Author Topic: Specifik kulhydrat diæt  (Read 13423 times)

Bisse

• Guest
Specifik kulhydrat diæt
« on: 30-11-2003 00:34:37 »
Jeg er lidt af den opfattelse, at hvis man har en tarmsygdom, så bør man kunne gøre noget ved den ved hjælp af kosten.

Jeg gik derfor i gang med at undersøgen sagen nærmere på nettet og fandt SCD (specifik kulhydrat diæt) som er lavet ud fra den opfattelse, at man skal udsulte de såkaldte patogene tarmmikrober (som CU patienter skulle have for mange af). Dette gøres ved at holde sig fra bl.a. kornprodukter, stivelse, flydende mælkeprodukter og sukker.

Det er en ret svær diæt for én som mig, som ELSKER brød, ris og pasta, men de gange jeg har haft udbrud, er jeg begyndt at leve efter denne diæt, hvorefter der er kommet ro i udbruddet. Om det er et tilfælde ved jeg ikke - men det er i hvertfald gået væk. Man anbefaler, at man overholder denne diæt i omkring 7 år, hvilket på nuværende tidspunkt er fuldstændig umuligt for mig at finde viljestyrke til (min CU er forholdsvis fredelig). Så i øjeblikket nøjes jeg med at følge den i tilfælde af udbrud, og så i øvrigt tænke lidt mere over at spare på de ting, som ikke er så gode.

Skulle min CU udvikle sig til at blive voldsom - ja så tror jeg nok, at jeg kan finde viljestyrken frem og prøve diæten før jeg prøver kniven.

I kan evt. finde mere på nettet, hvis i søger på SCD ... og så er der i øvrigt en lidt mindre striks diæt, som I kan finde, hvis i søger på Wolfgang Lutz.

Jeg vil da smadder gerne høre, om der er andre, der har erfaringer med denne diæt - det siges, at den virker på 75% af dem, som følger den.

Karin E.

• Guest
Erfaring med SC-dietten
« Reply #1 on: 01-12-2003 16:59:03 »
Jeg er en norsk kvinne på 55 år som har hatt Crohns i 8 år og har gått på SC-dietten i snart fire år. Dietten er ikke så slem å følge som mange tror, og det er vel bedre å prøve og endre kostholdet enn å fortsette å være så dårlig som mange av oss er! Fint hvis andre også skriver om sine erfaringer hvis dere har prøvd dette kostholdet.

Mette Foged

• Guest
SCD
« Reply #2 on: 03-12-2003 21:01:59 »
Jeg prøvede for flere år siden også at følge den her diæt men det var mig simpelthen ikke muligt at fungere. Som ungt aktivt menneske som har andet at lave end at stå i køkkenet var det ikke lige noget for mig.

På den anden side så tror jeg at der er nogle gode ting i den som er værd at tænke over i dagligdagen. Jeg kan i hvert fald straks mærke hvis jeg har spist slik eller for meget hvidt brød. Så jeg tror først og fremmest at det er et spørgsmål om at tænke over hvad man putter i munden -og helst inden man gør det ;)

Maj

• Guest
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #3 on: 21-01-2004 19:11:21 »
Hej.

Jeg har selv rigtig gode erfaringer med diæten. Jeg har haft en ret agressiv CU, som jeg holdt i ave ved at spise efter diæten. Jeg har helt tydeligt kunne mærke at jeg har haft det bedre når jeg har holdt diæten, og mine udbrud har været mindre slemme og lettere at behandle medicinsk.

Jeg har dog ikke været så heldig at jeg har kunne få udbrud til at gå i sig selv, men har helt klart haft det bedre med diæten. Jeg holdt det i lidt over et år og det er slet ikke så svært som jeg troede inden. Jeg spiste spelt brød (man kan få det hos mange økologiske bagere) uden hvede mel i, og i mange helsekost butikker smat i kvikly kan man få spelt/fuldkorns pasta, som dog overhovedet ikke er det samme som almindeligt pasta. Jeg vendede mig langsomt til det. Det værste for mig var dog at kvitte sukkeret (og alt hvad der med følger, jeg er et sukker-øre), men efter et par måneder, hvor jeg virkelig var hård ved mig selv, så tog jeg faktisk mig selv i slet ikke at reagere på at der blev serveret kage og slik, når jeg var ude hos andre. Hjemme fandt jeg efterhånden ud af forskellige opskrifter på kager med mere, som hverken indeholder fint valset mel eller sukker. Jeg deler gerne ud af disse "opfindelser", bare skriv.

Venlig hilsen Maj

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #4 on: 22-01-2004 09:31:19 »
Hej Maj

Jeg kan se at du havde gode resultater med den diæt. Er du stoppet med diæten, eller holder du den stadig?Tog det ikke al din tid at tilberede den mad? Jeg synes at det lyder sådan når man læser på Miks hjemmeside.

Det jeg mener i virkelighedener: hvordan får man fuldtidsarbejde + mand + børn + fritidsinteresser (bestyrelsesmøder, sport osv.) + lave alt mad fra bunden til en selv + lave mad til familien + familie og venner osv. osv til at gå op i en højere enhed?

Jeg har virkelig lyst til at prøve den, men jeg synes at det virker lidt uoverskueligt  :wink:

Mvh Charlotte

Maj

• Guest
SCD
« Reply #5 on: 23-01-2004 17:41:35 »
Hej Charlotte.

Først vil jeg sige at jeg ikke længere lever efter diæten. Jeg kunne i løbet af sommeren 2003 ikke holde den mere, mest pga en lang ferie i på meget primitiv maner (hvilket nok var et dårligt valg...). Desuden var jeg lige blevet forladt af min mand og stod alene med min datter på 2 år, og havde ikke overskud til noget andet end at tage vare på min datter, ikke en gang mig selv. Jeg tror at jeg slækkede på diæten og hele det chok at min mand forlod mig (MEGET pludseligt) gav mig et udbrud. Et udbrud som ikke ville gå i sig selv, hvorfor jeg blev opereret i oktober 2003.

Nu til dit egentlige spørgsmål.

Jeg synes ikke det var så svært at få min hverdag på diæten til at hænge sammen. Jeg brugte selvfølgelig mere tid på at handle ind og lave mad, men ikke sindsygt meget mere tid end tidligere. Jeg gjorde det til en vane et par gange om ugen at gå fordi helsekost forretningen på vej hjem med min datter om eftermiddagen, både for at købe ind, men også for at blive inspireret. Ekspedienterne dér var meget hjælpsomme!

Når jeg lavede mad, så lavede tit større potioner og frøs ned (det samme med speltbrød), så jeg havde til flere måltider. Iøvrigt kan man lave massere af mad, som smager forrygende og bliver nydt af alle (også min datter, som heldigvis er glad for grønsager).

Jeg oplevede meget at det var en vane at komme ind i den slags madlavning. I starten var det lidt besværligt både praktisk, men bestemt også psykisk at  holde sig fra alle de søde sager og flødesovsen mm. når vi var på besøg nogle steder. Men med tiden, allerede efter nogle uger, blev det hele nemmere. Og efterhånden lærte både familie og venner, hvad de kunne lave til mig (og dem selv) når jeg kom på besøg.

Jeg synes egentlig at min hverdag hang fint sammen alligevel, og de dage med bestyrelsesmøder eller ligende, ja, der kom en ret op af fryseren og ind i microovnen (hurtigt og nemt).  

Jeg har faktisk tænkt mig at gå på den igen, fordi jeg snart skal opereres igen og gerne vil gøre alt hvad jeg kan for at få betændelse i min kommende pouch.

Håber du og andre har fået mod på det

Med Venlig Hilsen Maj

Mette Foged

• Guest
SCD
« Reply #6 on: 25-01-2004 11:36:06 »
Hmmm er det mon sådan at det mest er folk med CU som har virkning af SCD?? Jeg kom bare til at tænke på det for første gang jeg hørte om det var det også en med CU som roste den til skyerne.... Bare en tanke :wink:

Bisse

• Guest
Nej det tror jeg ikke
« Reply #7 on: 25-01-2004 11:48:57 »
Jeg menert at have læst, at det rent faktisk er hurtigere at få has må MC med diæten, hvorimod det kan tage op til 7 år på diæten at slippe af med sin CU!!

Jeg har ikke rygrad til at følge diæten i hele 7 år, så indtil videre, så er jeg på den i korte perioder, hvor jeg har udbrud - når det så er væk er jeg desværre dum nok til at begynde på hvidt brød og slik igen :-(

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
nødvendigt at gå linen ud?
« Reply #8 on: 25-01-2004 18:13:53 »
Personligt synes jeg også, det er en smule uoverskueligt at skulle passe en så stram diæt i 7 år, men respekt til dem, der kan.

Jeg har selv meget god erfaring med ikke at spise hvedemel... Altså ikke bare i hvid brød, men helt generelt. Som andre har skrevet, er det muligt at erstatte hvedemel med speltmel også uden det kan smages synderligt i maden.

Desuden undgår jeg, når sygdommen er i udbrud: Mælkeprodukter, der ikke er syrnede, tilsætningsstoffet E407 (carrageenan, som er et stabiliseringsmiddel, der bl.a. findes i pulver-kagecreme, is, kakao og andre lækre sager), kartofler og kartoffelstivelse, meget fiberholdig mad, svine- og oksekød og meget krydret og salt mad.

Anonymous

• Guest
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #9 on: 26-01-2004 18:47:07 »
Hej, Connie er enig med det meste af det du skriver, og jeg holder mig da også væk fra det meste af det du gør, når min MC er i udbrud. Men hvorfor holde sig væk fra meget fiberholdig mad, det er selvfølgelig forskellig fra person til person, hvordan man reagere på det, men fiberholdig mad bør være det bedste du kan spise........... Det hjælper ihværdtfald mig...................

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
fiberholdigt mad
« Reply #10 on: 26-01-2004 21:47:05 »
Hejsa! For mig er det sådan, at hvis jeg spiser meget fiberholdigt mad mens sygdommen er i udbrud, bliver symptomerne forstærket... Logisk set burde det ikke være sådan, men det er min erfaring. Til gengæld er det rigtig godt, når maven har det fint. Holder tingene i orden, du ved.

mvh. Connie

Bisse

• Guest
SPELT m.m.
« Reply #11 on: 26-01-2004 22:05:54 »
Jeg kan se, at et par stykker af jer har nævnt, at I spiser speltbrød. Må man gerne det på SCD??? Jeg synes det ville være skønt at kunne spise noget brød, men mente at kornprodukter var bandlyst.

Er der i øvrigt nogen af jer, der har nogle nemme opskrifter man kan bruge på SCD?? Gerne uden alt for mange underlige ingredienser ;-)

Dét jeg savner mest på SCD er lidt mere bastant mad (i stil med kartoffelmos, ris m.m.)

asn

• Guest
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #12 on: 10-03-2004 05:26:26 »
Jeg har haft 5-6 samtaler med en diætist efter min sidste operation (på RASK) hvor jeg fik stomi. Det har været en KÆMPE hjælp, det kan jeg bestemt anbefale. Den diætisk jeg talte med nikker genkendende til de "diæter" der er så mange patienter der sværger til . . . MEN man skal forsage så mange ting at det KAN gå ud over livskvaliteten, og det vil jeg i hvert fald ikke. Så jeg har plukket det ud jeg synes jeg kan bruge (i samråd m. diætisten) og det virker.  :D

Jeg har fået mange uddybende forklaringer bl.a. hvorfor jeg ikke skal spise for meget sukker, helst undgå det helt. Og det har hjulpet, nu hvor jeg har lagt sukkeret "på hylden" har jeg det meget bedre.

På samme måde har jeg fået forklaret hvad det er der er så dårligt ved hvidt brød, så det har jeg også rationeret.

I stedet har jeg kaste mig over havre, det er min mave helt vild med !

Og rugbrød har jeg faktisk altid gået udenom, nu spiser jeg det frivilligt og kan mærke at det er godt for maven.

Jeg lever ikke fanatisk men forsøger at følge de råd jeg har fået og det har virkelig hjulpet mig.  :lol:

Leif.p

• Guest
Hvidt brød
« Reply #13 on: 11-03-2004 21:11:42 »
Undskyld jeg spørger, men hvad er det du har fået dårlige oplysninger om hvidt brød??

Jeg har da altid fået af vide at hvidt brød er rigtigt godt for vores syge tarme og har da også gode erfaringer med hvidt brød som blandt andet samler vor tynde afføring.

asn

• Guest
Specifik kulhydrat diæt
« Reply #14 on: 12-03-2004 01:45:05 »
Ja, hvordan var det nu det var ….

I alt brød er der fibre, især rugbrød har et meget højt fiberindhold. Fibrene kan inddeles i to grupper, de opløselige og uopløselige fibre.

De opløselige fibre virker som ”næring”, de stimulerer tarmfloraen og danner sundhedsfremmende stoffer som optages i blodbanen, hvorfra de påvirker resten af kroppen = godt for os

Opløselige fibre findes i frugt, tørret frugt, gulerødder, havre, byg, rug, rugbrød, og bønner.

Uopløselige kostfibre stimulerer de rytmiske bevægelser i tarmkanalen, hvorved man holder fordøjelsen i gang og forebygger forstoppelse = mindre godt for os at der kommer extra gang i systemet, det har vi jo ikke brug for da vi lider af diarre

Uopløselig fibre findes i hvedeprodukter, hvedeklid, grahamsmel, og upolerede ris.

MEN - der findes mange slags hvidt brød, også nogle der har et meget højt indehold af kostfibre så sværger du til det hvide brød skal du bare vælge det rigtige hvide brød, der f.eks. kan være tilsat havrefibre (min mave er som nævnt helt vild med havre)

Håber min forklaring hjælper  :?:   :)