Author Topic: Jeg skal opereres- hjælp  (Read 3685 times)

Anonymous

• Guest
Jeg skal opereres- hjælp
« on: 11-12-2003 21:16:23 »
Hej alle (hvis I er her :-))

Nu er det min tur til at bede om lidt hjælp.

I dag har jeg fået at vide at jeg SKAL opereres. Jeg har en

forsnævring, som bare er så smal at det skal gøres nu (jeg håber jeg

kan overtale dem til efter jul, men det var ikke sikkert det kunne

vente). Så derfor vil jeg meget gerne høre andres beretninger om

operation og stomi.

Jeg har meget svært ved at acceptere det, for selv om jeg har daglige

smerter og er langtidssygemeldt, så havde jeg i min verden besluttet

at opereres det skulle jeg bare aldrig, og da slet ikke nu! så slemt

er det heller ikke(selvom det er slemt nok) - lå jeg på gulvet og

vred og skreg af smerte hver dag eller hver anden så ville jeg

overveje det. Men lægerne siger jeg SKAL. Er der ikke nogle som har

lyst til at fortælle og/eller kontakte mig per mail, for jeg må sige er er

både bange og meget skeptisk(for Mc sidder ikke kun der hvor de vil

operere), og tusinde tanker løber igennem mig - stomi er jo en af

dem, og det kæmpe ar :x !

Rikke

Maria_22

• Guest
Vedrørende operation
« Reply #1 on: 11-12-2003 22:27:23 »
Hej Rikke,

Jeg er virkelig ked af at høre, at du skal opereres. Jeg har selv været igennem det en enkelt gang, men dengang var jeg så syg, at det næsten kom som en lettelse.

Jeg vil måske råde dig til at få en andens læges synspunkt. Min læge har det med at skræmme mig med operationer, hver eneste gang jeg er til kontrol, og jeg er ved at være godt træt af det.

Jeg har også forsnævringer, men hvis jeg holder mig fra fødevarer såsom majs, æbler osv. så får jeg ikke sindssyge smerter.

Jeg vil også kun igennem en operation, hvis jeg nærmest rullede rundt på gulvet ad smerter,

Mange hilsner Maria

Anonymous

• Guest
Re: Vedrørende operation
« Reply #2 on: 12-12-2003 21:13:07 »
Quote from: "Maria_22"
Hej Rikke,

Jeg er virkelig ked af at høre, at du skal opereres. Jeg har selv været igennem det en enkelt gang, men dengang var jeg så syg, at det næsten kom som en lettelse.

Jeg vil måske råde dig til at få en andens læges synspunkt. Min læge har det med at skræmme mig med operationer, hver eneste gang jeg er til kontrol, og jeg er ved at være godt træt af det.

Jeg har også forsnævringer, men hvis jeg holder mig fra fødevarer såsom majs, æbler osv. så får jeg ikke sindssyge smerter.

Jeg vil også kun igennem en operation, hvis jeg nærmest rullede rundt på gulvet ad smerter,

Mange hilsner Maria

Hej Maria

Tak for svar.

Jeg kan vist ikke undgå denne her operation, jeg har gået med en forsnævring i flere år nu, men nu er den ca. 8 cm lang og passagen er kun hårfin tyk, så får jeg det ikke væk, ja så får jeg tarmslyng inden for "nok" kort tid. Så det er sidste chance for at redde det uden det bliver akut. Så jeg må jo acceptere det.

jeg har snakket med kirgoen i dag, og jeg er lidt lettet, jeg er ikke kandidat for stomi (en de kan jo ikke love noget), og de vil gå ind og lave et tværsnit og ikke lodret så aret skulle ikke blive så stort. Så jeg må sige jeg er lidt lettet, men jeg er da stadig meget nervøs, for rask bliver jeg jo ikke, men kan jeg slippe for de daglige smerter så overlever jeg det.

Nogle andre der har fået opereret det sidste stykke af tyndtarmen og tyktarmen væk? Det er den mest almindelig operation indenfor MC?

Rikke

Thorun

• Guest
fjernelse af tyk og noget tyndtarm
« Reply #3 on: 05-01-2004 03:04:28 »
Hej.

Den mest hyppige del at have MC i, er overgangen mellem tyk og tyndtarm. Altså lige det sted hvor tyndtarmen tømmer sig over i tyktarmen. Også det sted hvor man optager B12 vitaminer.

Jeg har nu fået opereret tyktarmen væk samt 70 cm. af tyndtarmen, og fået bygget en ileostomi. Håber dette efterhånden store indgreb kan gøre min hverdag lidt lettere! Så nu er jeg indehaver af et ikke pisse pænt 20 cm. langt ar ned igennem mavsen, og et lidt pænere ar, fra der hvor de fjernede min kolostomi.

Jeg har tidligere talt med nogle af medlemmerne i COPA, og deltager også til tider til deres møder. Selvom de er lige en tand ældre end mig, er det fan'me sjovt alligevel. Formanden fortalte sådan løst ud i luften, indhyllet i en eller anden joke, at 70% af alle MC folk før eller siden får en stomi. Den udtalelse var jeg ikke glad for at høre på dette tidspunkt, da jeg ikke havde stomi. Nu ca. 1 år efter har jeg haft både kolo- og ileostomi. Og sidstnævnte er permanent. Men da jeg hørte ham sige det, begyndte jeg at vende tanken en del i mit hovede. Er det virkeligt sandt? Kan man ikke undgå på en eller anden måde?

Men anyway. Min stomi har sq givet mig livsglæden og gnisten tilbage. Førhen var jeg konstant træt og ikke altid oppe på dupperne. Efter jeg har fået min stomi, er jeg symptomfri og håber selvfølgeligt at jeg kan holde MC'en i skak mange år frem i tiden. Vil helst ikke ende med at de fjerner hele tarmkanalen.

Hilsen Rune Thomsen - 25 år - Århus C.

Anonymous

• Guest
fjernelse af tyk og noget tyndtarm
« Reply #4 on: 20-01-2004 18:32:29 »
Davs, Rune jeg står også ligesom du engang har og skulle have fjernet hele tyktarmen og 10 cm af tyndtarmen og også endetarmen, fik du også fjernet endetarmen? Der er ingen vej uden om,  lægerne siger den forsnævring jeg har i tyktarmen er så betydelig at de ikke tør lade den sidde, og hvis jeg skal sige det så tror jeg det bliver en stor lettelse og tror jeg får en meget meget bedre dagligdag, da jeg har været meget hårdt ramt af Crohn.......... Det skal siges jeg kun er 19 år så synes det er lidt tidlig for mig selv om jeg har døjet med den i snart 5 år.... Men selvom jeg er så afklaret som jeg nu kan blive om og få en stomi, så er der et spørgsmål der lige skinner klart igennem: Hvor svært bliver det lige ikke og fortælle det til en pige man er vild med, Hey jeg har stomi. Tror der er mange der vil finde en stomi en del frastødende, og med hensyn til sexlivet tror jeg heller ikke det mest sexede jeg kan finde på er en pose med afføring på maven  :lol: men man acceptere det mere som årene går, det håber jeg da........

håber der er en  der gider og svare........

Mvh Ronnie Nielsen

Anonymous

• Guest
Jeg skal opereres- hjælp
« Reply #5 on: 25-02-2004 20:52:35 »
Kære alle,

Jeg kan udmærket forstå, at I frygter en operation, men tillad mig i den forbindelse af komme med en solstrålehistorie. Jeg er en kvinde på 27, der har MC, og som for tre år siden fik fjernet 30 cm. tyktarm og 25 cm. tyndtarm. Efterfølgende blev der lavet en anastomose (sammensyning af tarmenderne). Jeg har derfor ikke stomi, selvom jeg inden operationen fik at vide, at jeg nok skulle indstille mig på at få en. Jeg kan huske, at jeg var skræmt fra vid og sans ved tanken om en pose med afføring på maven, og jeg tænkte også meget på mit sexliv, og om jeg nogensinde ville få et igen. I ugen op til operationen nåede jeg at komme overens med tanken om en stomi, og jeg tænkte, at det måtte kunne lade sig gøre at have et sexliv alligevel. Min (daværende) kæreste var meget sød og sagde, at det ikke gjorde ham noget, og at han godt kunne vende sig til det. Men jeg troede ikke rigtig på ham; nok mest fordi jeg på det tidspunkt ikke selv kunne forestille mig at have sex med en, der havde sin afføring i en lille pose på maven. Min kæreste og jeg gik efterfølgende fra hinanden (af andre årsager) og skæbnen ville, at jeg senere mødte en fyr, som faktisk havde en stomi. Det viste sig, at sex ikke var noget problem overhovedet, for jeg var bare så vild med ham, at jeg slet ikke tænkte over stomien. I begyndelsen havde han som regel en t-shirt på, når vi elskede, så jeg ikke så stomien, men senere blev vi enige om, at delvist påklædt sex ikke lige var det fedeste, så han tog sin t-shirt af, og siden har vi elsket nøgne, og det bliver bare bedre og bedre.

Så op med humøret - det kan godt lade sig gøre.

Mange hilsner fra en heldig kvinde

Vicky

• Guest
Jeg skal opereres- hjælp
« Reply #6 on: 01-03-2004 21:30:35 »
Hej Allesammen.

Dejligt at høre nogle gode historier om stomi. Det synes jeg at jeg har manglet.

Jeg er selv opereret to gange. Har dog ikke fået stomi, hvilket jeg stadig er glad for. Jeg har alt ialt fået fjernet 60 cm af tyndtarmen og 10 cm af tyktarmen. Altså den mest almindelige operation inde for mc. Jeg har fået et rigtig rigtig grimt ar lodret på maven, som jeg er meget ked af. Jeg blev nemlig inden den første operation lovet et bikinisnit, så i kan nok forestille jer et chok jeg fik da jeg vågnede efter operationen.

Jeg må indrømme at jeg er meget skræmt over at jeg måske kan ende med stomi, men det er nok mest pga forfængelighed. Men det kender i jo nok alt til. Nå, men jeg ville egentlig bare sige, at jeg er glad for at høre at det rent faktisk godt kan lade sig gøre at føre et helt almindeligt liv og sexliv med stomi.

Nu ved jeg hvor jeg skal henvende mig hvis lægerne igen begynder at snakke om stomi  :D  :D  :D

Vicky