En lille opdaterien. Min kæreste undersøgte det lidt, og jeg har netop fået dette fra ham på msn:
Jeg har læst en lille smule på det - Status ovre i USA er at betragte svinesygen som enhver anden influenza mht. til vaccination, hvilket også betyder at folk med diverse tarmsygdomme og som er på immunsuppresiver skal vaccineres. svinesyge vaccinationen er at betragte som enhver anden influenza vaccination.
Der er beretninger ( folk på diverse fora) om at folk har fået "flare-ups" efter vaccination, men det er altså efter al vaccination med inaktivt virus at det er sket, og anfaldet har kun varet et par dage og derefter gået væk igen. Det skal nævnes at det lader til at folk oplever "flare-ups" i langt højere grad hvis de får influenza (både alm. influenza og svinesyge) end hvis de bliver vaccineret. En anden ting som jeg har bidt mærke i er at dem som jeg har læst om der har fået flare-ups er folk på remicade, og ikke imurel.
Alt i alt: Risikoen for flare-up ved svinesyge vaccination er ikke er størrer end ved alm. influenza vaccination, og et flare-up som følge af vaccination lader til at være ret mildt, og hvis du får influenza (af hvilken som helst slags) er der alligevel en måske størrer risiko for flare-up.