Author Topic: D-vitamin mod Crohns  (Read 5852 times)

nielshs

• Guest
D-vitamin mod Crohns
« on: 30-01-2010 09:56:10 »
Hej

Ny forskning har vist at D-vitamin med stor sandsynlighed kan forebygge og helbrede Crohns.
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/01/100127104904.htm

Ifølge amerikanske og canadiske forskere skal D-vitamin niveauet ligge mellem 125-200 nmol/l for at det har en positiv effekt på en lang række sygdomme. Den danske sundhedsstyrelse siger stadigt mellem 50-160 nmol/l. Så kommer man op på 125 nmol/l er det stadigt inde for normalområdet selv efter de lave danske anbefalinger.

Følgende anbefalinger af kan følges for at komme over 80 nmol/l:

D-vitamin
DEBAT
Praktiserende Læge, Mogens Skovgaard, Praksis Jernbane Alle 84, Vanløse. E-mail: dms@dadlnet.dk

D-vitamin har vist sig ikke kun at have betydning for knogler og muskler, men også for immunapparatet. Flere studier tyder på, at incidensen og mortaliteten er lavere for flere af de hyppigste kræftsygdomme (prostata-, tyktarms-, bryst- og æggestokkræft) samt for sygdomme, hvor inflammatoriske processer indgår i patogenesen (dissemineret sklerose, betændelse i tarmen, sukkersyge hos unge m.m.), hvis D-vitaminindholdet i blodet er over 80 nmol/l (lab.ref. i Danmark: 45-150).

Der er indtil nu fundet D-vitamin-receptorprotein i immunologisk kompetente celler i følgende organer: knogler, nervevæv, brystkirtler, fedt, tarme, nyrer, lever, bugspytkirtel, prostata og hud.
Pga. en sammenhæng mellem overdreven soleksposition og hudkræft har Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen i flere år advaret mod solens stråler, således at børn og voksne i Danmark undgår solen og anvender solcremer i sådan en grad, at sundhedstilstanden i befolkningen trues pga. for lidt D-vitamin i kroppen.

I ca. fire år har man på Københavns Praktiserende Lægers Laboratorium kunnet måle indholdet af D-vitamin (25OHD) i blodet. Jeg begyndte med at bestemme D-vitaminniveauet hos de blege, de trætte og patienter med hyppige infektioner eller langsom sårheling samt dem med vinterdepressioner og de hyperpigmenterede. Endvidere undersøgtes patienter med kræft og autoimmune sygdomme samt patienter med diffuse muskelsymptomer. Senere indgik D-vitaminanalyserne også i almindelige sundhedsundersøgelser. Det viste sig, at en meget stor del af de undersøgte havde ekstremt lave værdier.
Resultatet af mine førstegangs-D-vitaminbestemmelser hos 321 patienter var som følger: 30% (97 patienter) havde under den danske rekommanderede grænse på 50 nmol/l, 16,8% (54 patienter) havde svært underskud med under 25 nmol/l), og 81,6% (262 patienter) havde under den optimale D-vitamin-koncentration på ca. 80 nmol/l. Dvs. at kun 18,4% havde »optimale« værdier.

Mine anbefalinger er derfor: 1) Tilstræb ca. en halv time i solen dagligt midt på dagen. Dette skulle være nok til at sikre sufficient D-vitamin-produktion om sommeren, hvis solen skinner. 2) Undgå naturligvis solskoldning. 3) Undgå kraftig pigmentering, da melanin hindrer dannelsen af D-vitamin i huden. 4) Brug kun solcremer i Danmark i ekstreme situationer. 5) Beskyt hellere med tøj/hat eller søg skygge. 6) Spis fed fisk dagligt: laks, makrel, sild eller sardin.

Forslag til generelle anbefalinger af tilskud af D3-vitamin i Danmark: børn på 1-10 år: 25 mikrogram dagligt (en spiseskefuld levertran indeholder 30 mikrogram). Personer over ti år: 50 mikrogram dagligt. Personer, der opholder sig inden døre kl. 10-15: 100 mikrogram dagligt.

Behandling af D-vitamin-mangel: Under 25 nmol/l: 7 x 35 mikrogram dagligt. Under 50 nmol/l: 6 x 35 mikrogram dagligt. Under 80 nmol/l: 3 x 35 mikrogram daglig (D3-vitamintabletter kan fås i håndkøb i Danmark på 35 mikrogram, i USA på 50 mikrogram). Disse doser er nødvendige for at få 25OHD over 80 nmol/l (der er ikke påvist bivirkninger ved indtagelse af 250 mikrogram D3-vitamin dagligt).Kontroller S-D-vitamin, S-calcium, S-creatinin og basiske fosfataser efter tre måneder og juster dosis. Kontroller at patienten indtager den ordinerede mængde D-vitamin, hvis 25OHD ikke er steget (pga. myten om D-vitamin-intoksikation (nefrokalcinose?) fraråder personalet på apotekerne og sygehusene ofte de anførte rekommandationer!)

Husk: Når man tager D3-vitamin tilskud skal det tages sammen med ex. et hovedmåltid, da det skal bruge fedt for at blive opløst.

Hilsen Niels

nielshs

• Guest
Re: D-vitamin mod Crohns
« Reply #1 on: 30-01-2010 18:49:37 »
D3-vitamin har samme effekt som prednisolon

Prednisolon er et syntetisk fremstillet binyrebarkhormon som efterliner den naturlige produktion som foregår i binyrerne. De syntetiske fremstillede hormoner går under navnet Glukokortikoider. Prednisolon virker ved at hæmme de vævsreaktioner, som ses ved fx overfølsomhed eller ved bindevævs- og gigtsygdomme. Midlet bruges også til behandling af astma og KOL.

I flere forsøg har det vist sig at D3-vitamin har sammen effekt som prednisolon (glukokortikoider) ved at hæmme cPLA2 aktivitet gennem aktivering af lipocortin. Prednisolon har dog en større effekt end D3-vitamin ved induktion af 100 nmol, men har til gengæld nogle meget alvorlige bivirkninger, hvilket gør at behandlingen kun forgår over en tidsbegrænset periode og efterfølgende langsom nedtrapning. En af bivirkningerne er at den naturlige produktion af binyrebarkhormon bliver hæmmet eller næsten sat i stå. Ved D3-vitamin er der ingen bivirkninger, hvilket betyder at virkningen af den naturlige produktion af binyrebarkhormon og D3 vitaminet har næsten samme effekt som prednisolon. Og så vil effekten være til stede hele tiden og resten af livet, hvis niveauet af D3-vitamin ligger mellem 125-200 nmol/l.

Medicinalvareindustrien har tilsyneladende ført os alle bag lyset  (min egen personlige mening)  . Der er mange penge i syntetisk fremstillede binyrebarkhormoner og andre medikamenter, men ikke i D3-vitamin. Grunden til at vi udvikler autoimmune og inflammatoriske sygdomme etc. er mangel på D3-vitamin. Så vil man have et godt helbred er der kun en vej, nemlig ved at indtage ”store” mængder D3-vitamin. Alt andet er livsfarligt.

http://ci.nii.ac.jp/naid/110007000484/en

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440089/

Kim

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #2 on: 01-02-2010 20:23:16 »
Hej Niels.
Ja, jeg er enig i at D-vitaminet har et stor rolle at spille når det kommer til vores vores helbred.
Jeg linker til en anden tråd som er sat igang omkring D-vitaminet --> http://www.vores-forum.dk/mcogcu/index.php?topic=1125.0 (og omvendt på den side, til dit indlæg)

Jeg kan kun håbe på at der er flere mennesker som kaster sig ud i at få taget blodprøver specifikt omkring D-vitamin indholdet (nmol), hvorefter man går igang med at tage D-vitamin tilskud, så man kommer op på ca. 120-200 nmol (og måske helt op til 250 nmol)

For mig selv kan jeg kun sige at det har været et helt fantastisk år mht. min colitis ulcerosa. Jeg kan mærke at kroppen er mere tolerant, og ikke overreagere på det mindste, samt alm. sygedomme gerne holder sig væk. Men om det så lige er D-vitaminet som er årsagen til den sidste ting, det ved jeg ikke :)

Værd at prøve, inten at tabe. men huk det tager ca. 3 måneder før man har oplagret nok D-vitamin i kroppen, så der går noget tid før man kan se en egentlig forandring.

Mvh.
Kim.

nielshs

• Guest
« Reply #3 on: 01-02-2010 21:38:16 »
Hej Kim

Du har helt ret.  :) Jeg selv og konen har ikke været forkølet eller haft influenza de sidste 6 mdr.. Noget mere interessant er jeg ikke længere har parfume allergi og det bedste er at jeg er sluppet at med en kronisk sygdom.

Jeg syntes generelt at mange mennesker er meget skeptiske når man fortæller dem at de skal tage et meget større tilskud en det sundhedsstyrelsen anbefaler. Men det er bevist at man kan tage op til 250 mikrogram dagligt uden problemer. Så ja, det er værd at prøve og der er bestemt intet at tabe, tvært imod er det farligt at lade være.

Hilsen Niels
« Last Edit: 02-02-2010 07:07:19 by nielshs »

Kim

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #4 on: 02-02-2010 09:18:24 »
Ang. anbefalinger af D-vitamin tilskud. Så kan jeg berette at jeg har hørt ekspedienter i Apoteker, og Matas forretninger, at "man lige skulle snakke med sin læge igen", hvis lægen havde ordineret mere end de alm. 100% ADT (Anbefalet Dagligt Tilskud). Og det er på trods af at kunden/patienten står med en recept, hvor der udtrykkeligt står at man skal tage et bestemt antal om dagen.

At folk er en smule skeptiske -  ikke mindst herinde - nok fordi at man - jeg selv inkluderet - har prøvet mange forskellige ting igennem tidens løb, for at forbedre livskvaliteten, men med gentagende nedslående resultater. Det gør at man prøver at forholde sig skeptisk, og så se tiden an. Så med de briller på, vil jeg sige, prøv dog!, i det mindste i et halvt års tid, hvor man regelmæssigt kommer til lægen for at få taget blod, så man kan følge med i D-vitamin optagelsen. På den måde vil selv de mest påpasselige, være i et sikkert forløb, så de selv kan få vished, om det også virker på dem.

Jeg har tit tænkt på at lave en side med simple vejledninger omkring hvad man skal være opmærksom på når det kommer til D-vitamin, og så en side hvor man går lidt mere i dybden. På den måde får man hurtigere et overblik, og ikke bliver skræmt af alle de informationer som veksler fra side til side :)

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #5 on: 03-02-2010 11:24:44 »
Hvordan ser det ud med at indtage store mængder D-vitamin sammen med alle de gængse typer medicin for IBD?

Helt fra 5-asa til prednisolon, 6-mp produkterne,  og Humira/Remicade og andre immunhæmmende midler?

Er der nogen former for kontraindikation eller er det ikke undersøgt?

Er D-vitamin ikke ret dyrt i de doser der?

Kim

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #6 on: 03-02-2010 20:13:07 »
Hej Connie

Gode spørgsmål! Dog er jeg ikke den rette til at svare på de første, da jeg ingen anelse har.(Rettelse, du må kunne tage kontakt til din læge, som vil kunne fortælle dig om der findes nogle forbehold mellem disse medicamenter, og D-vitamin. De har en stor database som kan fortælle dem hvis der er problemer med en bestemt kombination af medicin og naturpræparater) Min bud ville være at der ingen problemer er.

Ang. pris, så vil jeg sige at det er rimeligt billigt, specielt hvis det virker for en selv. Det man så har givet, er meget lidt, i forhold til den forøgelse i livskvalitet. Sådan vælger jeg i hvert fald selv at se på det.

Jeg mener at et glas med 180 piller D3-vitamin 35 microgram/pillen (Mega D Vitamin D3 35ug kosttilskud fra Natur Drogeriet www.natur-drogeriet.dk), koster omkring 70 kr. For mit vedkommende er mit samlede forbrug på omkring 2-3 D3-vitamin.

Der findes sikkert en masse andre piller på markedet, som måske er billigere, det ved jeg ikke, jeg har bare købt disse da der var en høj dosis pr. pille, så jeg ikke skulle spise en masse piller hver dag :)
« Last Edit: 03-02-2010 20:15:07 by Kim »

nielshs

• Guest
« Reply #7 on: 03-02-2010 21:12:14 »
Hej Connie

Prednisolon gør at D-vitaminet i kroppen bliver hæmmet og ødelagt, hvilket kan give udslag i knogleskørhed. Derfor anbefaler man prednisolon brugere at tage tilskud af D3-vitamin og calcium/magnesium. At det så i "storer" doser har samme immunhæmmende effekt som prednisolon er jo fantastisk. Så slipper man for de mange bivirkninger der er ved de syntetiske binyrebarkhormoner.
Så det gælder vel om at trappe ud af medicinen når D-vitamin niveauet er kommet over 125 nmol/l.

Hilsen Niels

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #8 on: 03-02-2010 22:42:23 »
Nå ja, med prednisolonen er det jo lidt en tanketorsk - der er det svært at få for meget D-vitamin.  ;D

Det var også i højere grad de andre medikamenter jeg mente *GG*

Spørgsmålet er, om ikke det er normaldoseringer at listen over krydsreaktioner tager udgangspunkt i...

Jeg vil finde en læge og spørge - og så se, om jeg kan finde pengene. Desværre ER det lidt mange penge, når der ikke rigtig kommer nogen i kassen  ;)

Kim

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #9 on: 04-02-2010 16:36:42 »
Ja, hvis der ikke kommer nogen ind, så finder man hurtigt ud af hvad ting koster :-)

Jeg linker lige her til det jeg selv bruger, og som sagt, så strækker sådan et glas i et godt stykke tid, hvis man tager 2-3 om dagen.
http://www.natur-drogeriet.dk/frame.cfm/cms/produktblad=yes/npv=204/npbv=204/sprog=1/grp=101/menu=101     - 75 kr. Hvilket de vist også koster i Matas.
Jeg er spændt på at høre hvordan virkningen er for dig, så når du nu er kommet igang, og du ved hvor meget "nmol" du har i kroppen nu her, og hvor meget du har her om en 3 måneder. Spændende spændende :)

nielshs

• Guest
« Reply #10 on: 08-03-2010 00:53:26 »
Så er der igen meget vigtigt nyt om D-vitamin. 

http://nyhederne.tv2.dk/article/29018517/

Hilsen Niels

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #11 on: 08-03-2010 13:41:21 »
Jeg synes det er vældig kompliceret.

Nu får jeg jo remicade infusioner, hvilket virker ved at slå antallet af T-celler ned.
Artiklen siger intet om, hvordan D-vitamin påvirker T-cellernerne til at deaktivere men umiddelbart og ud fra det skrevne, virker det ikke som en særlig god ide både at modtage behandling med Remicade og så tager store doser D-vitamin. Det virker lidt modsætningsfuldt.

Jeg vil forsøge at finde undersøgelsen, for artiklen er alt for mangelfuld i sig selv til at jeg får nogen fornemmelse af, om det er hensigtsmæssigt eller ej at tage D-vitamin.

nielshs

• Guest

nielshs

• Guest
« Reply #13 on: 03-06-2010 14:25:45 »
http://www.endonurse.com/hotnews/vitamin-d-helpful.html

Gad vide hvad der sker når niveauet kommer over 125 nmol/l???

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #14 on: 04-06-2010 01:04:02 »
Niels hold nu op.

Du lægger ukritisk links op i rigtig mange fora, min kone har hortons hovedpine, et forum som som du også spammer ,vedr. D-vitamin .
ADHD forummet er jo i oprør over din kritik og bedre viden ,  når du linker til sider der fortæller at børn med adhd kan blive helbredt med D vitamin ,hvis de stopper med den dødelige medicin de får af lægen.
Meld dig dog ind i en frikirke istedet eller spil med åbne kort og opret dig som ægte bruger i disse fora.
At du har læst mere end tusind artikler, er jo ikke et plus i sig selv og artiklernes lødighed ,ønsker du i flere fora ikke at diskutere,
i din verden er D vitamins guruer  dem der sætter dagsordenen.
Samtidig postulerer du at du er kureret for allergi og kriniske lidelser som du ikke vil nævne, hvorfor ikke ?
Smid kopi af dine journaler og resultater på nettet, istedet for at slette din profil og indlæg når du bedes om dokumentation.
Med venlig hilsen

Peter