Author Topic: hvad er dårligt at spise  (Read 14101 times)

Mig

• Guest
hvad er dårligt at spise
« on: 04-12-2003 22:32:07 »
Vedrørende MC og Mad

Nu er jeg velkendt med, at det er dårligt at spise appelsiner, nødder, majs og æbler. Men tit får jeg ondt i maven alligevel, og det kunne jo måske skyldes at jeg har spist noget dårligt. Er der nogle af Jer som har erfaringer med andre ting I ikke kan spise uden mavegener??

Tak

Mette Foged

• Guest
kost
« Reply #1 on: 07-12-2003 22:30:25 »
Min erfaring er at man skal holde sig fra sukker -altså slik o.l. Men derudover så spis varieret og tænk over hvad du putter i munden så er man nået langt

maria22

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
    • http://www.nellemann.nu
Hej igen
« Reply #2 on: 11-12-2003 22:33:15 »
Hejsa,

Du skriver man skal tænke over hvad man putter i munden??

Jeg synes ikke desideret jeg får mere ondt når jeg spiser sødt. Men jeg får somregel sindssyge smerter, hvis jeg spiser meget fed mad, som f.eks. chips....

Maria

Mette Foged

• Guest
hvad er dårligt at spise
« Reply #3 on: 25-01-2004 11:39:50 »
Efter min operation fik jeg faktisk at vide at fed mad skulle jeg holde mig fra for det kunne give såkaldt fedt-diarre.. Og der er nok noget om det for efter en tur på Burger-King el.l. så er maven helt tosset.  Men nogen gange må det bare til og det er jo mig selv det går udover :wink:

Bisse

• Guest
Kender godt den der
« Reply #4 on: 25-01-2004 11:46:25 »
med akut brug for et toilet efter en MacFeast menu ;-)

Tænk at vi ikke bliver klogere ;-) - men det er jo så forbandet rart en gang imellem!!

Anonymous

• Guest
mad...
« Reply #5 on: 06-02-2004 21:10:07 »
Jeg har godt nok ikke været syg i nogle år nu men jeg har da engang i mellem med diarre.

Da jeg var meget syg af mc skulle jeg holde mig langt fra ting som kommer hele ud igen.. så som majs-rosiner-appelsiner osv..

altså det som maven ikke selv kan fordøje..

Tunsalat med majs kunne altid fortælle mig hvordan min tarm havde det dengang før jeg blev opereret...

Det kunne mærke som en hel fødsel når sådan en lille majs skulle passere den dårlige del af tarmen..  :roll:

Jeg fik den besked dengang for en 15 år siden at jeg skulle holde mig fra det grove mad som maven skulle arbejde meget med.. Jeg ved ikke om det virker fordi jeg kom på operationsbord inden jeg kunne afprøve særlig meget og har gudskelov ikke været syg siden...  :)

Caroline

• Guest
Ernæring/naturmedicin
« Reply #6 on: 03-03-2004 12:05:14 »
Hej, Jeg har et spørgsmål ang. mad. jeg har lige fået konstateret Crohn og vil gerne høre lidt erfaringer om hvordan og hvorledes man skal lave sit liv om. Er der nogen der kender noget naturmedicin i forbindelse med sygdommen, nogle som tager noget, så man evt kan slippe for operation??? Jeg håber nogle vil svare.   Mvh Caroline

asn

• Guest
hvad er dårligt at spise
« Reply #7 on: 10-03-2004 05:14:42 »
Jeg har haft 5-6 samtaler med en diætist efter min sidste operation (på RASK) hvor jeg fik stomi. Det har været en KÆMPE hjælp, det kan jeg bestemt anbefale.

Jeg har fået mange uddybende forklaringer bl.a. hvorfor jeg ikke skal spise for meget sukker, helst undgå det helt. Og det har hjulpet, nu hvor jeg har lagt sukkeret "på hylden" har jeg det meget bedre.

På samme måde har jeg fået forklaret hvad det er der er så dårligt ved hvidt brød, det har jeg også rationeret.

Jeg lever ikke fanatisk men forsøger at følge de råd jeg har fået og det har virkelig hjulpet mig.

Den diætisk jeg talte med nikker genkendende til de "diæter" der er så mange patienter der sværger til. Men man skal forsage så mange ting at det KAN gå ud over livskvaliteten, og det vil jeg i hvert fald ikke. Så jeg har plukket det ud jeg synes jeg kan bruge (i samråd m. diætisten) og det virker

:lol:

Sidsel

• Guest
fødevarer
« Reply #8 on: 12-03-2004 17:13:43 »
Jeg fik CU for 3 mrd. siden. Jeg har læst en masse,(deprimerende) læsning på denne internet side og på ccu.dk. Der er en del fødevarer vi skal undgå. Sukker, mælk og fløde. Men kan man bruge creme fraiche( i sovsen istedet) uden at få tyndskid? En stræng diæt indebærer man skal undgå kulhydrater og stivelse så som sukker, brød, kartofler, pasta og ris. Jeg er forviret. I ikke vestlige lande er der kun få tilfælde CU og MC, men i asien spiser de da masser af ris! Mange skriver de undgår hvidt brød, men måske ikke knækbrød og rugbrød?  Nogen steder står der at man skal undgå citrus frugter og majs. Er alle disse råd gældende for MC eller for CU. Jeg forstår feks ikke hvorfor CU patienter skal undgå majs. Vi har jo ikke forsnævringer i tydtarmen majskornene kan have svært ved at passere. Hvad med smør og kød? Må vi spise det i rigelige mængder?

Hilsen den forvirrede nybegynder.

Anonymous

• Guest
hvad er dårligt at spise
« Reply #9 on: 15-03-2004 18:23:16 »
løg,rosiner,clementiner og krydderrier kan jeg ikke tåle og jeg lider af cu

bet

• Guest
hvad er dårligt at spise
« Reply #10 on: 19-05-2004 13:36:34 »
Jeg spiser alt det jeg kan li'!!! :lol:

Jeg har dog heller ikke haft nogle udbrud siden jeg fik konstateret CU for 10 år siden, men jeg kan altså ikke mærke nogen forskel i det jeg spiser.

Men det er åbenbart meget individuelt og man skal nok bare prøve sig lidt frem - tror jeg. Dog kan jeg godt få lidt hård mave af at drikke øl....

JMLP

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
hvad er dårligt at spise
« Reply #11 on: 13-09-2004 10:55:10 »
Mange siger at mælk kan være en stor synder, men jeg har altså ikke lagt mærke til nogen ændrign i de perioder hvor jeg har undgået mælk.

lotty

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
hvad er dårligt at spise
« Reply #12 on: 13-09-2004 13:46:53 »
ang. mælk, så vil jeg sige at hvis har jeg en periode med tynd mave, så har jeg det ikke så godt med Mælk. Men til hverdag mærker jeg heller ikke noget. Men det er jo heller ikke alle der har problemer med mælk.

ZandMan

• Guest
hvad er dårligt at spise
« Reply #13 on: 04-10-2004 22:49:19 »
Jeg har det personligt dårligt med mælk, sodavand i for store mængder, kaffe(slemt) samt generelt hvis jeg spiser for meget usundt mad som slik, kage osv. Men jeg spiser det nu alligevel. Har forsøgt diæt i forbindelse med zoneterapi. Hvis man har gejsten kan det anbefales. Det hjalp utroligt godt på crohns. Var faktisk næsten rask en periode. Men uden øl og alt det andet sjove så tager jeg hellere et nødvendigt onde.

lotty

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
ØL
« Reply #14 on: 05-10-2004 07:39:24 »
er der andre ligesom mig, der har det meget svært md at drikke øl.

jeg elsker øl, men lige så snart det kommer ned i min mave, så går det helt bananas.

og det er bare træls!

Lotty