Author Topic: Øv øv koloskopi.. alternativ til udrensnig?  (Read 2607 times)

Akasha

• Newbie
  • *
    • View Profile
Øv øv koloskopi.. alternativ til udrensnig?
« on: 09-10-2009 13:38:03 »
Hej allesammen!
Jeg har lige været til læge igår, som synes, at det nu er på tide at få lavet en koloskopi igen -ØV!
Det vil være min tredie af slagsen, og den skal foretages i Vejle, hvor jeg lige er flyttet hen. -Nogen der har erfaringer med at få koloskopi i Vejle?
Nå men anyways, de sidste gange jeg fik koloskopi synes jeg faktisk ikke at selve undersøgelsen var så slem. Jeg fik godt med bedøvende og beroligende, så jeg kan faktisk kun huske brudstykker fra selve undersøgelsen og lægerne var utrolig søde.
Det jeg synes er værst, lige som så mange andre, er dagen før, hvor der skal renses ud -24hours in hell.......... :o
Jeg vil derfor høre, om der er nogen, der har prøvet alternativer til phosphoral. Kan man evt forberede kroppen i dagene før udrensningen, så man måske kun skal drikke en enkelt flaske? Fx med sveskejuice eller andet der fortymder afføringen?
Hvad med laxoberaldråber, er det et alternativ?
Har også læst om noget der hedder Klyx.
Og hvad med det der Salifax, er det lige som phosphoral?
Håber i kan hjælpe mig, for er tæt på at ringe til lægen og sige nej tak til undersøgelsen, for kan simpelthen ikke overskue at blive pint på den måde lige nu... :-\
Venligst
Akasha

Maria L

• Guest
Re: Øv øv koloskopi.. alternativ til udrensnig?
« Reply #1 on: 09-10-2009 15:04:28 »
Jeg hører til Vejle Sygehus og jeg har været igennem 1 koloskopi og utallige sigmoideoskopier. Ved koloskopien blev jeg udrenset med Phosphoral og fik som dig noget beroligende til undersøgelsen, så jeg husker langt fra alt.

Klyx bruger man vist kun til sigmoideoskopi, da man med denne kun bliver udrenset i det sidste af tyktarmen og endetarmen.

Jeg har ikke kendskab til andre udrensningsformer.

Om en undersøgelse er "rar" at komme igennem afhænger ofte af lægen, der udfører den, og hvor meget aktivitet, der er i sygdommen, synes jeg. Ved du hvem af lægerne, der skal undersøge dig?

GR

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #2 on: 09-10-2009 20:23:52 »
Hejsa... Sidst jeg blev udrenset for hundred år siden, drak jeg kun en flaske, men det var også til min 3 operation og havde dengang, kun en halv meters penge af min tyktarm tilbage og hele min tyndtarm. Resten af min tyktarm var syg og havde meget hurtig gennemgang. Ved ikke om man kan nøjes med en flaske, når man har det hele og f.eks kun lever af suppe i flere dage op til.

Hvis man blander phosphoral op med æblejuice og holder sig for næsen, når man drikker det, synes jeg ikke det er så slemt. Nogle får også lagt en sonde og hældt det ind. Jeg har haft sonde flere gange i mit forløb bla. pga. ernæring. Den bryder jeg mig personlig ikke om og vil fortrække at drikke det så.

Da jeg blev syg, drak man 3-4 liter udrensing, så phosphoral er jeg jo mere glad for, da det kun er 2 glas der skal hurtig ned, man fryser bare meget, sådan en dag synes jeg. Det er en hård dag, er heller ikke selv vildt pjattet med den.

Håber du finder en løsning. :)

mhn

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 10-10-2009 00:02:15 »
Hej.

Jeg blev udrenset med Moviprep for et par uger siden.

Det er det mindst slemme, jeg har prøvet. (Jeg mener, det var 9 gang. :-( ) Jeg måtte spise indtil kl. 15 dagen før undersøgelsen.

Men sjovt er det ikke.

Min er erfaring siger, at det er klogest at spise noget, som kommer nemt igennem, inden udrensningen. Så bliver trykket i maven mindre.

Held og lykke.

Akasha

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 07-11-2009 19:12:25 »
Tak for jeres svar..!
Så er det på onsdag jeg skal udrenses..øvøv...   :'(
Jeg har allerede fået tilsendt pakken med phosphoral, der nu ligger på mit køkkenbord og stirrer grumt på mig hver gang jeg går forbi..
Jeg starter fra i aften af med kun at spise suppe, og så handler jeg noget sveskejuice ind imorgen, som jeg så vil drikke masser af.. Overvejer også at købe noget dulcolax.. alt for at skulle indtage så lidt som muligt af det dersens salthelvede..! -Er der i øvrigt nogen, der har prøvet at blande det op med noget citronsaft? Tænkte at det syrlige måske kunne overskygge det salte..?
Åh suk............. :(

mhn

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #5 on: 07-11-2009 22:57:06 »
Der var et af produkterne, som måtte blandes, jeg kan ikke huske hvilket. Jeg blandede noget saft i. Men det eneste, jeg fik ud af det, var, at jeg siden da ikke har kunne drikke den slags saft.

Jeg tror ikke rigtigt, der er noget som kan overvinde salten. :-|

Husk nu at blive tømt ordentligt ud.

Det værste, jeg kan forestille mig, er at komme på hospitalet efter møgdagene og ikke være tømt ordentligt ud. Så bliver man bare sendt hjem til en ny udtømning før de kan lave undersøgelsen. :-(

Held og lykke med undersøgelsen.

Maria L

• Guest
« Reply #6 on: 08-11-2009 09:35:22 »
Ønsker også pøj pøj  ;)