Author Topic: Erfaringer med Dolol  (Read 6651 times)

lenehs

• Newbie
  • *
    • View Profile
Erfaringer med Dolol
« on: 26-11-2009 13:33:07 »
Hej alle sammen her, synes lige jeg ville dele nogle nylige erfaringer med jer og høre om nogen havde oplevet noget lignende.

Jeg fik konstateret MC for cirka et år siden og har ikke rigtig kunne få ro på det, dog har jeg aldrig lidt voldsomt under det. For nylig fik jeg lige pludselig nogle rigtig grumme ledsmerter der slet ikke lignede det jeg var vant til. Min kæreste måtte hjælpe mig i og af mit tøj og med at spise fordi mine fingre gjorde så ondt jeg ikke kunne holde på bestik. Jeg ringede til en læge på sygehuset og han ordinerede Dolol til mig som jeg skal tage i hvert fald til de finder ud af hvad der lige sker. Nu har jeg så fundet ud af at de ledsmerter er noget af det bedste der er sket for mig længe! Jeg får både remicade og imurel og ingen af delene kan få min mave helt i ro og det kunne prednisolon heller ikke, men men men efter jeg er begyndt på Dolol har jeg det bare bedre end jeg har haft længe.

Selvfølgelig er det rart at mine ledsmerter næsten er væk, men det aller bedste er at efter jeg er begyndt med Dolol har jeg afføring 2 (max 3) gange om dagen i stedet for 8-10 gange.

Jeg har ikke talt med lægen om den virkning endnu, men det har jeg selvfølgelig tænkt mig at gøre, men vil rigtig gerne høre om der er nogen der har prøvet det samme.

Mvh. Lene

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
Re: Erfaringer med Dolol
« Reply #1 on: 28-11-2009 10:18:55 »
Jeg får ikke den virkning af Dolol.

Gad vide, om det har en let stoppende virkning - ikke-syntetisk morfin er jo meget stoppende.

Jeg selv bruger Imodium, som jo er morfin bare uden det sjove  ;D

Har du nogensinde brugt det?

lenehs

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 29-11-2009 12:26:38 »
Nej det har jeg aldrig prøvet, har for så vidt ikke haft så meget brug for det synes jeg ikke.

Men eftersom mine ledsmerter ikke er den mindste smule aftagende må jeg prøve at høre lægen om han kender den virkning når jeg skal snakke med ham igen og om han synes det er Dolol jeg skal fortsætte med.

Jeg blev meget overrasket over den "bivirkning" eller hvad det nu er, men er nu meget glad for den  :)

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 02-12-2009 08:32:08 »
Hej

Jeg har CU og ikke MC. Jeg har ingen erfaringer med Dolol men med Tramadol, som virker på samme måde som Dolol.

Min tarm slapper også meget mere af, når jeg tager dem. Nedsætter antallet af toiletbesøg, og den konstante trang til at gå på toilettet.

Jeg er bare personligt meget bange for at blive afhængig af dem.

God bedring

Hilsen Charlotte

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #4 on: 02-12-2009 10:17:24 »
Jeg tror, det er bedre at tage imodium end at tage enten dolol, tramadol eller mandolgin (som alle er det samme produkt bare fra forskellige producenter).

Det er jo godt nok, hvis man alligevel bliver nødt til at tage det smertestillende og man så får den fine sidegevinst med, men selvom lige det produkt netop er produceret så afhængigheden af det er minimal, så tror jeg ikke det er en god ide at tage det for at få maven i orden.

Så hellere en eller to imodium-piller om dagen - der er ingen anden virkning end den let stoppende, så ingen risiko.
Der er dog lige det med CU-patienter - vi må ikke tage Imodium, hvis der er et voldsomt udbrud. Men i så fald tror jeg alligevel heller ikke de nytter det store.

lenehs

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: 02-12-2009 14:10:22 »
Grunden til jeg har taget dolol har ikke været for at få det bedre med maven, min læge og jeg er enige om at det nok desværre ikke virker sådan. Jeg har taget dem pga. smerter, men har virkelig nydt at de har haft indvirkning på maven.

Jeg er lige stoppet med dem igen og er nu tilbage til en masse toiletbesøg hver dag  :'(
Mine sidste prøver viser at der er aktivitet i min MC og jeg har dannet antistoffer overfor remicade så skal temmelig sikkert til at danne bekendtskab med humira.

Men tror jeg skal prøve de imodium du nævner eftersom de har den samme stoppende effekt, det hele går bare lidt lettere når man kan bevæge sig lidt væk fra badeværelset  :)

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #6 on: 03-12-2009 09:45:54 »
Connie,
det lyder som om du tror at jeg kunne finde på at tage Tramadol for maven. Det kunne jeg aldrig finde på.

:D Charlotte

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #7 on: 03-12-2009 11:48:54 »
Det var ikke hensigten, Charlotte ;)

thorling

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #8 on: 03-12-2009 12:20:45 »
Hejsa
Det er noget siden jeg har været inde at skrive i vores forum. Måske fordi jeg har fået det meget bedre og haft meget mere overskud til at være mere udadvendt. Nå men tilfældigt idag er jeg inde at læse lidt og falder over denne tråd. En af de meget store årsager til at jeg har fået det bedre er netop fordi jeg nu fast får stoppende medicin af typen kodein som også er et mildt morfinlignede præparat. Jeg har kæmpet fuldstændigt forfærdeligt med min pouch. Dagligt ca 20 afføringer. smerter og udmattelse. Tilsidst blev jeg indlagt på Riget til second opnion.De mente jeg havde Chron istedet for UC og ville først fjerne min pouch fordi der var så meget betændelse i den,men endte dog med en anden strategi. Jeg er nu tilbage henvist til medicinerne og får Humira hver 10 dag, entocort 6 mg dagligt og altså kodein dagligt både som tabletter og som saft. Jeg har det væsentlig bedre nu. Jeg har ca 8 daglige afføringer og er som reglen kun på toilet ca 2 gange om natten. Det går langt bedre med at spise og jeg har ikke nær så mange smerter. Jeg går til styrketræning og ridning og følger et kursus på universitetet. Træerne gror ikke ind i himlen og det er stadig scært men jeg har virkelig fået en bedre livskvlitet. Så det er nok lidt underordet for mig om der er en grad af afhængighed forbundet med at tage kodeinen når jeg tænker på den enorme gevinst der er for mig