Hej!
Jeg vil gerne vide om andre har erfaringer med at tilføre probiotiske bakterier til kosten. Med eller uden diæt af anden slags.
Jeg har nu lyttet og læst en del om tarmbakterier. En lang udsendelse i P1 om bakteriernes funktion og arvelighed.
Har selv gennemført en kur, efter kontakt med Nordisk Rebalance. Det drejer sig om at opfatte sygdommen (Både CU og Crohn) - som en "fejl" i immunsystemet. ( Tarmbakterie-kulturen opfatter nogle af de øvrige bakterier som "fjender" og prøver at få de "fjendelige bakterier" ud af systemet, ved at danne betændelse.)
Teorien går så på, at man simpelthen skal ændre hele sin bakteriekultur. Det gøres ved at følge en diæt i 4 mdr. hvor sukker
og mælkeprodukter udelukkes. ALT sukker - dvs. heller ikke maltitol, honning, juice m.m... Dertil "booster " man sin tarm med "gode tarmbakterier". I milliardvis. Jeg har haft stort held med et produkt fra "Udos Choice" Probiotika - hedder de gode kapsler (som er vegetabiske). Fås i forskellig koncentration. Man skal nok tage et ordentligt "skud" . Tag fx. max. i 4 mdr, og trap ned, efter hvordan erfaringen går.
Jeg har selv været i Pentasa-behandling i 5 år, og har prøvet et utal af kure og diæter. Bl.a. en meget dyr blodprøve som skulle afsløre intolerance for forskellige fødemidler. Efterfulgt af 6 mdrs. diæt. Det hjalp ikke. !
Nu har jeg det fint. Normal afføring. Næsten ingen mavesmerter eller oppustethed. Men holder det ?
Jeg ved det ikke.
Er det farligt, IKKE at tage Pentasa ??
Kan man tro på, at kemi er sundt ??
Jeg har ingen færdige svar.
Denne sygdom er lunefuld !
Jeg vil gerne høre om alle succes-historier med alternativ behandling !
Jeg deler gerne mine. !