Jeg er lidt af den opfattelse, at hvis man har en tarmsygdom, så bør man kunne gøre noget ved den ved hjælp af kosten.
Jeg gik derfor i gang med at undersøgen sagen nærmere på nettet og fandt SCD (specifik kulhydrat diæt) som er lavet ud fra den opfattelse, at man skal udsulte de såkaldte patogene tarmmikrober (som CU patienter skulle have for mange af). Dette gøres ved at holde sig fra bl.a. kornprodukter, stivelse, flydende mælkeprodukter og sukker.
Det er en ret svær diæt for én som mig, som ELSKER brød, ris og pasta, men de gange jeg har haft udbrud, er jeg begyndt at leve efter denne diæt, hvorefter der er kommet ro i udbruddet. Om det er et tilfælde ved jeg ikke - men det er i hvertfald gået væk. Man anbefaler, at man overholder denne diæt i omkring 7 år, hvilket på nuværende tidspunkt er fuldstændig umuligt for mig at finde viljestyrke til (min CU er forholdsvis fredelig). Så i øjeblikket nøjes jeg med at følge den i tilfælde af udbrud, og så i øvrigt tænke lidt mere over at spare på de ting, som ikke er så gode.
Skulle min CU udvikle sig til at blive voldsom - ja så tror jeg nok, at jeg kan finde viljestyrken frem og prøve diæten før jeg prøver kniven.
I kan evt. finde mere på nettet, hvis i søger på SCD ... og så er der i øvrigt en lidt mindre striks diæt, som I kan finde, hvis i søger på Wolfgang Lutz.
Jeg vil da smadder gerne høre, om der er andre, der har erfaringer med denne diæt - det siges, at den virker på 75% af dem, som følger den.