Author Topic: prednisolon beh - er gravid  (Read 2109 times)

foxy

• Newbie
  • *
    • View Profile
prednisolon beh - er gravid
« on: 16-12-2009 09:32:58 »
Jeg håber virkelig jeg kan få nogle råd, fra jer i den samme båd ( jer med mc og cu).
Jeg er gravid, er 6 1/2 mdr henne, indtil for en mdr siden, gik det rigtig godt med min mave, havde endda en smule hård mave, pga jerntilskud. Men så begyndte jeg at få diarre, har ingen mavesmerte (kun hvis jeg skal på toilet, og jeg holder mig) har diarre 2 x 4 gange om dagen, nogen dage ingen. Prøver har nu lige vist, at der er en smule betændelse tilstand i tarmen, og lægen på sygehuset syntes jeg skal starte i Prednisolon beh. Men det har jeg ikke lyst til, er bange for det skader barnet plus sidste gang jeg var i beh. fik jeg skrabt alle de bivirkninger til mig, som man kan få næsten. Men på den anden side, er jeg også bange for at skade barnet ved ikke tage behandlingen. Er der nogen der har været i samme sitution? Eller komme med et godt råd, når man ser på min tilstand nu?
Håber jeg snart får svar.
Mvh jane
Ps har også postet denne under graviditet, har genpostet den fordi er desperat for svar

Maria L

• Guest
Re: prednisolon beh - er gravid
« Reply #1 on: 16-12-2009 11:02:42 »
Hej Jane

Jeg kan sagtens forstå din bekymring :(. Rigtig træls at sygdommen lige skal bryde ud nu... Jeg har ikke været gravid og har derfor ikke været i samme situation som dig. Men jeg mener ikke, at Prednisolon skader barnet og jeg mener godt, at man må tage Prednisolon under graviditet.

Jeg håber, at der måske er andre, der kan hjælpe dig med et bedre svar...

Tillykke med graviditeten i øvrigt :).

dytte3540

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 16-12-2009 14:11:17 »
Hej Jane.

Jeg har to gange været gravid og samtidig på prednisolon-behandling - og jeg har fået to sunde børn. :-)
Jeg tror faktisk det er værre hvis man har konstant diarre og dermed ikke kan give næring nok videre til barnet.

Bedste ønsker og tillykke herfra

cille9

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 16-12-2009 14:35:07 »
Uhhh forstår så godt dine bekymringer...Jeg har netop været i samme båd. Fødte for 3 uger siden den mest fantastiske og velskabte søn...Men har haft udbrud under hele min graviditet. Og specielt det sidste stykke tid var en plage...

Men jeg fik også tilbudt en prednison behandling som jeg på ingen måde overvejede...Men samtidig så øger udbrud jo også risiko for en for tidlig fødsel så man er et gidsel i sin egen krop.

Jeg kan ikke tåle de almindelige præparater som Asacol, Premid, Dipentum osv. så jeg var under hele mit graviditets forløb i behandling med prednison clysma. Det er helt klar et alternativ der er værd at overveje for dig..Det trænger ikke gennem tarmvæggen og virker. Så det er med at få slukket din ildebrand!
Men jeg havde mange søvnløse nætter .Var så bange for at Prednison alligevel ville gøre skade...Men min dreng var stor og flot og helt klart det rigtige valg jeg tog.

Bare sprøg hvis jeg kan hjælpe...Har haft din situation meget tæt på for kort tid siden

foxy

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 16-12-2009 19:02:17 »
Tak for de hurtige svar. Og tillykke til dig cille9 med din lillle søn :) Det er rart at høre, at i har fået sunde og velskabte børn på trods af prednison beh.
Jeg tænker bare på, at behandlingen gør at ens immunforsvar svigter, var i meget syge med f.eks forkølese?