Author Topic: hvad er dårligt at spise  (Read 14102 times)

Qvist

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: hvad er dårligt at spise
« Reply #30 on: 16-01-2009 11:12:07 »
Hej allesammen,

Jeg er ny bruger herinde - har lige netop i går fået konstateret CU i kraftig grad, og blev da oplyst, at det er fuldstændig individuelt, hvad den enkelte med lidelsen kan tåle. Lægen sagde til mig "Det der virker på den ene, virker ikke på den anden" etc. Han sagde, at man ikke rigtig kunne kategorisere mad/drikke der er godt og skidt for sådan nogle som os. Har levet med konstant tynd mave og mange toiletbesøg dagligt, og uanset hvad jeg har forsøgt at udelukke i min daglige kost, så har intet ændret på hyppigheden af toiletbesøgene ej heller på konsistensen. Så nu hvor jeg ved, hvad der er galt, har jeg egentlig bare tænkt mig at prøve mig frem - om nogle år er jeg nok klogere end jeg er lige nu.

Ikke den store hjælp til jer andre herinde - jeg tror bare vi (nybegyndere som mig) må prøve os frem hver især...

De bedste hilsener
Lipien
 ::)

Det skal du ikke tro på. Det er rigtigt at det er meget individuelt, men du skal finde dine egne "triggers"
Mange har haft stor ..... stor effekt af at ændre kost, andre i mindre grad - og nogle muligvis slet ikke.
Men hvis du gør som du altid har gjort så får du i hvertfald ingen forandring.

Det er en meget forvirrende verden mht. hvad der virker.
Dette link er meget mere aktivt end herinde!
http://www.healingwell.com/community/default.aspx?f=38

Uanset hvad vil effekten tage noget tid, men start med at droppe:
- Alt sukker
- Alkohol
- fed animalsk mad

Begræns dit proteinindtag

Spis:
- Probiotika
- Magnesium, Calcium, Omega3

Se om det hjælper

I linket ovenfor har nogen stor succes med at spise spinat+solsikkekerner i stor stil

Derudover søg på SCD diet på Google

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #31 on: 17-01-2009 11:57:45 »
Qvist, jeg vil gerne holde fast i, at de anbefalinger du laver, ikke er et generelt udgangspunkt, men noget, der har virket på nogen.

For mit vedkommende kan jeg sagtens spise sukker, jeg har det rigtig godt, hvis jeg spiser fedt, og protienrig mad (kød) gør mig godt tilpas.

Mange langsomme kulhydrater og specielt rå grønsager sætter min mave helt i selvsving og der er ikke noget korn, jeg kan spise uden det bevirker symptomforværringer.

Så min anbefaling er næsten modsat din.

Jeg tror på, man skal lære at kende sin sygdom. Det tager noget tid og kræver noget tålmodighed. Man kan vælge et udgangspunkt at arbejde ud fra, men at hele pakken (eller bare noget af den) virker, er der ingen garanti for.

Maiken

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #32 on: 19-01-2009 00:34:48 »

Hej Connie,

Jeg har meget de samme erfaringer som du, stik mod de sædvanlige anbefalinger!

Må jeg spørge over hvor lange perioder, du har forsøgt dig med rå grøntsager og langsomme kulhydrater? Jeg har nemlig ikke kunne spise det i mere end få dage, så har det gjort for ondt. Dog har jeg til tider overvejet, om det ville blive bedre, hvis jeg lavede prøve-perioden længere? Måske det har været et spørgsmål om, at det ikke har været tilstrækkelig lang tid for kroppen at vænne sig til den anderledes kost?

Derfor er jeg altså meget nysgerrig efter, hvor lang tid du har forsøgt dig?

De bedste hilsner

Maiken

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #33 on: 19-01-2009 16:57:57 »
Jeg har ikke forsøgt mig over tid - ganske enkelt fordi min krop siger nej nærmest med det samme.

Jeg optager det slet ikke, det fiser bare ret igennem.  :)

Connie  :)

Qvist

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #34 on: 20-01-2009 20:42:45 »
Qvist, jeg vil gerne holde fast i, at de anbefalinger du laver, ikke er et generelt udgangspunkt, men noget, der har virket på nogen.

For mit vedkommende kan jeg sagtens spise sukker, jeg har det rigtig godt, hvis jeg spiser fedt, og protienrig mad (kød) gør mig godt tilpas.

Mange langsomme kulhydrater og specielt rå grønsager sætter min mave helt i selvsving og der er ikke noget korn, jeg kan spise uden det bevirker symptomforværringer.

Så min anbefaling er næsten modsat din.

Jeg tror på, man skal lære at kende sin sygdom. Det tager noget tid og kræver noget tålmodighed. Man kan vælge et udgangspunkt at arbejde ud fra, men at hele pakken (eller bare noget af den) virker, er der ingen garanti for.

Så var det jo godt at jeg startede med at sige at der er meget individuelt  ;D
Med det du skriver forstår jeg dog ikke hvorfor du tidligere har skrevet at SCD diæten ikke virker for dig? Går den ikke netop ud på at droppe kulhydrater ..... eller?

Men vedr. sukker så er du den første jeg har hørt om der har det godt med det! Under alle omstændigheder er det mega usundt af alle mulige andre årsager

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #35 on: 21-01-2009 13:18:05 »
SCD-diæten indebærer en masse langsomme kulhydrater, som min krop heller ikke bare lige siger ja-tak til ;)

Jeg har haft god virkning (altså lindrende, aldrig helt symptomstoppende) ved at undlade korn, kartofler og mælk fra min kost.

Kød har været hovedingrediensen i min kost i de perioder, ris har været min adgang til hurtige kulhydrater og et moderat indtag af de langsomme kulhydrater - grøntsagerne.

Det er dog ikke ligefrem enkelt at leve på den måde  ;)

Angående sukker - at have det godt med sukker, det ved jeg ikke - men jeg har bare ingen konsekvenser i forhold til min CU når jeg spiser sukker ;)

Qvist

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #36 on: 21-01-2009 16:51:34 »
SCD-diæten indebærer en masse langsomme kulhydrater, som min krop heller ikke bare lige siger ja-tak til ;)

Jeg har haft god virkning (altså lindrende, aldrig helt symptomstoppende) ved at undlade korn, kartofler og mælk fra min kost.

Kød har været hovedingrediensen i min kost i de perioder, ris har været min adgang til hurtige kulhydrater og et moderat indtag af de langsomme kulhydrater - grøntsagerne.

Det er dog ikke ligefrem enkelt at leve på den måde  ;)

Angående sukker - at have det godt med sukker, det ved jeg ikke - men jeg har bare ingen konsekvenser i forhold til min CU når jeg spiser sukker ;)

Hmm. Jeg talte med en som fulgte kinesiske principper for nyligt. Lugter lidt af din kost. Hovedingredienser i anbefalingen:

- Ingen mælk, sukker
- Ingen eller meget begrænset brød
- Ingen eller begrænset rå grøntsager
- Ingen kaffe
- Begrænset frugt

- Spise magert kød
- Spise grøntsager som er blancerede, kogte, dampede
- Rismælk
- Nødder og mandler
- Olier: Hørfrø olie, kokos olie
- Probiotika NDS 825
- Calcium, Magnesium

Dertil naturligvis akupunktur og zoneterapi for at styrke immunforsvaret

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #37 on: 21-01-2009 16:58:47 »
Det er gode principper, når ens symptomer passer med dem  ;D

Jeg er selv uddannet i traditionel kinesisk medicin og de principper er rigtig gode for mig - min sygdom handler i følge TCM om kulde, og den liste er noget der tager højde for dette - ingen kølende mad  ;)

Men de fleste med CU har faktisk det modsatte problem - hede iflg. TCM. Det varierer dog en del, ligesom vores symptomer også varierer en del, når vi går i detaljerne, som man jo gør, når man stiller diagnose efter TCM.

Sådan en diæt bliver nødt til at blive lavet individuelt  :)

bri

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: hvad er dårligt at spise
« Reply #38 on: 20-11-2009 10:49:51 »
Vedrørende MC og Mad
fgddss
Nu er jeg velkendt med, at det er dårligt at spise appelsiner, nødder, majs og æbler. Men tit får jeg ondt i maven alligevel, og det kunne jo måske skyldes at jeg har spist noget dårligt. Er der nogle af Jer som har erfaringer med andre ting I ikke kan spise uden mavegener??

Tak