Er der nogen af jer, der lider af lavt stofskifte som tillæg til tarmsygdommen?
Jeg har taget tyve!! kg på på et år, og det er fuldstændig surealistisk i forhold til den mængde mad, jeg spiser. På sygehuset er der slet skjulte insuinationer om, at jeg æder for meget, og de vil ikke rigtig høre på, når jeg siger, at min krop opfører sig helt galt.
Jeg har nu sat mig ned og undersøgt lidt.
Jeg har fundet ud af, at der er en sammenhæng mellem det, der hedder Hashimoto's Thyroidisme og Colitis Ulcerosa. Det er en autoimmun reaktion, der går ud over skjoldbruskirtlen, og som over tid hæmmer dens funktion - fuldstændig som vi oplever det i tarmen.
Symptomerne på Hashimoto's thyroidisme er blandt andet:
Vægtøgning
Træthed
Sløvhed/manglende koncentrationsevne
Øget søvnbehov
Tør hud
Skrøbelige hår og negle
Muskelatrofi og ledsmerter
Forstoppelse
Depression
- og flere andre.
De fleste af disse symptomer er små ting i livet, men samlet set giver det en nedsat livskvalitet.
Jeg selv har inden for de sidste måneder oplevet at min krop i den grad er i minus.
Den føles lidt som når man er på prednisolonnedtrapning: Smerter i muskler og led, manglende balance, ekstrem træthed, manglende "gnist", ekstrem tør hud, der klør konstant - og så videre.
Jeg ligner bogstaveligt talt en på 80, når jeg går - og føler mig også som en.
Jeg skal have remicadeinfusion på fredag, og der vil jeg insistere på, at de lytter til mig i stedet for at spise mig af med en historie om kalorier ind og kalorier ud, og forslag om diætist.
Jeg vil have tjekket det skidt - for hulans, man bliver så træt så træt...
Er der nogen af jer, der genkender disse ting?