Author Topic: Hillerød Skadestue  (Read 2191 times)

Jesper

• Guest
Hillerød Skadestue
« on: 05-03-2005 23:50:38 »
Dette er ikke skrevet for at skræmme folk væk fra Hillerød Hospitals skadestue, men blot for at "komme af" med oplevelsen:

Jeg er pt. i behandling med MTX som forebyggelse imod MC og i mine papirer står der at man "...såfremt der opstår feber over 38 grader SKAL søge læge inden for et par timer - uanset om alle andre i ens omgangskreds lider af febersyge". Grunden til dette ligger i at MTX kan mindske antallet af hvideblodlegmer, hvilket kan være farligt da kroppen derved ikke kan bekæmpe virus og infektioner - hvilket kan give udslag i kraftig feber, hvilket kræver akut behandling med modgift.

Torsdag morgen havde jeg det små skidt - lidt forkølet og lidt ondt i halsen. Men jeg havde også stået i åben jakke, skjorte og slips og skovlet min bil fri af sneen i ½ time aftenen før - så jeg havde vel egentlig selv bedt om det... Jeg tog et par panodiler og tog på arbejde.

Da jeg kom hjem fra arbejde fik jeg det pludseligt meget skidt - rigtig forkølet med hosten, ondt i hals og lunger m.m. Min temperatur sagde 39,2. Efter opfordring fra min kone, ringede jeg til Helsingør Sygehus' medicinske afdeling som jeg normalt hører under. De mente at jeg øjeblikkeligt skulle køre på skadestuen da det kunne være en effekt af MTXen. Men da vi bor tæt på Hillerød og jeg ikke brød mig om at skulle sidde i en bil hele vejen til Helsingør, spurgte jeg om jeg ikke kunne køre til Hillerød's skadestue - hvilket de mente at jeg godt kunne.

Vi ankom til Hillerød skadestue klokken 8 om aftenen, hvilket var begyndelsen på en laaaaang aften. Efter at have ventet i en time kom en sygeplejeske og hentede mig. Hun skrev basale ting om navn og symptomer ned. Så ventede jeg igen i en rum tid. Så kom en læge og spurgte om fuldtstændig det samme. Så ventede jeg igen. Omkring kl. 22 kom samme læge ind og begyndte at spørge til hvilken medicin jeg tog, hvad jeg fejlede og mine symptomer (igen?). Lægen virkede dygtig nok, men enten meget glemsom eller alt for mange patienter på en gang. Han var ikke dansk, og selvom jeg kunne forstå hvad han sagde, så havde han tydeligt nogle problemer med at forstå hvad jeg sagde. Efter nogle minutter gik han igen. Så ventede jeg igen...

Efter noget tid kom han igen. Jeg havde fortalt ham at jeg have MC, men jeg ikke havde nogen aktivitet i kroppen - nu ville pludselig høre om hvordan min afføring var, om jeg havde ondt i tarmen, om jeg havde kigget til min stomi for nylig, hvordan den så ud m.m. Jeg forklarede ham igen at alting var helt fint hvad angik MCen. Tidligere havde jeg fortalt ham at jeg bl.a. fik nogle stikpiller som medicin til min endetarmsstump - nu ville han pludselig høre om jeg fik dem som injektioner i mit lår (?!).

Kl. 23 bestilte han de blodprøver, for at checke blodpladerne versus MTXen, som jeg ville mene han skulle have bestilt til at starte med. 5 minutter efter stod der en laborant og tog blodprøver. Lidt over midnat kom lægen igen - han ville godt indlægge mig, da han var lidt i tvivl om det med MTXen, men blodpladerne var som de skulle være. Jeg havde dog noget betændelsesaktivitet. Efter at have være en hel del imod at blive indlagt lod jeg mig dog aftale af lægen og min kone. Lægen gik igen. Han kom dog igen 20 minutter senere og ville have navnet på den medicin jeg var på (igen???). Han gik og igen - og kom igen 15 minutter senere og ville låne de papirer jeg havde taget med omkring MTX...

Kl. 01:45 var jeg kørt op til akut observation afsnit. Her fik jeg noget at spise, en masse at drikke og et par panodiler.

Næste morgen havde jeg 38,3 i temperatur og en del bedre - men meget træt. Jeg blev udskrevet da lægerne ved stuegangen kunne se at mine blodplader var fine. De mente jeg havde en virus i kroppen, så jeg skulle lige passe godt på mig selv nu jeg var på MTX.

Den efterfølgende dag (i dag) har jeg 38,2 i feber og en god gang influenza - og en oplevelse rigere hvad angår skadestuen på Hillerød....

Jeg vil dog lige tilføje her til sidst at både sygeplejeskerne og lægerne på akut observations afsnit var søde og professionelle - hvilket også altid har været min oplevelse af de andre afdelinger på Hillerød - Det er blot skadestuen som tilsyneladdende halter bagefter.

Og husk på trods af ovenstående historie: Hvis du er på MTX og får høj feber så skal du søge læge med det samme - det er vigtigt.

/Jesper

JMLP

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Hillerød Skadestue
« Reply #1 on: 23-04-2005 12:19:18 »
Min kæreste kom også engang på Hillerød skadestue med en lillebitte metalstump i øjet. En udenlandsk læge som bestemt ikke kunne særlig meget dansk kiggede på øjet, men opgav efter et stykke tid at få metaldimsen ud og sendte så min kæreste hjem. Næste dag kørte han så endnu en tur på skadestuen hvor han straks kom under behandling af en pæredansk læge, som mildt sagt var meget chokeret over at det ikke var blevet ordnet aftenen før.

Har også selv været et smut på Hillerød skadestue med en skåret finger (man kunne se knoglen og fingeren ville ikke holde op med at bløde) og der gik det mildt sagt heller ikke hurtigt. Og der var ikke engang specielt travlt. De har helt klar tnogle problemer på den skadestue.