Author Topic: H1N1 og imurel  (Read 4186 times)

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
H1N1 og imurel
« on: 30-10-2009 12:30:56 »
Hej..

Jeg har hørt, at man nu begynder at vaccinere folk mod H1N1. Man anbefaler f.eks. folk med et nedsat immunsystem at få vaccinationen. Så er det jeg tænker.. Nedsætter imurel ikke immunsystemets funktion?
Jeg tager selv imurel, så jeg skal nok til at ringe til lægen for at spørge hvordan det er. Hvordan har I det med dette? Ved I, om man skal vaccineres, hvis man tager imurel?

dytte3540

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: H1N1 og imurel
« Reply #1 on: 30-10-2009 13:38:12 »
På Århus sygehus anbefaler de helt generelt at blive vaccineret, hvis man f.eks. er på Imurel.
Men: jeg har talt med en læge derude som fortalte, at der i USA er eksempler på at folk med CU har fået udbrud efter vaccination, så det er en svær en.
Man kan jo også undre sig over at vores kære patientforening CCF ikke er lidt mere fremme i skoene her med at rådgive os.

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #2 on: 30-10-2009 19:05:41 »
Jeg har tænkt mig at lade vaccinere. Jeg har allerede fået den for den almindelige influenza. Så må jeg krydse fingre for at min CU ikke bryder ud igen.

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 02-11-2009 08:40:53 »
Jeg ringede til sygehuset (Århus) og fik afvide at lægerne anbefaler folk på imurel at lade sig vaccinere, netop fordi det er immundæmpende. Jeg spurgte hende jeg talte med om det med CU'en og det havde hun ikke hørt. Vi blev enige om at hvis der var en risiko der var værd at se og føle på ville lægerne ikke anbefale vaccinen uden forbehold.  :-\ Men andre har jo fået et andet svar så jeg ved snart ikke. På den ene side har jeg ikke lyst til at få influenza, det passer rigtig dårligt her før jul da jeg er ved at tage kørekort og ikke må være fraværende fra teori. Samtidig vil min CU hvis den blusser op også være virkelig uheldig her før jul, og tanken om endnu en prednisolonkur tiltaler mig bestemt ikke.  :-\ Det er godt nok svært synes jeg. Men det ender sikkert med at jeg tager imod vaccinen.

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #4 on: 02-11-2009 10:39:39 »
En lille opdaterien. Min kæreste undersøgte det lidt, og jeg har netop fået dette fra ham på msn: 
Jeg har læst en lille smule på det  -  Status ovre i USA er at betragte svinesygen som enhver anden influenza mht. til vaccination, hvilket også betyder at folk med diverse tarmsygdomme og som er på immunsuppresiver skal vaccineres. svinesyge vaccinationen er at betragte som enhver anden influenza vaccination.

Der er beretninger ( folk på diverse fora) om at folk har fået "flare-ups" efter vaccination, men det er altså efter al vaccination med inaktivt virus at det er sket, og anfaldet har kun varet et par dage og derefter gået væk igen. Det skal nævnes at det lader til at folk oplever "flare-ups" i langt højere grad hvis de får influenza (både alm. influenza og svinesyge) end hvis de bliver vaccineret. En anden ting som jeg har bidt mærke i er at dem som jeg har læst om der har fået flare-ups er folk på remicade, og ikke imurel.

Alt i alt: Risikoen for flare-up ved svinesyge vaccination er ikke er størrer end ved alm. influenza vaccination, og et flare-up som følge af vaccination lader til at være ret mildt, og hvis du får influenza (af hvilken som helst slags) er der alligevel en måske størrer risiko for flare-up.

Maria L

• Guest
« Reply #5 on: 02-11-2009 11:04:25 »
Jeg blev kontaktet af min prak. læge, som anbefalede mig begge vacciner - også den mod H1N1. Det er også sundhedsstyrrelsens anbefaling til kroniske syge.

Så jeg har bestilt vaccinen og skal have første stik på torsdag. H1N1-vaccinen består af 2 vacciner - jeg skal have dem med 1 måneds mellemrum.

I morgen skal jeg på sygehuset til kontrol med CU og vil lige høre min læges mening der.

Jeg får også Imurel.

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #6 on: 02-11-2009 11:23:49 »
Hvornår får du den for H1N1? På min praktiserende læges hjemmeside står der efter uge 45, så den må være lige på trapperne. Jeg har allerede fået den for den alm. influenza, og mærkede intet til noget som helst efter at have fået den.

Maria L

• Guest
« Reply #7 on: 02-11-2009 18:15:29 »
Jeg får første stik på torsdag - uge 45 og andet stik i uge 49. Jeg fik for 1½ uge siden den almindelige vaccine mod influenza. Jeg fik ondt i hele kroppen om aftenen, men så var der heller ikke mere derefter.

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #8 on: 02-11-2009 20:31:28 »
Jeg tror jeg vil ringe til min læge i morgen og høre hvad status er med den vaccine.

Maria L

• Guest
« Reply #9 on: 03-11-2009 13:33:19 »
Min læge på sygehuset sagde, at det var rigtig fint, at jeg skulle have den vaccine mod influenza A (H1N1) fordi jeg får Imurel.

Så jeg lader mig stikke første gang på torsdag.

dytte3540

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #10 on: 03-11-2009 14:42:29 »
Har lige kontaktet min læge, der kan man ikke bestille en individuel tid selvom man er i risikogruppen, så jeg kan ikke blive vaccineret før den 11. november.
Og det er jo lidt sent, da den første på min arbejdsplads er ramt af influenza nu.

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #11 on: 04-11-2009 09:45:40 »
Jeg skal også først den 11. Det var første ledige tid. Heldigvis kender jeg ikke nogen der har/har haft det, så vidt jeg ved. Men det er lidt sent at vente helt til den 11.
Først sagde hende jeg talte med hos lægen at jeg jo var sund og rask.  ??? :D Men da jeg sagde jeg fik Imurel kunne hun godt se at det gjorde jeg sørme også, og så måtte jeg jo have en tid.  :D

al

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #12 on: 04-11-2009 14:49:19 »
Så, nu har jeg så også fået en tid. Skal vaccineres på mandag.  :-\

laso

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #13 on: 04-11-2009 15:05:32 »
Hey, kan I ikke lige skrive hvordan I reagerer på indsprøjtningen??

Jeg skal have min første engang i næste uge, men vil godt lige vide om jeg skal forvente at ligge syg et par dage...

Lars

Maria L

• Guest
« Reply #14 on: 05-11-2009 07:16:51 »
Jo, jeg skal stikkes om 2 timer, så du kan få en opdatering senere på dagen  :D