Author Topic: Allergi/astma og disponering for UC  (Read 5985 times)

siegfried

• Guest
Allergi/astma og disponering for UC
« on: 10-07-2005 20:38:18 »
Hej

jeg er moster til en dreng på 16 år , som desværre har fået CU. Han var som lille meget syg af astma og var i respirator, prednison og andre behandlinger fra 8 mdr.s alderen og til 3 år. Det blev bedre, menstadig svær astma/allergi og megen medicin. I 2,5 år gik han med diare og i et halvt år blod og slim trods min søsters hyppige besøg hos lægerne. Vi ved af erfaring at læger jo ikke er de skarpeste knive i skuffen ( tros deres proffessionelle uddannelse). Det er meget , meget svært for mig at se ham på sygehuset ligenu. Det skærer mig i hjertet, da denne dreng ikke altid har haft det let. Han fik det ok med astmaen og begyndte for 1 år siden at kunne komme til offentlige koncerter, disko etc, trods røgen( dette er svært for astma7allergikere) og nu må han så heller ikke drikke. Han tager det flot ( men er jo også vant til at være uheldig). Vi læste i flere bøger at astma/allergi og disponering for CU følges ad. Er i mange her med allergi og astma, samt CU ?

Det er svært for os nære familiemedlemmer når dette sker. Det er ikke sjovt at være teenager og få sådan en sygdom. Jeg er 36 år og ville give alt for at overtage hans sygdom, men desværre....

jeg håber vi finder ud af det hele.

Jeg ønsker god bedring til alle med Chron og CU. jeg føler med jer og håber man finder en kur. Det varer nok længe med lægerne, som ikke selv kan tænke.

Hav det godt

tbs

• Guest
astma og allergi
« Reply #1 on: 11-07-2005 09:18:12 »
Hej,

Jeg havde selv astmatisk bronkitis som barn (er vokset fra det nu) og er allergisk overfor husstøvmider.

Ked af at høre at din søn også skal slås med CU nu.

tbs

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #2 on: 11-07-2005 10:46:43 »
Hej Siegfred!

Ja, jeg er også en af dem, der har en masse allergi og CU.

Og i min verden er de to ting nært knyttede. Hvis man har en fødevareallergi/intolerance som man ikke kender eller ikke tager hensyn til, kan man både få CU og pollen, dyrepels, hustøvmide, og alle mulige andre former for allergi.

Finder man ud af, hvad det er for noget mad, man spiser som man tåler dårligt og derefter udelader det af kosten, vil både CU og allergien trække sig voldsomt tilbage eller forsvinde helt.

Min påstand er altså, at holder man op med at spise, hvad man ikke kan tåle, får man ikke allergi og heller ikke CU...

Personligt har jeg nu fået udredet hvilke fødevarer jeg skal holde mig fra - min CU har trukket sig en hel del - fra 20 afføringer i døgnet til 4-5. Den pollenallergi, jeg har døjet med i mange år, har jeg intet mærket til i år.. Så for mig virker det. Og lur mig, om det ikke også gør for andre  :wink:

tbs

• Guest
sammenfald
« Reply #3 on: 11-07-2005 14:50:58 »
Når vi nu er inde på sammenfald - så tænker jeg.

Hvor mange af os der har CU eller Chron, havde mødre der røg under graviditeten?

Det kunne da være meget interessant at vide..

siegfried

• Guest
Svar 1
« Reply #4 on: 11-07-2005 18:36:40 »
Hej med dig

Tak for dit svar. Det er godt nok skræmmende. Jeg er ikke hans mor , men hans moster. Jeg har 8 søskende og alle vore børn, 12 stk, har astma/allergi eller begge dele. jeg har selv 2 drenge med astma og allergi. Vores problem i familien er at deres allergiprøver (prik og rastteste) er negative, men alle har mere eller mindre symptomer fra luftvejene. En del af os lever sanerede 8 uden røg, dyr, parfume, tæpper osv) andre er ligeglade. Min søsters dreng har altid levet saneret. Mine sønner har været på hvede, mælk og ægfri diæt ( en fødevare ad gangen) uden resultat, min nevø har som lille været på udvidet diæt også uden resultat. Så vi har virkelig et problem. Jeg har selv med årene fået allergier ( ingen af os forældre har astma ) som minder om høfeber og støv allergi. Jeg har fundet ud af jeg ikke tåler øl, vin, te, kaffe, chokolade etc. Jeg får løbenæse og nyser, så det er lidt problematisk med børnene.

Viste dine allergiprøver positive, og hvad har du fundet ud af? Vi håber vi kan finde ud af noget, da min nevø får asacol og er indlagt. Vi synes efter han får dette medicin så er det blevet værre. Da han fik undersøgelsen( kikkert) sagde de han ikke havde noget, da der ikke var noget synligt. Derefter viste stykket fra tarmen betændelse. Han havde diarre, blod og ondt i maven.Så begyndte han på pillerne. Vi var i Italien og her blev det værre og værre. Da vi kom hjem måtte han på sygehuset og her lå han i et par dage uden der blev gjort noget. Hveken væskeskema eller noget blev der ført. Hans blodprøve viste forværring og han blev sat en pille op. de kom hjem på 3. dagen og så fik han 39 i feber, kastede op og diareer. Min søster fik ham indlagt igen og de sagde at så høj feber fik man ikke og man havde ikke kvalme ved CU angreb. Altså nu er vi jo rutinerede i antagelser og manglende viden fra læger via astmaen. Da han har fået pillernen i 8 uger, tror vi der er et eller andet med dem. Hans test fra før vi tog på ferie og da han lige var begyndt på dem viste aktivitet. Da han blev indlagt på 3. dagen var han fuld af betændelse. Så nu får han prednison ( det er vi rutineret i pga astmaen) og igen har han fået kvalme. Kan det være pillerne?

jeg håber du kan hjælpe os. Det er faktisk svært for os. Alle de info vi har fået os tilegnet ved astma, nu kan vi så starte forefra med CU.

Måske kan i hjælpe.

Vi er meget interesseret i diæter, hvis de hjælper?

hvad med økomad?

Tak

MVH

Heidi

Quote from: "Connie H"
Hej Siegfred!

Ja, jeg er også en af dem, der har en masse allergi og CU.

Og i min verden er de to ting nært knyttede. Hvis man har en fødevareallergi/intolerance som man ikke kender eller ikke tager hensyn til, kan man både få CU og pollen, dyrepels, hustøvmide, og alle mulige andre former for allergi.

Finder man ud af, hvad det er for noget mad, man spiser som man tåler dårligt og derefter udelader det af kosten, vil både CU og allergien trække sig voldsomt tilbage eller forsvinde helt.

Min påstand er altså, at holder man op med at spise, hvad man ikke kan tåle, får man ikke allergi og heller ikke CU...

Personligt har jeg nu fået udredet hvilke fødevarer jeg skal holde mig fra - min CU har trukket sig en hel del - fra 20 afføringer i døgnet til 4-5. Den pollenallergi, jeg har døjet med i mange år, har jeg intet mærket til i år.. Så for mig virker det. Og lur mig, om det ikke også gør for andre  :wink:

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #5 on: 11-07-2005 20:01:40 »
Hej igen!

Sikke da en frygtelig historie med din stakkels nevø... Det han han ikke fortjent.

Hvad angår asacol - jeg får dem også, men føler at de faktisk forværrer min CU. Jeg skal faktisk tage max dosis, dvs. 3x1600 mg i døgnet, men efterhånden har jeg trappet mig selv ned. Jeg har en mistanke til, at det er laktosen i pillerne, der får min tarm til at reagere - jeg tåler heller ikke mælk.

Der er ikke nogen læge, der har kunnet konstatere nogen form for allergi. Ikke desto mindre har jeg i mange år haft allergi overfor birk, græs og bynkepollen. Desuden tåler jeg ingen former for korn. Spiser jeg f.eks. et godt dansk morgenmåltid bestående af hvedebrød, kan jeg være sikker på, at CU'en viser sit grimmeste ansigt dagen efter. Dette holder så ved i en uges tid. Jeg er testet negativ for glutenallergi.

Det, der forandrede sagen for mig var, da jeg begyndte med akupunktur, hvor jeg fik en lille kostvejledning - "Hold dig væk fra hvede og kartofler". Senere fik jeg selv blod på tanden og startede uddannelse til akupunktør. Her fik jeg mulighed for at blive allergi/intolerans-testet på den alternative måde, nemlig via pulsen, der helt tydeligt forandrer sig, hvis man kommer i kontakt med ting, man ikke tåler.

Resultatet blev at jeg ikke tåler: Alt korn, alle mælkeprodukter, kylling, peberfrugter, kaffe, øl, kartofler, majs og majsstivelse, hirsefrø og chokolade(!!!!)  :wink:

Det er en skrap diæt, men for mig har det været guld værd. (Tabte 21 overskydende kilo i sidegevinst  :wink:  )

Hvad angår astma. Jeg lider selv af anstrengelsesastma, som selvfølgelig ikke er så alvorlig som rigtig astma, men ikke desto mindre irriterende. Og da jeg under min uddannelse fik at vide, at kun kornallergikere fik anstrengelsesastma, blev jeg ikke overrasket over at se mig selv i den bås.

Jeg ved ikke hvordan din søster har det med alternativ behandling, men det er ihvertfald noget I kan diskutere lidt. Jeg er personligt nået dertil, at jeg under ingen omstændigheder vil have prednisolon i min krop og har heldigvis fundet akupunkturen, som har hjulpet mig helt enormt. Nogle har ikke haft samme resultat, men er er også forskel på behandlerne  :wink:

Vil du vide mere, skal du bare sige til...

Connie H

siegfried

• Guest
Re: sammenfald
« Reply #6 on: 11-07-2005 21:31:18 »
Hej med dig

Personligt tror jeg ikke det betyder noget, da man faktisk også inden for astma og allergi havde /har en teori om røg i graviditeten og astma/allergiudvikling. Jeg sidder i bestyrelsen for Astma og allergiforeningen for Århus amt. Jeg møder rigtig mange , inkl. mig selv  som ikke har røget under graviditeten og mine børn har svær astma/allergi.Det er blevet meget bedre da de får deres medicin og vi bor totalt allergivenligt, samt skolen gør en masse tiltag. Selvfølgelig er det super farligt at ryge og jeg har også i mine unge dage været ryger (heldigvis slap jeg af med den vane). Så vidt jeg er orienteret er det meget skidt at være ryger og CUèr. Men personligt tror jeg det er tilsætning, vækstfremmer etc i fødevarerne. taler man med MCS netværket( en forening for duftkemikalieoverfølsomme, dem som går med maske på da de ellers ikke kan få luft pga parfume etc) er der også her en stor del som døjer med tarmene.

Vi er måske selv nødt til at gå sammen for at finde årsagen til Chron og CU for læger generelt er meget afvisende overfor fødevarernes årsag til andre sygedomme end allergi. Lad os håbe der bliver fundet en løsning, men der er nok for mange penge i klemme hvad angår vore almindelige dagligevarer.

Hav det godt og pas på jer selv.

Quote from: "tbs"
Når vi nu er inde på sammenfald - så tænker jeg.

Hvor mange af os der har CU eller Chron, havde mødre der røg under graviditeten?

Det kunne da være meget interessant at vide..

tbs

• Guest
alternative metoder
« Reply #7 on: 12-07-2005 15:26:51 »
Hej Siegfred, det er klart at vi må tage sagen i egen hånd, da alt den medicin "bare" er lappeløsninger.

Jeg kan se, at Connie taler om akupunktur behandling, jeg har selv overvejet at prøve..

Men det er en spændende dialog og jeg er også overbevist om, at der er mere at hente i kosten end vi egentlig er informeret om.

tbs

siegfried

• Guest
Re: alternative metoder
« Reply #8 on: 12-07-2005 21:34:25 »
Hej igen

Du må love mig ikke at give slip på din medicin. Nu er vi jo nye indenfor CU, men rutineret indenfor Astma/allergi. Jeg har prøvet 2 produkter på børnenene og min mand. Den ene virkede overhodet ikke og det andet virker super effektivt på min mand og ok på børnene, men medicinfri, nej det er de ikke. HUUUsk din læge skal være med. Mine børn har 2 forskellige spec. læger ( det har vi selv valgt, så kan vi jo se hvem der er bedst hen ad vejen) og de hjælper mig da det altså kan være farligt med naturmedicin. Naturmedicin kan give en opblussen i sygdommen, så spørgsmålet er om man kan tåle at få det værre ? jeg er mere tryg når lægerne er med i det og vores hjælper os ( det er de jo nødt til- så er de jo også sikker på at vi ikke giver dem noget forkert). Vi har også prøvet noget aloe vera mod forkølelses sår, det ene produkt var godt og det andet gav udslet og forværring, så væk med det.

Hvis man lever økologisk og tænker over hvad vi spiser- det kan vi da ikke få det værre af ( selvom det er dyrt).

Har du prøvet fiskeolie, ? Det så vi skulle være effektivt mod CU ( måske også chron?)Hjalp det og hvad gør du.

Min nevø kan slet ikke med krydderier, det er vel normalt for dig ?

Jeg håber virkelig vi finder ud af noget for jeg har lagt samme indlæg ind på "netdoktor" Kronisk betændelse" og her blev jeg da endnu mere rystet. Jeg mødte en person som har astma/allergi, Cu og 2 andre autoimmune sygdomme. Vedkommende fik at vide at det var det som kunne ske når vi var allergiske-    Såååå det kan faktisk sikkert blive værre. Men vi håber på det bedste, for vi kan jo ikke gøre så meget ved det , når ingen ved noget.

jeg håber du er i stand til at nyde det gode vejr på stranden, her er det da problematisk at være når tarmene er i uorden- der er da ikke for mange toiletter.

Hav det godt

Quote from: "tbs"
Hej Siegfred, det er klart at vi må tage sa

gen i egen hånd, da alt den medicin "bare" er lappeløsninger.

Jeg har lige været nede og besøge min kinesiolog idag - efter 7 ugers diæt (ingen animalske produkter!!) og som taler meget for at animalske produkter kun er af det onde. Og vi talte også om medicin, som man engang imellem kunne mistænke producenterne for at lave, så vi bliver afhængige af det...

Kinesiologen siger, at kød, mælk og ost er syre mad, hvilket er rigtig dårligt for CU patienter, da det så at sige blot ligger og rådner i mavesækken. Og så kan vi ikke rigtig komme af m affaldsstofferne. Hertil er Triphalla og Ulcosan to rigtig gode urter som kan hjælpe med at skabe balance i tarmen, sammen med frugtjuicen Noni. Jeg har fået disse præperater anbefalet til mit tilfælde - men de er gode for tarmflora i alle tilfælde.

Jeg kan se, at Connie taler om akupunktur behandling, jeg har selv overvejet at prøve, da jeg kender en der har lupus og fået en ny nyre, som gik til akupunktør og fik det rigtig godt at det - lægerne kunne ikke forstå, at hendes prøver så så pæne ud!!

mht prøver hos lægerne, så vil jeg meget gerne turde kun at gå den homoeapøutiske (mangler en staveplade!) vej og ikke tage medicin, men tør ikke helt give slip. Men så testede hun Asacol på min krop og den kunne godt tåle det - dog lidt mindre dosis end jeg får nu (6 x 800 mgr)

Men det er en spændende dialog og jeg er også overbevist om, at der er mere at hente i kosten end vi egentlig er informeret om.

tbs

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #9 on: 12-07-2005 22:25:26 »
Generelt synes jeg ikke, at man skal være bange for symptomforværringer når man modtager alternativ behandling eller tager homøopatisk medicin. Det er kun et udtryk for, at kroppen reagerer positivt på behandlingen og lige spoler kroppen lidt tilbage for at få renset ud. Forværringen varer kun kort, men mange giver op i det forløb, netop af angst for konsekvenserne. Det er ærgerligt, for det er netop hos dem, at behandlingen har virkelig effekt.

Men - man skal jo ikke hovedløst kaste sig ud i ethvert alternativt projekt og spise alskens naturlige stoffer. Man skal have det ordineret af en, som man med sikkerhed ved kan sit kram. Kig eventuelt på uddannelsespapirer, patienttilgang osv.

Hvad angår at stoppe med medicinen... Tjaa.. man skal jo have lægen med... Men tro mig, lægen lytter ikke, når man siger, at det alternative hjælper, men asacolen gør ikke... Jeg ville aldrig få "lov" til at nedsætte min dosis så voldsomt som jeg har gjort... Men - det er min krop, jeg kan mærke, hvad der sker med den, jeg kan mærke, hvad der godt og hvad der er skidt. Og hvis jeg med sikkerhed kan sige, at asacolen forværrer min sygdom, så stopper jeg med dem. Det kan jeg ikke endnu, derfor er jeg ikke allerede stoppet.

Jeg tror egentlig dit indlæg var henvendt til tbs, men nu fik du lige dette med på vejen alligevel  :wink:

Connie H

siegfried

• Guest
Svar 1
« Reply #10 on: 13-07-2005 13:00:24 »
Hej

Det er nogle gange et problem med lægerne. Vores lytter til os og hjælper os, for de er jo ikke interesseret i at nogle bliver syge. Noget naturmedicin kan sagtens forværre sygdomme. helsam er alletiders hjælp. Jeg døjede selv med struma ( som kan mærkes, lægen fandt det og ved ultralyd var det væk????) ville tage naturmidlet corrella og fik at vide i Helsam at dette var havalger fyldt med salt og jeg skulle være 100% på at det var struma (så mangler man salt) ellers blev jeg overdoseret med salt, man kan også som allergiker reagere  kraftigt på pollen fra naren og sidst men ikke mindst var min søster hos 2 forskellige homøpater da min nevø var døden nær flere gange af astma. De nægtede at behandle ham , da hen ikke kunne få det værre ( så ville han jo dø). Derfor har jeg det godt med naturmedicin, helsam, Hømopater og læser meget om naturmiddelbøger. I Astma og allergiforbundet er der også lavet undersøgelser og noget hjælper på nogel. Det er bare så svært at finde rundt. Derfor er jeg faktisk også rigtig glad for at vore læger hjælper. Mange vil ikke hjælpe, men derfor skal man da bede om lægens hjælp ellers bruger man da for mange penge.

Trist at din læge er afvisende, men er han det også overfor dig som patient- er du tilfreds med ham sådan generelt ?

Vi har både på et tidspunkt skiftet prak. læger samt sygehus og er nu tilfredse ( selvfølgelig er der da lidt diskuteren , men det er ril at holde ud)

Har du erfaring med noget middel som har hjulpet dig? Hvilket?

Hav det godt

Quote from: "Connie H"
Generelt synes jeg ikke, at man skal være bange for

symptomforværringer når man modtager alternativ behandling eller tager homøopatisk medicin. Det er kun et udtryk for, at kroppen reagerer positivt på behandlingen og lige spoler kroppen lidt tilbage for at få renset ud. Forværringen varer kun kort, men mange giver op i det forløb, netop af angst for konsekvenserne. Det er ærgerligt, for det er netop hos dem, at behandlingen har virkelig effekt.

Men - man skal jo ikke hovedløst kaste sig ud i ethvert alternativt projekt og spise alskens naturlige stoffer. Man skal have det ordineret af en, som man med sikkerhed ved kan sit kram. Kig eventuelt på uddannelsespapirer, patienttilgang osv.

Hvad angår at stoppe med medicinen... Tjaa.. man skal jo have lægen med... Men tro mig, lægen lytter ikke, når man siger, at det alternative hjælper, men asacolen gør ikke... Jeg ville aldrig få "lov" til at nedsætte min dosis så voldsomt som jeg har gjort... Men - det er min krop, jeg kan mærke, hvad der sker med den, jeg kan mærke, hvad der godt og hvad der er skidt. Og hvis jeg med sikkerhed kan sige, at asacolen forværrer min sygdom, så stopper jeg med dem. Det kan jeg ikke endnu, derfor er jeg ikke allerede stoppet.

Jeg tror egentlig dit indlæg var henvendt til tbs, men nu fik du lige dette med på vejen alligevel  :wink:

Connie H

sara87

• Guest
Sv: Allergi/astma og disponering for UC
« Reply #11 on: 18-06-2007 01:01:05 »
Hej igen!

Sikke da en frygtelig historie med din stakkels nevø... Det han han ikke fortjent.

Hvad angår asacol - jeg får dem også, men føler at de faktisk forværrer min CU. Jeg skal faktisk tage max dosis, dvs. 3x1600 mg i døgnet, men efterhånden har jeg trappet mig selv ned. Jeg har en mistanke til, at det er laktosen i pillerne, der får min tarm til at reagere - jeg tåler heller ikke mælk.

Der er ikke nogen læge, der har kunnet konstatere nogen form for allergi. Ikke desto mindre har jeg i mange år haft allergi overfor birk, græs og bynkepollen. Desuden tåler jeg ingen former for korn. Spiser jeg f.eks. et godt dansk morgenmåltid bestående af hvedebrød, kan jeg være sikker på, at CU'en viser sit grimmeste ansigt dagen efter. Dette holder så ved i en uges tid. Jeg er testet negativ for glutenallergi.

Det, der forandrede sagen for mig var, da jeg begyndte med akupunktur, hvor jeg fik en lille kostvejledning - "Hold dig væk fra hvede og kartofler". Senere fik jeg selv blod på tanden og startede uddannelse til akupunktør. Her fik jeg mulighed for at blive allergi/intolerans-testet på den alternative måde, nemlig via pulsen, der helt tydeligt forandrer sig, hvis man kommer i kontakt med ting, man ikke tåler.

Resultatet blev at jeg ikke tåler: Alt korn, alle mælkeprodukter, kylling, peberfrugter, kaffe, øl, kartofler, majs og majsstivelse, hirsefrø og chokolade(!!!!)  :wink:

Det er en skrap diæt, men for mig har det været guld værd. (Tabte 21 overskydende kilo i sidegevinst  :wink:  )

Hvad angår astma. Jeg lider selv af anstrengelsesastma, som selvfølgelig ikke er så alvorlig som rigtig astma, men ikke desto mindre irriterende. Og da jeg under min uddannelse fik at vide, at kun kornallergikere fik anstrengelsesastma, blev jeg ikke overrasket over at se mig selv i den bås.

Jeg ved ikke hvordan din søster har det med alternativ behandling, men det er ihvertfald noget I kan diskutere lidt. Jeg er personligt nået dertil, at jeg under ingen omstændigheder vil have prednisolon i min krop og har heldigvis fundet akupunkturen, som har hjulpet mig helt enormt. Nogle har ikke haft samme resultat, men er er også forskel på behandlerne  :wink:

Vil du vide mere, skal du bare sige til...

Connie H

Hej Connie!

Kender du nogen alternative behandlere, som udfører disse pulstests som du fik under din uddannelse?

I så fald, er der nogen du vil anbefalde?

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #12 on: 26-06-2007 12:46:21 »
Hej Sara87!

Der er tre former, som jeg kan anbefale og så kan du selv se, om du kan finde en ordentlig behandler i dit område - kig eventuelt efter i deres respektive foreninger:

Auriculomedicinere, som man oftest finder blandt akupunktører
Kinesiologer
og homøopater, der benytter sig af Vega-test.

Connie H

Indianerpigen

• Guest
« Reply #13 on: 21-09-2007 11:27:53 »
Hej her.

Angående allergi og alternativ behandling, vil jeg anbefale at "kigge" nærmere på noget der hedder apoklinik og ligger i Herlev. (www.apoklinik.dk). De ved en del om CU og MC og bygger deres behandling på bla. en større undersøgelse der siger: INGEN hvede, æg, mejeriprodukter, majs, sukker og få andre ting. Værd at prøve.
Ligeledes har jeg kontakt med en kinesiolog og akkupunktør der har særdeles gode resultater med at være blevet veganer.
Ang. medicin.... Selv har jeg også erfaring for at det kan være svært at finde ud af hvornår det er bivirkninger fra medicinen eller symptomer på sygdommen. Derfor er jeg gået over til et præparat der hedder Premid (et af de første ASA præparater) og det klarer jeg mig ret godt med. Samtidig holder jeg mig fra konserveringsmidler og tilsætningsstoffer i det omfang det er mig muligt. Spiser ikke noget der kan gå på fire ben, men gerne alt der kommer fra havet og det der kan flyve. Sikrer en meget fedtfattig kost. MEGET! og sørger for god motion. Disse ting har givet mig en bedring i sygdommen og jeg forventer snart at kunne raskmeldes efter 3½ måneds sygdom.