Author Topic: udbrud igen...!!  (Read 3262 times)

Trine A

• Guest
udbrud igen...!!
« on: 19-02-2005 19:16:40 »
Ja så er der udbrud i min mc igen.. har smerter, tynd mave, kvalme, hovedpine, ingen appetit og slet ingen kræfter i min krop..

Har lige været på prenisolonkur, med start på 40 mg og udtrapning med 5 mg om ugen, stoppede for en uge siden og så er det bare gået ned af bakke.. :cry:

Har fået akut tid på herlev mandag, da jeg kommer fra lolland kan jeg ikke bare smutte derind...

Nu er det så at jeg er lidt bange for at blive smidt på pred-kur igen, da bivirkningerne jo, som de fleste kender, ik så sjove!!

Får til daglig pentasa og imurel, er blevet lidt i tvivl om det er imurellen jeg måske ik kan tåle!?

Er der andre som har fået tilbagefald efter prednisolonkur??

maria22

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
    • http://www.nellemann.nu
Ja udbrud konstant
« Reply #1 on: 19-02-2005 19:58:33 »
Jeg har haft udbrud med højest et par måneders mellemrum i de seneste par år! Det er simpelt hen ulideligt.

Har du fået foretaget en undersøgelse, som kan fortælle om du har forsnævringer? Det har jeg desværre, men har haft det siden år 2000, og er endnu (heldigvis) ikke så syg, at lægerne mener jeg skal opereres.

Mine udbrud kommer af det mindste. Især hvis jeg får kulde, stress eller går og spekulerer på et eller andet. Så bliver jeg simpelt hen så træt og får et ordentligt jerndyk. Det er virkelig noget der tager på kræfterne:(

Jeg har aldrig fået andet medicin end pentasa (hvis man kan kalde det medicin), men har været medicinfri i snart tre år.

Jeg bliver mor ved planlagt kejsersnit (planlagt idet jeg har aktiv crohns) på onsdag, og derefter vil min læge forsøge at give mig en predisolon kur. Jeg er spændt på om det vil hjælpe mig, for jeg har som sagt aldrig prøvet medicin før,

Maria

Trine A

• Guest
udbrud igen...!!
« Reply #2 on: 19-02-2005 22:12:23 »
hej maria

Ja, har fået undersøgelser for at se om jeg havde forsnævringer og det har jeg!! :cry:

Lægerne har også nævnt operation flere gange, men ber`og håber til at det ik blir nødvendigt.. er virkelig bange for at skulle opereres..

Ved du hvorfor din læge egentlig starte med at give dig prednisolon hvis du aldrig har taget andet end pentasa?! Det er jo nogle skrappe piller, mener bare at jeg prøvede flere forskellige præperater for jeg fik prednisolon!!

Så vil jeg da også lige sige held og lykke med på onsdag.. :lol:

Trine

maria22

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
:)
« Reply #3 on: 19-02-2005 22:38:11 »
Mange tak, jeg glæder mig meget til onsdag. Det er vores første barn og vi er meget spændte på de nye udfordringer. Derudover bliver det vidunderligt at sætte et udseende på den lille:)

Min læge har fortalt mig at der ingen virkning er ved pentasa og at de faktisk kun virker psykisk....Jeg blev meget overrasket over han sagde det så ligeud og følte mig lidt til grin over, at jeg har taget pillerne i fem år i træk. Tre gange dagligt!!

Det er irriterende at mine anfald kommer så hyppigt og derfor er jeg glad for hvis der omsider kan foretages noget...Lægen har kun foreslået predisolon, men det kan være imurel kommer på tale også. Har du prøvet det?

Jeg frygter en operation ligesom dig. Har du fået en operation før? Det har jeg for syv år siden, og det var ikke rart:(

Maria

Trine A

• Guest
udbrud igen...!!
« Reply #4 on: 20-02-2005 11:44:40 »
hej.. :)

Min læge har også fortalt at det ikke er bevist at pentasa har en virkning og hvor stor virkningen er.. blev ligesom dig, ik så glad for den melding og spurgte om det så var nødvendigt at tage dem, dertil sagde lægen at, jeg ligeså godt ku fortsætte da han ik vidste om de havde en virkning på mig, så var han bange for at hvis jeg ik tog dem, at der ville komme udbrud!!

Jeg har taget dem i snart et år, også tre gange dagligt som dig..

Tager Imurel, og har taget dem i ca er halvt år, har haft en del bivirkninger af dem, bla. kvalme, udslet og hårtab, hvilket er ret hårdt psykisk at lige pludselig begynde at tabe det meste af håret, men de fleste som tager imurel har vist problemer med hårtab og får B-vitamin indsprøjtninger hos lægen, det gør jeg ikke, da jeg ikke har forlagt problemet for lægen, men skal jo som sagt på herlev imorgen, og der vil jeg spørge om man kan gøre noget ved hårtab, kvalme osv...

nej, jeg har aldrig været opereret endnu, men frygter det, da lægen nævnte det sidste gang jeg blev indlagt med udbrud, men håber som sagt på at det kan undgås..

Var det på grund af forsnævringer at du blev opereret dengang?

Kan godt forstå i er spændte mht onsdag, det bliver da spænende endlig at se det lille liv man har skabt og båret rundt på i lang tid... bare det var mig.. :D

Trine

maria22

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
Hej igen Trine:)
« Reply #5 on: 20-02-2005 16:08:44 »
Ja, jeg blev opereret akut i 1997. Lægerne kunne simpelt hen ikke finde ud af hvad jeg fejlede og de "lod mig vente" på en diagnose i næsten et år. Alt i mens jeg tabte mig sindssygt meget og til sidst ikke kunne foretage mig noget grundet smerter. Rent faktisk var jeg så langt ude at jeg ikke kunne gå i sommeren 1997.

En dag havde lægerne åbenbart opklaret mysteriet og jeg blev hasteindlagt og opereret 28ende juli 1997. Det var en barsk operation og omgang for mig, og den dato har ligesiden været noget specielt for mig. Her priser jeg mig lykkelig for jeg overlevede og forkæler mig selv lidt den dag:)

Jeg er sikker på at en operation for både dig og mig idag, vil være meget bedre end for mig sidste gang. Nu er vi helt sikkert ikke så afkræftet som jeg var dengang. Og derfor kommer man også hurtigere igang igen.

Det jeg ikke kunne lide ved operationen var fuld narkose, jeg brød mig ikke om det med at vågne op flere gange og være ude af stand til noget som helst, før jeg faldt en dyb dyb søvn igen. Derudover fik jeg en slange ned i maven under operationen. Den gik fra mavesæk og ud af næsen...Den var SÅ ubehagelig. Jeg kunne ingenting sige, kunne ikke styre mit spyt og jeg var meget stædig og ville have den ud ligeså snart jeg vågnede...Lægerne blev meget sure, men jeg holdt fast!

Næste gang jeg skal opereres skal jeg ikke have sådan en slange....

Du skal glæde dig til Herlev...Personalet er utroligt søde og kompentente,

Held og lykke

Maria