Author Topic: Specifik kulhydrat diæt  (Read 13424 times)

Sidsel

• Guest
mad
« Reply #15 on: 21-03-2004 22:36:09 »
Hvor længe går der fra man omlægger sin kost til det gør sin virkning? Er det fra dagen efter eller går der over en uge? Jeg har fået det værre selvom jeg i snart en uge har spist mere rigtigt. Ja, jeg undgår næppe stærkere medicin hvis det fortsætter med disse kraftige blødninger. Er på wc for hver 1 1/2 time, og det er næsten kun blod der kommer ud.

Bekymrede hilsner fra Sidsel.

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #16 on: 26-03-2004 17:00:45 »
Hej sidsel.

Det er da brandirriterende at din mave er helt i uorden :( .

Jeg håber, at en kostomlægning vil gøre godt for dig, ligesom det har gjort for mig!

Med hensyn til, hvor lang tid, der går inden man kan mærke det virker, tror jeg er afhængig af udgangspunktet. Når jeg f. eks. har syndet og min mave har det lidt skidt, tager det faktisk kun 2-5 dage at blive frisk igen, hvor det tilgengæld tager lang tid, når maven er helt tosset. Måske en måned +/-.

Og så er det jo nok ganske individuelt, hvordan kroppen reagerer, ligesom sygdommen varierer kanon meget i udtryk fra person til person. Det eneste jeg kan sige er: Go for it! Tænk hvis det også virker for dig!

De venligste hilsner

Connie H

Malene

• Guest
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #17 on: 24-04-2005 13:29:25 »
Hej.

Jeg sidder med alle sanser åbne og læser i dette forum.

Jeg fik konstateret cu i december 2004, verden værste julegave! Først nu er jeg ved at lande igen og ved at orinetere mig positivt fremadrettet i denne sygsom. Jeg har læset bogen om SKD-diæt "Bryd den onde cirkel", men kan ikke finde energi til at omlægge alting så drastisk, vi har tre børn, jeg arbejder osv. Lutter dårlige undskyldninger...eller virkelighed.

jeg vil høre om andre spiser speltbrød når de orienterer sig imod diæten? Jeg vil også gerne høre om andres erfaringer med at tillempe diæten så den kan passes ind i hverdagsrammer. Ydermere efterlæyser jeg opskrifter og rigtig gode ideer i forhosl til opskrifter osv.

Det var en lettelse at finde dette forum og jeg har læst og læst og prøver ikke at fortælle det hele til min mand, men også være en helt almindelig "kone" og ikke kun en tarmpatient.

Jeg erkender et større behov for ro og hvile i hverdagen, jeg får læst rigtig mange gode bøger i sofahjørnet.

Jeg har købt en juicemaksine og laver ca ½ liter juice hver dag, er der nogen der har erfaringer emd det?

jeg glæder mig over at jeg kan dele dette med andre end lægen og de allernærmeste. Som en meget god ven sagde "kunne du ikke har fået en sygdom som vi kunne tale om ved et pænere middagsselskab"

MVH malene

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #18 on: 24-04-2005 16:20:12 »
Hejsa Malene!

Det var da ellers en kedelig måde at holde jul på - lad os da håbe, at det var den eneste for dig!

Hvad angår kosten kan jeg fortælle dig, at jeg er en af dem, der går radikalt til værks for at fjerne den intolerance jeg har i min krop. Jeg undlader at indtage ALT korn - inklusive majs og stivelse derfra. Desuden spiser jeg ikke kartofler, mælkeprodukter og en masse andet... Ingen siger heldigvis, at det er nødvendigt for dig.

Det vigtigste du kan holde dig fra er Hvedemel og mælkprodukter (incl. surmælksprodukter) og kartofler.

Det er ikke sikkert, at du ligesom jeg ikke kan tåle mange former for korn, så du kan jo starte ud med at erstatte hvedemel med sigtet spelt. (Den fra Aurion er med sikkerhed helt ren og fri for forarbejdet hvede). Desuden kan du forsøge dig med almindeligt spelt, durum, kæmpedurum, demeter og emmermel. Der er mange muligheder, kun fantasien sætter grænser.

Mælken kan du erstatte med soyamælk, hvis du ikke i forvejen er allergisk overfor soya, eller rismælk.

Kartoflerne kan erstattes med mange rodfrugter - rødbeder, selleri eller måske persillerod eller pastinak.

Jeg synes du skal springe ud i det - og vende tankerne således at du siger til dig selv, at du VÆLGER at forsage nogle ting for tilgengæld at få det bedre i den mave. Altså vende det positivt - så er det faktisk ikke så svært igen. Og bare vent - når maven reagerer positivt overfor kosten, bliver du motiveret som aldrig før  :wink:

Held og lykke med det!

Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at stille dem!

(og så vil jeg lige sige, at dette ikke har noget at gøre med Specifik Kulhydrat Diæt, men baseret på min behandlers (akupunktør) og egen erfaring)

Connie H :D

Malene

• Guest
yoghurt fra Hirtshals Mejeri
« Reply #19 on: 05-05-2005 18:52:47 »
Hej.

Jeg går med store planer om at starte på specifik kulhydrat diæt, jeg er startet lidt i det små for at øve mig.

Jeg erkendte hurtigt at jeg ikke har energi til at lave yoghurt selv, det tager simpelthen for meget tid, plads osv. Hirtshals mejeri fortæller på deres hjemmeside, at de producerer yoghurt der er fermenteret i 24 timer. Er der nogen der har erfaring med det? Det ville jo være en fantastisk hjælp, så magler man jo nærmest kun  en bager der bager mandelbrød!

Iøvrigt har jeg ingen blødninger eller væsentlige gener, udover det psykiske pres det er at bære en kronisk tarmsygdom, og en daglig bevidsthed om hvad jeg spiser + det faktum at jeg dagligt indtager 2400 mg Asacol! Måske er det derfor at jeg ikke går helt amok i diæten, men prøver at finde en model der passer til mig.

Er der nogen der har erfaring for at sygdommen bliver værre over tid?

God weekend ønsker

Malene

tbs

• Guest
SCD
« Reply #20 on: 03-06-2005 12:48:20 »
Hej Malene,

Jeg fik selv konstateret CU i dec 04. Og er også flittig bruger af dette forum - som du siger, så hjælper det at tale med andre med samme hverdag.

Mht kost - så prøvede jeg også at gå igang med SCD. Jeg startede efter mit første udbrud var gået i ro. Og fulgte den i ca 1 md, hvorefter jeg fik et udbrud igen, som jeg pt er ved at være ovre.. Jeg tror faktisk, at det der gik galt for mig, var alle de nødder!!

Så fik jeg anbefalet en kinesiolog, som jeg besøgte, og som har sat mig på en 7 ugers diæt, sammen med kosttilskud.

Diæten består af, at jeg ikke må spise: Sukker (du må godt spise sirup og honning), Hvedemel (jeg har udskiftet melet med speltmel), Eddike, animalske produkter (herunder også æg, da de kan være svære at fordøje), citrus frugter (faktisk reagerer citron og honning sammen som syre!??), kartofler (ris er dog godt), kaffe, sort the, alkohol og kulsyreholdige drikke, samt p-piller.

Efter bare een uge på den diæten, så har min mave ændret sig fuldstændigt. Jeg har ingen smerter mere, blødningen og diarréen er stoppet og jeg har faktisk kun 1-2 toiletbesøg om dagen!

Så det kan jeg klart anbefale.. Så må jeg selvfølgelig se efter 7 uger, hvad der så skal ske. Men jeg tror, at jeg fremover kan holde sygdommen i ave med kosten.. Og så selvfølgelig min medicin, som jeg ikke lige umiddelbart ser som ude af min hverdag. Men bare sygdommen er i ro, så er jeg glad  :D

Vil du vide mere, så er du velkommen til at spørge  :wink:

Bedste hilsner

tbs

siegfried

• Guest
Re: Specifik kulhydrat diæt
« Reply #21 on: 10-07-2005 20:12:35 »
Hej

Jeg vil lige ( arbejder i Helsam) oplyse alle om at spelt indeholder hvede. Det er en "gammel" kornsort, men indeholder altså hvede. Dette kan også bekræftes på "astma og allergi forbundets side.

MVH

Heidi

Quote from: "Maj"
Hej.

Jeg har selv rigtig gode erfaringer med diæten. Jeg har haft en ret agressiv CU, som jeg holdt i ave ved at spise efter diæten. Jeg har helt tydeligt kunne mærke at jeg har haft det bedre når jeg har holdt diæten, og mine udbrud har været mindre slemme og lettere at behandle medicinsk.

Jeg har dog ikke været så heldig at jeg har kunne få udbrud til at gå i sig selv, men har helt klart haft det bedre med diæten. Jeg holdt det i lidt over et år og det er slet ikke så svært som jeg troede inden. Jeg spiste spelt brød (man kan få det hos mange økologiske bagere) uden hvede mel i, og i mange helsekost butikker smat i kvikly kan man få spelt/fuldkorns pasta, som dog overhovedet ikke er det samme som almindeligt pasta. Jeg vendede mig langsomt til det. Det værste for mig var dog at kvitte sukkeret (og alt hvad der med følger, jeg er et sukker-øre), men efter et par måneder, hvor jeg virkelig var hård ved mig selv, så tog jeg faktisk mig selv i slet ikke at reagere på at der blev serveret kage og slik, når jeg var ude hos andre. Hjemme fandt jeg efterhånden ud af forskellige opskrifter på kager med mere, som hverken indeholder fint valset mel eller sukker. Jeg deler gerne ud af disse "opfindelser", bare skriv.

Venlig hilsen Maj

Anonymous

• Guest
hvede
« Reply #22 on: 11-07-2005 09:13:45 »
Hej Heidi,

Grunden til at spelt er ok, er at det er ikke så forarbejdet som alm hvidt hvedemel. Der er en masse rigtig god information omkring dette i "Det selvhelbredende menneske" af Susanna Ehdin.

Alle forarbejdet fødevarer (herunder hvidt sukker, mad med masser af tilsætningsstoffer etc.) er ikke særlig godt for fordøjelsen generelt.

Men Spelt er et godt alternativ til hvede.

Bedste hilsner

Tine

tbs

• Guest
opskrifter
« Reply #23 on: 11-07-2005 09:20:32 »
Hej Maj,

Du må meget gerne skrive dine opskrifter herinde på forum´et - da er altid dejligt at blive inspireret!

bedste hilsner

tbs

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #24 on: 11-07-2005 10:38:53 »
Der er en rigtig god grund til at spelt indeholder hvede - det er fordi det ER hvede  :wink:

Spelt er en gammel hvedesort.

Men som Tine skriver, er det ikke så forarbejdet og raffineret som den hvede vi almindeligvis bruger, og derfor kan tarmen langt bedre optage den.

Foruden spelt kan man også bruge Emmer, enkorn, kæmpedurum og andre af de gamle kornsorter. F.eks. kan man i de fleste helsekostforretninger få emmerpasta, som smager fuldstændig som hvedepasta...

Connie H

Amanda

• Guest
scd
« Reply #25 on: 25-10-2005 14:54:20 »
Hej sidsel!

Hvis du tager to dage hvor du udelukkende spiser , kylling, laks kogte gullerødder, suppe (kogt på kylling, gullerødder og porre) og æblejuce vil du kunne mærke en stor bedring med det samme... du kan så efterfølgende prøve at følge diæten (du vil blive glad for det). Jeg har selv haft mc i 5 år og har fulgt specifik kulhydrat diæten lige siden jeg fik konstateret sygdommen (det har reddet mit liv). I starten fik jeg nogle gange tilbagefald men det ordnede jeg med en 2-dages suppe-kur og resultaterne kunne mærkes med det samme:)

Specifik kulhydrat diæten har været en realitet for mig de sidste fem år...dog har jeg efter samtale med ernæringsvejleder indført ris, majs og øl i min kost og det går godt...

spelt er ikke en del af scd...men derfor kan den da sikkert være god for nogle

KM

• Guest
Kostråd til en nybegynder
« Reply #26 on: 08-11-2005 12:24:56 »
Hej

Jeg har i foråret, i forbindelse med operation af en sprunget blindtarm, fået konstateret MC. Jeg har aldrig haft nogle symptomer (ondt i maven, diarre el. lign.) på sygdommen. I efteråret har jeg fået foretaget tarmundersøgelser og der er betændelse i min tyktarm. Jeg er lokalt øm, men lider ikke af diarre - faktisk ind imellem det modsatte. Jeg er blevet tilbudt en 4-årig kur med Immurel, men vil helst undgå denne hvis det er muligt.

Er der nogle, der har gode råd til kost? Mange fraråder sukker, (ikke syrnede) mælkeprodukter, hvedemel - men hvis de frarådes i forbindelse med diarre, gælder det måske ikke for mig? Er der noget man kan undgå simpelthen for at holde betændelsen nede/i ave? (Mine blodprøver viser "betændelsestal" på 8, og det er jo ikke slemt)

Mange hilsner,

Kristina

Troels

• Newbie
  • *
    • View Profile
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #27 on: 16-03-2006 13:46:30 »
Hvis der er andre der går med lyst til at prøve denne diæt, eller starte op på den igen, må de meget gerne skrive. Jeg vil gerne selv i gang med den (var på den for ca. 3 år siden med godt resultat), men det kan være lidt svært at finde styrken til at gøre det selv, derfor tænkte jeg at vi evt. kunne støtte hinanden, udveksle opskrifter og lign. hvis der er nogen der har lyst til at "følges ad" på sådan en diæt.

Helene

• Guest
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #28 on: 23-03-2006 10:24:27 »
Jeg har også virkelig gode erfaringer med scd-kuren og jeg følger den 100% Jeg indrømmer det er kedeligt at gå på café og i byen, når man ikke må få meget andet end danskvand og æblejuice, og ja man bruger lidt mere tid på madlavningen, dog ikke meget mere synes jeg. Men hvis alternativet er at være dødsyg, så er det en god investering. Man kan jo ikke dyrke sport, gå til bestyrelsesmøde, lave noget med familien og alt det man nu gerne vil, når man har et voldsomt udbrud, så den tid man bruger på madlavningen er givet godt ud:-)

Jeg har cu og det har min mor også, men vi holder det helt væk med kuren.

Helene

Helene

• Guest
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #29 on: 23-03-2006 10:32:30 »
Jeg har lige et tip:

200 gram kokosmel

4 æggehvider

150 akaciehonning

giver de lækreste kokosmakroner i verden på ingen tid, det er min bagstopper, når jeg virkelig bliver lækkersulten. Det er også billigt og man kan lave dem og tage dem med sig, når man skal besøge nogen, så man ikke bare sidder og spytter i sit vandglas.

Et andet tip, hvis nogle er gode til tysk, så er den tyske scd-side mere udførlig mht opskrifter, derigennem kan man også købe en yoghurtmaskine:-) Her er linket http://www.scdiet.de/