Det lyder bestemt ikke rart....håber du får held med din opreration - og tak for besvarelsen... ;)

Martin

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
fistler
« Reply #3 on: 17-01-2006 01:34:02 »
Hej

Der er en atikel fra ugeskrift for læger på dette link, vedr fistler

http://www.dadlnet.dk/ufl/0239/VP-html/VP38829.htm

Jeg fik selv fjernet endetarmen pga. fistel + byld i endetarmen,selvom jeg ikke har hverken MC eller CU, det er som nævnt af Stine noget rigtigt møg, at rende rundt med, og udgangspunktet fra lægerne er altid den mest skånsomme behandling, hvilket gør at forløbet kan være utroligt langt og opslidende, jeg var i behandling i 2 år, incl 42 gange i narkose, før det lykkedes, heldigvis er det ikke alle bylder med fistler der laver sådan en ravage, det er mere hvordan fistlen forløber der kan gøre den svær at behandle.

Jeg fik til sidst fjernet alt inficeret væv og fistler, fik flyttet en muskel fra låret op ,til at lukke hullet i balden, og vacuum terapi for at forkorte  selve ophelingen, det tog 3 uger på den måde istedet for 3 måneder.

venlig hilsen

Peter
Med venlig hilsen

Peter

stine79

• Guest
stine
« Reply #4 on: 17-01-2006 13:20:19 »
hej peter sikke en omgang du har været igennem.-..

jeg skulle også ha haft opereret en muskel op til at dække huldet med... men lægen troede ikke at det ville holde i længden i mit tilfælde...derfor nu den anden operation som jeg ikke helt præcis ved hvad de går ind og gør.... kun at jeg ikke må komme ud af sengen de første 3 dage må ikke engang bevæge mine ben... og så 5 dage mere hvor jeg må går stå og ligge og så endelig efter 10 dage må jeg sidde ned .... det bliver hårdt at skulle ligge så stille i så lang tid... var du igennem det samme? fik du fjernet din endetarm? hvad er konsekvencen af det?

hilsen stine

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
fistel
« Reply #5 on: 17-01-2006 14:34:41 »
Hej Stine

Jeg skulle ligge fladt på ryggen i 3 uger, uden at måtte stå op af sengen, og måtte ikke bøje benene, fordi det ville kunne ødelægge blodforsyning og fastvoksning af musklen de havde lukket hullet med.

Gud ske lov fik jeg tildelt en special madras med indbygget luft cirkulation så der var ikke liggesår eller tryk smerter ved at ligge så længe.

I samme operation fik jeg fjernet endetarmen, fordi det var der bylden sad, og havde lavet hul.

Jeg havde på det tidspunkt haft colostomi i 1½ år, meningen var at det skulle føres tilbage hvis byld og fistel helede op.

Jeg pressede selv på for at få fjernet endetarmen , selv om det betød at stomien blev permanent, stomien var en stor lettelse i hele perioden netop fordi der så ikke løb afføring og betændelse ud gennem fistlen.

Og jubii det var rart at have stomi så man ikke skulle på bækken

Stomien generer mig overhovedet ikke, den er blevt en naturlig del af livet.

Lægerne er ikke så glade for at fjerne endetarmen , fordi det er en stor operation, hvor de skal ind både opefra og nedefra, der er pga de mange nerver i området, en risiko for, at man kan blive impotent eller som kvinde miste evnen til orgasme.

Så det er en operation hvor man skal have en god dialog med lægen og afveje fordele og ulemper, jeg har selv været helt uden bivirkninger.

Mit eneste problem er at jeg i dag stadig ikke kan sidde normalt i længere tid, da bylden har skadet min iskiasnerve, så jeg er havnet på pension.

Men det lærer man jo også at acceptere.

jeg blev opereret i 1998 efter at have gået sygemeldt og under behandling siden 1996, for byld med fistler, og var på det tidspunkt 38 år.

Men uanset hvad behandling man skal have, er det bedste at slippe for de forbandede fistler, det påvirker jo en både fysisk og psykisk.

Man er godt nok træt af bind og kompresser svie og den lugt det medfører.

Der er sket meget ,siden 1998, på dette område, resultaterne er generelt blevet meget bedre , og det er jo glædeligt

Held og lykke med operationen

venlig hilsen

Peter
Med venlig hilsen

Peter

stine79

• Guest
stine
« Reply #6 on: 17-01-2006 16:13:47 »
hej peter

tak for svaret

ja så skal jeg jo være glad for mine små 3 dage på ryggen .... for 3 uger det er godt nok lang tid... dejligt at høre at du har det godt nok igen og at der er en vej udaf fistel helvedet... min kirug sagde da han så mine fistler ... at han kun havde et at sige og det var at fistler var noget fanden havde skabt.. og ja kan kun give ham ret... jeg har gået sygemeldt siden august pga fistler og er nu indstillet til flex job... så alt uvistheden om ens arbejdssituation oven i er og så meget frustrende... men det kender du jo også til kan jeg høre...

hilsen stine

Kim79

• Guest
stine
« Reply #7 on: 04-07-2006 16:00:38 »
Jeg har også haft fiztler og det er roden til alt ondt Jeg hade dem samme sted som peter, men min operation gik heldigvis godt, jeg måtte gå stå løbe lige efter operationen hvis jeg ville men det ville jeg ikke.. var for afkræftet efter at have tabt 60kg på 3 måneder.. men absolut fiztler er noget af det værste man kan komme ud for og det er noget jeg aldrig ville ænske for min værste fjende, Jeg var selv under narkose 8 gange mens den blev fjernet så turen er lang og hård.