Author Topic: Mad og Pouch  (Read 5202 times)

JesperDJ

• Guest
Mad og Pouch
« on: 02-10-2005 13:32:09 »
Hej

Nu er jeg jo blevet udstyret med sådan en J-Pouch.

Er der nogen der har nogle kostråd, mht. at spise noget kost der opfylder følgende krav:

- Giver mild afføring

- Gør afføringen "tykkere"

- God næring

Hvad skal man holde sig fra og hvad kan man roligt spise??

Og så læste jeg angang nogen der tog noget medicon som gjorde afføringen noget tykkere.... men jeg kan ikke hsuke hvad et hed... er der nogen der kender noget og har nogle erfaringer med det?

På forhånd tak..

Katja H

• Guest
mad
« Reply #1 on: 03-10-2005 13:06:46 »
Hej Jesper..

Inde på copa.dk kan du finde en hel liste med madvarer som gør afføringen tykkere (eller som virker stoppende). Men min erfaring er at bananer, ris og havregryn er rigtig godt... mens rå grøntsager har den modsatte effekt. Jeg har godt nok stomi og ikke pouch, men tror ikke det gør den store forskel.

Mht til medicin så er der vist forskellige muligheder. Men det mest almindelige at bruge er nok Imodium. Kodein (og morfin) virker også stoppende. Men det er vel mest aktuelt hvis man har smerter...

held og lykke, Katja

JesperDJ

• Guest
Mad og Pouch
« Reply #2 on: 03-10-2005 13:10:00 »
Mange tak Katja

Imodium og Kodein er ikke smertestillende produkter så? de kan altså bruges som "fortykkende midler"?

Jeg læser lige hvad de skriver inde på copa.dk

Og nej, oom det er Pouch eller stomi, konsistensen er vel nok lidt den samme...

Katja H

• Guest
Mad og Pouch
« Reply #3 on: 03-10-2005 14:27:33 »
Imodium er ikke smertestillende, men det er Kodein. Kodein virker bare samtidig stoppende...Men får du i øvrigt ikke morfin nu? Jeg kunne forstå på dit andet indlæg at du stadig har mange smerter... hvilket iøvrigt er helt normalt tror jeg. Det er vist meget individuelt... jeg tror jeg fik smertestillende en hel måned efter operationen, men jeg var også temmelig uheldig med betændelse i operationsar osv. Kan også huske at det gjorde sindsygt ondt når der var luft der bevægede sig rundt i tarmene. Det er vist fordi de ligger mærkeligt (tarmene) efter en operation og det kan godt tage et stykke tid før de falder på plads. Ja og så gik jeg altså også rundt som en gammel kone i flere mdr efter...træls!

JesperDJ

• Guest
Mad og Pouch
« Reply #4 on: 03-10-2005 16:46:01 »
Hej

Jeg får ikke morfin i hvert fald.. jeg har nogle smerteplastre, du indeholder noget Phentanyl el. lign. som er et opiat...

Men jo jeg har mange smerter endnu og kan GODT mærke når noget bevæger sig rundt...

Men når du skriver at du også kunne det er jeg mere rolig...

Jeg tror jeg vil finde ud af noget mere omkring Imodium.

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
omodium
« Reply #5 on: 03-10-2005 20:04:34 »
Hej Jesper

Med hensyn til imodium, så bør du kun anvende det ved akut diarre, eller til natten, med mindre du får en læge til at sige god for at bruge det jævnligt over længere tid.

se evt på netdoktor http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/imodium.htm

Det er medicin og dermed risiko for bivirkninger.

der er en god beskrivelse vedr kost  samt regulering af afføring på

dette link , fra herlev sygehus

http://www.kirinfo.dk/

med venlig hilsen

Peter
Med venlig hilsen

Peter