Author Topic: Folinsyre??  (Read 2468 times)

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
Folinsyre??
« on: 24-01-2005 11:09:22 »
Er der nogen af jer, der har CU, der har fået anbefalet øgede doser folinsyre i forbindelse med graviditet?

Grunden til mit spørgsmål ligger i en tragisk oplevelse, min søster netop gennemgår. Hun har netop måtte afbryde graviditet i 26. uge da barnet havde en udtalt rygmarvsbrok. Hun, der har CU, får i den forbindelse at vide, at skal man være gravid og har CU, skal man tage ekstra høj dosis af folinsyre for at modvirke den slags misdannelser.

Det undrer mig meget, at jeg, som også har CU og er i den fødedygtige alder ikke har hørt det før - burde det ikke være en information, der gives når diagnosen stilles? De fleste, der får konstateret CU, er jo forholdsvis unge piger.

Glæder mig til at høre jeres svar.

Connie H

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Folinsyre og graviditet
« Reply #1 on: 25-01-2005 13:20:29 »
Hej Connie

Det er sørgeligt med din søster.

Det er 7 år siden at jeg fik mit sidste barn, og det er min opfattelse at man dengang rådede alle gravide kvinder til at tage ekstra folinsyre. Jeg fik dog først diagnosen CU for 2½ år siden.

Mvh Charlotte

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
Folinsyre??
« Reply #2 on: 25-01-2005 14:56:16 »
Hejsa Charlotte!

Tak for dit svar!

Ja, jeg har også fået at vide, at kvinder, der ønsker at være gravide skal tage folinsyre i to måneder inden graviditeten og 3 måneder inde i den. Men at CU-patienter skal tage 10 gange normaldosis for gravide kvinder kommer helt bag på mig. Risikoen er selvfølgelig ikke kæmpestor for at fosteret får misdannelser på grund af mangelen på folinsyre, men det forekommer.

Det synes jeg da, at vi skal have at vide - os i den fødedygtige alder.

Er der andre, der har erfaringer?

Connie H

mortilde2

• Guest
Folinsyre??
« Reply #3 on: 19-04-2006 09:31:28 »
Jeg fik ekstra folinsyre - 5 mg - på recept fra min mavelæge - under begge graviditeter.