Author Topic: Medicin  (Read 1227 times)

Githa

• Newbie
  • *
    • View Profile
Medicin
« on: 10-04-2010 16:56:43 »
Hej Alle

Jeg har et spørgsmål ang. Budesonid. Har nogen af Jer erfaringer med det?
Det er en mild form for prednisolon, og sku ha de samme bivirkninger.
Har taget dem i 3 dage nu, det er en kur på 4 uger.
Udover det får jeg også depentum og mazavant
Jeg er lidt utryg ved at ta dem, kan nemlig ikke tåle predniselon, eller for dens skyld remicade og humira.

Hilsen Githa ;)

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
Re: Medicin
« Reply #1 on: 12-04-2010 10:34:55 »
Jeg tror du er blevet lidt misinformeret :)
Budesonid er rigtig nok et præparat, der minder om og virker som prednisolon, men finten ved dette er, at det først frigives så sent i tarmen, at man ikke optager ret meget af stoffet. Det virker lokalt fra den nederste del af tyndtarmen og så med lidt held resten af vejen ;)

Jeg selv fik det også en overgang - havde dog ingen effekt af det, og mærkede en smule bivirkninger a la prednisolon. Jeg er så også ultrafølsom og bivirkninger bider altid på mig. De fleste der får budesonid mærker ingenting til det.

Når du skriver, at du ikke kan tåle prednisolonen, hvordan mener du så?

Du skriver, du også får Dipentum og mezavant - det er to produkter af 5-asa-typen. Har lægen forklaret hvorfor du på den måde skal have "dobbelt op"?

Githa

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Medicin
« Reply #2 on: 15-04-2010 15:59:03 »
Ok...Så blev jeg så meget klogere ::) Tak for det :)

Jeg har indtil videre ikke haft den store effekt af dem.

Lige når jeg starter på prednisolon blir jeg meget dårlig, voldsom kvalme, det hele snurrer rundt og det føles nærmest som om mine ben ikke kan bære mig. Desuden ser jeg underlige ting, så som døde mennesker og andet ubehagligt. Jeg er ligefrem "høj" og der er meget jeg ikke husker. :D Når jeg så er begyndt at trappe ned blir det selvfølgelig bedre, med er stadig ret dårlig indtil jeg er stoppet helt.

Jeg har længe fået Dipentum, men da det ikke længere hjalp, fik jeg dobbelt op af dem (det gav diarre) Så mente min læge vi sku´prøve med Mezavant også. Da det heller ikke hjalp fik jeg så Budesoid, og skal fortsætte med Dipentum og Mezavant for større effekt. (han prøver sig vist lidt frem) Hvis det går som planlagt skal jeg fortsætte med det efter budnesoid-kuren.