Author Topic: Udrensning før koloskopi  (Read 10888 times)

Marolle

• Guest
Udrensning før koloskopi
« on: 02-04-2005 00:13:23 »
Jeg skal have foretaget koloskopi her midt i april og har et kæmpe-problem. Jeg er hundeangst for udrensningen. Jeg er overhovedet ikke i stand til at drikke 1½ liter elektrolytvæske på ½ time. Og jeg brækker mig, hvis jeg bare ser en flaske med phosphoral - det er nok det klammeste der findes. Findes der overhovedet ikke nogen alternativer? Jeg har set at i andre lande, som Norge, er der flere alternativer, så det kan da ikke være rigtigt, at man i Danmark kun kan vælge mellem disse to umenneskelige former for udrensning? Og klyx duer jo ikke, når det er hele tyktarmen de skal kigge igennem. Jeg har hørt en lille fugl synge om, at der både findes noget der hedder x-prep og noget andet, som skal være et pulver, man rører op i ½ glas vand. Og det skulle ikke smage så ækelt. Er der nogen, der ved noget om det? Jeg håber virkelig, der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg har mareridt om det den udrensning. Skidt med selve undersøgelsen. Det gør pisse ondt men er i det mindste overstået ret hurtigt. Men det andet - det er altså ved at tage livet af mig hver gang, så jeg håber virkelig, der er nogen, der kan hjælpe mig med et alternativ.

Jens G

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
Udrensning før koloskopi
« Reply #1 on: 02-04-2005 08:54:37 »
Hej Marolle.

Den første gang jeg fik udrensning foregik på sygehuset, og det var utroligt svært at få ned.

De sidste to gange er det foregået derhjemme, og jeg har slet ikke kunnet genkende den utroligt grimme smag jeg huskede fra sygehuset. Det var kun moderat grimt i smagen, og smagte næsten ikke salt.

Jeg var faktisk overbevist om at det ikke var phosphoral jeg havde fået med hjem. Men det var det, så vidt jeg har kunne finde ud af. Det var to poser salt der skulle blandes i 1,5 liter vand to dage før undersøgelsen.

Jeg har fulgt brugsanvisningen og blandet det to dage før undersøgelsen i en tom 1,5 liters colaflaske, og stillet det i køleskabet.

Når jeg har drukket det, har jeg sat mig foran fjernsynet, med et tæppe over mig så jeg havde det dejligt varmt og behageligt. Jeg har brugt et halvstort glas, så jeg har skullet drikke ca. 6 glas for at tømme flasken. Og jeg har sagt til mig selv at jeg ikke behøver at få det ned så hurtigt som der står i anvisningen, bare det kommer ned. Og jeg har alligevel nået det ned nogenlunde indenfor tidsrammen.

Jeg ved ikke om det er omgivelserne eller flasken der har gjort at det ikke smagte så grimt som da jeg fik det på sygehuset. Eller måske smagte det virkelig grimmere på sygehuset. Jeg ved det ikke.

Alt det man har læst om at blande diverse smagsstoffer i, går jeg ikke ind for. Man risikerer bare at kombinationen gør det endnu værre og vammelt.

Mit bedste råd er at lade være med at blive stresset over hvor hurtigt det skal drikkes. Hovedsagen må være at man får det ned uden at kaste det op. Selvfølgelig skal man ikke strække det ud over hele aftenen, men jeg er overbevist om at det også nok skal virke hvis man er en time om at drikke det.

Jeg er ikke klar over om der findes andre midler der virker lige så godt. For man må da sige at Phosphoralen virker efter hensigten  :?

Jens
Jens G

michael hjorth32

• Newbie
  • *
    • View Profile
udrensning
« Reply #2 on: 06-04-2005 23:32:36 »
hej marolle

jeg kan huske noget om at man godt må blande det lidt op med noget fun light med smag, så smager det ikke så grimt, jeg har selv engang hvor jeg heller ikke kunne holde det ud holdt mig for næsen, for så har lugtesansen ingen indvirkning på smagen. håber det bedste for dig :D

Marolle

• Guest
Udrensning før koloskopi
« Reply #3 on: 08-04-2005 00:42:29 »
Hurra! Problemet er løst. Da jeg var på hospitalet i mandags spurgte jeg sygeplejersken om der ikke var et alternativ og hun gav mig noget der hedder Salilax, som jeg skal bruge istedet for. Det er noget pulver, der skal blandes op i et glas vand og det skulle ikke smage grimt. Og nej hvor var jeg dog glad for at jeg kunne prøve det istedet for. Pyha - så behøver jeg ikke gå og have mareridt over det mere. Men tusind tak for de gode råd.

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Udrensning
« Reply #4 on: 08-04-2005 09:14:06 »
Hej Marolle

Og så er du lige sød og give en bedømmelse af Salilax efterfølgende, ikk'? :D

Jeg mener når du har drukket det.  :lol:

Med venlig hilsen Charlotte

Marolle

• Guest
Udrensning før koloskopi
« Reply #5 on: 12-04-2005 23:13:15 »
Puha det der Salilax smager virkelig dårligt. Det var meningen jeg skulle starte på det idag og forsætte med det imorgen. Jeg skal til koloskopi på torsdag. Jeg skal så drikke det 4 gange. Men helt ærligt - det smager ligeså dårligt som phosphoral så nu er jeg lige vidt. Jeg droppede det og må så kæmpe med phosphoralen istedet for. For jeg vil hellere nøjes med at drikke 2 små glas af det end 4 store glas af det andet for det smager helt ærligt lige dårligt. Kunne de dog ikke finde på noget der ikke smager så salt? Det er virkelig ulækkert. Nå - vi må se om jeg overlever udrensningen imorgen. Jeg er ikke lige i det allerbedste humør. Nu troede jeg lige at jeg havde fundet en løsning på problemet.  :(

Gæst

• Guest
Suppe
« Reply #6 on: 06-10-2005 14:06:13 »
Jeg er under udredning for MC, og har været gennem den sammen, ulidelige udrensning. Fik en elektrolytblanding som skulle i 1½ l vand. Har aldrig før tænkt over hvor meget 1½ liter i virkeligheden er. AAAD! Det var hæsligt.

Men da jeg sad og kæmpede med det uhyggeligt salte vand kom jeg i tanke om, at man evt. kunne drikke det sammen med suppe. Så jeg varmede en ordentlig spand suppe (sådan noget man køber i frostposer, og hvor der selvfølgelig ikke er nogle former for mælkeprodukter i)

Det var faktisk rigtig godt. Først tog jeg en ordentlig slurk elektrolytblanding og derefter en slurk suppe (som jeg havde hældt i et glas) Så kunne jeg kun smage den grimme salte smag i de får sekunder der gik indtil jrg havde fået suppeglasset op til munden.

Ok, jeg indrømmer: Jeg drak kun 1 liter af elektrolytblandingen, men til gengæld fik jeg lige hældt ½-1 liter suppe i mig også, og det virkede. Det smagte altså MEGET bedre med suppe til (til sidst blandede jeg det hele sammen i et glas af gangen, selvom det var lidt klamt at det blev lunkent)

Da jeg mødte op på sygehuset næste dag fortalte jeg dem hvad jeg havde gjort, og efter undersøgelsen indrømmede de, at man ikke kunne se, at jeg manglede at drikke lidt over ½ liter af den skrækkelige blanding!

Så det kan anbefales at prøve det. Men det er jo smag og behag om man kan lide at gøre det på den måde.

Jeg går stadig og venter på svar på biopsierne de tog under koloskopien. Er vildt nervøs. Jeg ved jo stadig ikke 100% om det er MC.

Held og lykke til jer alle sammen, hvis i skal igemmen udrensningen igen på et tidspunkt!

Pige 24

• Guest
Sv: Udrensning før koloskopi
« Reply #7 on: 16-08-2007 21:47:18 »
hmmm jeg vil overhovedet ikke i ret i det Salilax til koloskopi er slemt at indtag...

nu læste jeg her i går, at det smagte slemt og tænkte nåh nej så jeg putter min mening ind, hvis andre en dag læser her som mig.  Det smager ikke af salt, men af citroen og er overhovedet ikke smagt at indtage.. man tager et 1/2 glas koldt vand røre rundt og vandet bliver varmt. men dårligt smager det ikke  ;)

Indianerpigen

• Guest
« Reply #8 on: 02-10-2007 16:38:10 »
Da jeg desværre ikke kan få elektolytvædsken ned uden den kommer retur ret hurtigt, har jeg drukket så meget af det jeg kune og derefter drukket et glas Tea Bona. Det samme næste morgen. Mine undersøgelser er gået fint og det er mit indtryk  at Tea Bona har en særdeles laktasiv virkning  :-X

Chismosa

• Newbie
  • *
    • View Profile
Udrensning før koloskopi
« Reply #9 on: 18-12-2008 16:22:33 »
Hej allesammen,

For jer der søger et alternativ til Phosphoral, kan jeg varmt anbefale Salilax! Jeg søgte selv på nettet efter altenativer og fandt dette forum som det eneste, der debatterede udrensningsmuligheder. Jeg håber at det kan hjælpe fremtidige stakler, som ligesom jeg frygter udrensning med det forfærdelige phosphoral! Salilax smager himmelsk! Det smager som limonade - og endnu bedre hvis i sørger for at blande det op med iskoldt vand. Nu er rådet ihvertfald givet videre - og stol trygt på mig: salilax smager virkelig godt! Vi behøver ikke at frygte udrensning mere  ;D

king1130

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #10 on: 03-02-2009 21:35:38 »
Ja jeg syntes også næsten alt det væske er det værste, jeg får MoviPrep tror jeg det hedder, det værste jeg har smagt og så er det 1 og 1/2 liter man skal drikke TO gange!!!! Fy for satan, fik noget andet allerførste gang, men vejle sygehus siger de er gået over til det her fordi det udrenser bedre. Nu går jeg ud og drikker 1 og 1/2 liter mere og håber jeg ikke brækker mig, var vild tæt på. Jeg sidder så og ryger imens og blander det med stærkt saft for ikke at kunne smage så meget. PIS, nå jeg skal til det.
Go bedring til alle.

momsely

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Udrensning før koloskopi
« Reply #11 on: 24-09-2009 10:25:39 »
Hej Derude
Der findes en alternativ metoder til udrensning inden koloskopi, som både er mere behagelig og med færre gener end den traditionelle form for udrensningsmetode inden koloskopier. Metoden jeg henviser til kaldes Colon Hydro Terapi. Du kan se og læse meget mere om denne udrensningsmetode inden koloskopi på www.tarmskylning.info eller www.colonklinikken.dk

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Re: Udrensning før koloskopi
« Reply #12 on: 24-09-2009 16:49:05 »
Tarm skylning kan absolut ikke anbefales, til CU og MB patienter. 
Jeg er sikker på at hvis det var ufarligt og mere komfortabelt ,ville sygehusene bruge metoden.

Hvem bør ikke gennemføre en colon-hydroterapi

Personer med akut tarmbetændelse (f.eks. Colitis ulcerosa, Crohns), gravide,  hjerte/-kredsløbsproblemer, i strålebehandling eller nyere operation i mave/tarmregionen, samt hvis i intensiv behandling med binyrebakhormon som f.eks. Prednisolon/Kortison e.l. præparater.

Med venlig hilsen

Peter