Author Topic: hvad er dårligt at spise  (Read 14103 times)

JMLP

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
hvad er dårligt at spise
« Reply #15 on: 05-10-2004 12:53:23 »
Jeg drikker ikke øl, så den kan jeg ikke hjælpe dig med, men er der ikke noget om at øl er ret fedende? Det kunne jo være svaret på hvorfor de giver dig problemer.

Frk. Engel

• Guest
hvad er dårligt at spise
« Reply #16 on: 10-05-2005 22:57:41 »
ærter, majs, youhurt, spiritus, appelsinjuice, kaffe, bønder, mælk...

Dem af jer, der ikke kan tåle mælk, har måske, som jeg laktoseintolerans (bedre kendt som mælkesukkerallergi)...

Det er vidst meget almindeligt sammen med C.U.

Man kan få det testet på hospitalerne...

nhd

• Guest
Re: Ernæring/naturmedicin
« Reply #17 on: 05-10-2005 11:49:35 »
Hej Caroline, gå ned i matas og køb noget HUSK put en teskefuld i et glas vand on morgen og lad det bløde op, og så ned med det, det virker lidt ubhagelig, men man vænner sig til det. det er vigtig at du drikker meget vand også

mvh Niels

Quote from: "Caroline"
Hej, Jeg har et spørgsmål ang. mad. jeg har lige fået konstateret Crohn og vil gerne høre lidt erfaringer om hvordan og hvorledes man skal lave sit liv om. Er der nogen der kender noget naturmedicin i forbindelse med sygdommen, nogle som tager noget, så man evt kan slippe for operation??? Jeg håber nogle vil svare.   Mvh Caroline

Langhoff

• Guest
hvad er dårligt at spise
« Reply #18 on: 06-10-2005 08:25:37 »
Hej Lotty

Jeg kender problemet, men for mig virker det at drikke guldøl. 1 alm. øl kan jeg ikke, men et par stærke øl går fint. Og når jeg nu elsker smagen af øl...

Mvh. Heidi

lotty

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
hvad er dårligt at spise
« Reply #19 on: 06-10-2005 16:12:30 »
Jeg har faktisk ikke problemet mere! Nu kan jeg drikke en kold fadbamse uden problemer, tro mig jeg nyder hver en ;)

chrissi

• Guest
Ingen problemer
« Reply #20 on: 13-11-2005 13:30:43 »
Jeg har ikke haft udbrud af CU siden jeg begyndte at tage asacol for 1½ år siden.

Jeg har intet problem med det mad jeg spiser nu - i hvert tilfælde ikke hvad jeg har lagt mærke til. Jeg spiser hvad jeg har lyst til og spiser ganske normalt og rimelig sundt. Jeg holder mig dog ikke fra søde ting som chokolade og kage.

Da jeg havde CU i udbrud var der mange madvarer der kunne være med til at forværre min mavetilstand... det er rart at jeg ikke skal spekulere på det mere... :D

linnig

• Newbie
  • *
    • View Profile
Sv: Ernæring/naturmedicin
« Reply #21 on: 24-01-2008 19:30:38 »
Hej, Jeg har et spørgsmål ang. mad. jeg har lige fået konstateret Crohn og vil gerne høre lidt erfaringer om hvordan og hvorledes man skal lave sit liv om. Er der nogen der kender noget naturmedicin i forbindelse med sygdommen, nogle som tager noget, så man evt kan slippe for operation??? Jeg håber nogle vil svare.   Mvh Caroline
http://http://

JMLP

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: hvad er dårligt at spise
« Reply #22 on: 20-02-2008 15:22:49 »
Jeg skal helt holde mig fra brød med grove kerner i. I ved den type brød som lægerne og alle sundhedseksperterne står i lang kø for at anbefale alle at spise fordi hvidt jo nærmest er det samme som at forgifte sig selv langsomt. Men hver gang jeg har spist grovboller, rundstykker med kerner eller lignende så går der nogle timer og så bløder jeg.

tox

• Guest
« Reply #23 on: 21-08-2008 10:34:50 »
Rugbrød er et af de produkter jeg slet ikke kan med. Derud over er det fede og søde noget der går lige i maven på mig, som for de fleste andre. Jeg holder mig for det meste helt fra alcohol, men engang imellem kan jeg, som en af de få ting, drikke et glas rødvin eller en whiskey.

Mette-sipo

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #24 on: 31-08-2008 14:46:03 »
Hejsa jeg har haft cu i snart 3 år. og har snakket med en som har haft cu i snart 25 år som nu er helt rask igen.. Hun fortalte at rugbrød, kål, røget mad skulle man holde sig fra. Jeg kan især mærke hvis jeg spiser noget mad der er røget at så går det galt og skal på toilettet med det samme.

Maiken

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #25 on: 23-09-2008 11:58:05 »

Jeg tror, jeg har nogle af de samme begrænsninger, som de fleste andre, der er pouch-opererede MC-patienter - fed mad, sukker og kostfibre, der er svære at fordøje er sikre vindere hver gang! ;)

Har dog efterhånden erfaret, at mængderne virkelig gør en stor forskel, så efter jeg er begyndt at spise meget meget lidt af gangen - men til gengæld med meget små intervaller - har jeg mærket en drastisk bedring. Og så kan jeg spise stort set alt!

Kunne se, der er andre, der har reageret på mælk og ville i den forbindelse høre, om der er andre, som mig, der har haft positive oplevelser med frisk mælk. Under et ophold på landet blev behandlet mælk skiftet ud med mælk direkte fra køletanken i kostalden og det var en helt anden oplevelse!

Synes selv det lyder lidt ulogisk, men måske er der en forklaring?

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #26 on: 24-09-2008 08:29:17 »
Hejsa

Mht. mælk er det sådan, at den mælk, vi køber i forretningen, er både homogeniseret og pasteuriseret.

Kort fortalt:
Homogeniseret = fedtet er slået i stykker så man har en fuldstændig ensartet væske
pasteuriseret = varmebehandlet

Se også linket herunder..

Hvis du kan tåle kostald mælk, kan du højst sandsynligt også tåle økomælk og alm. skummetmælk.

Jeg synes, jeg før end, jeg selv blev syg hørte om folk, der kunne tåle uhomogeniseret mælk men ikke alm. mælk

http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/homogeniseret-og.html

Hilsen Charlotte

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #27 on: 24-09-2008 14:25:10 »
Det kan også have noget at gøre med fedtprocenten og laktoseindholdet..

Jo mere fedt, jo mindre laktose  :)

Connie H

smukfyre85

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #28 on: 26-12-2008 05:44:14 »
Jeg fik at vide, at fede fødevarer, bør jeg holde mig fra det kunne give såkaldte fedt-diarré .. Og der er nok noget om det efter en tur til Burger King el.l. derefter maven helt tosset.

lipien

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #29 on: 14-01-2009 19:44:58 »
Hej allesammen,

Jeg er ny bruger herinde - har lige netop i går fået konstateret CU i kraftig grad, og blev da oplyst, at det er fuldstændig individuelt, hvad den enkelte med lidelsen kan tåle. Lægen sagde til mig "Det der virker på den ene, virker ikke på den anden" etc. Han sagde, at man ikke rigtig kunne kategorisere mad/drikke der er godt og skidt for sådan nogle som os. Har levet med konstant tynd mave og mange toiletbesøg dagligt, og uanset hvad jeg har forsøgt at udelukke i min daglige kost, så har intet ændret på hyppigheden af toiletbesøgene ej heller på konsistensen. Så nu hvor jeg ved, hvad der er galt, har jeg egentlig bare tænkt mig at prøve mig frem - om nogle år er jeg nok klogere end jeg er lige nu.

Ikke den store hjælp til jer andre herinde - jeg tror bare vi (nybegyndere som mig) må prøve os frem hver især...

De bedste hilsener
Lipien
 ::)