Author Topic: Ventetid til ambulant kontrol  (Read 2953 times)

dytte3540

• Newbie
  • *
    • View Profile
Ventetid til ambulant kontrol
« on: 30-03-2009 17:06:26 »
Vil lige høre, om det bare er mig, der er uheldig, eller det altid er sådan. (kunne sagtens acceptere et det skete en enkelt gang, men det er hver eneste gang).
Forrige gang, jeg var til kontrol på Århus Sygehus, kom jeg til at vente 1½ time, før jeg kom ind.
Sidste gang var ventetiden 1 timer og 45 minutter.
I dag tog jeg hjem, da der var gået en time, fordi jeg ikke orkede mere, var simpelthen sur og gal, fordi jeg synes at det er manglende respekt for min tid.
Jeg har jo også et job, jeg gerne vil passe, og det er ikke let, når man ikke kan regne med s... med den mødetid, man får.
Herudover er det jo ikke gratis at sidde der - jeg er privatansat, så jeg får ikke løn i forb. med frihed til lægebesøg o. lign.
Er det bare mig der er en umanerlig sur mokke, er jeg bare altid uheldig altid at have mødetid de dage, hvor der er ekstra travlt, elller hvad er jeres oplevelser???

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: Ventetid til ambulant kontrol
« Reply #1 on: 30-03-2009 20:40:03 »
Jeg har altid frabedt mig tider om mandagen, det er efter min erfaring den værste dag på hele ugen , både når det gælder selve ambulatorierne men også hvis man skal til laboranter for blodprøve.
Når du oplever det flere gange, så skriv en klage til ambulatoriet med kopi til patient vejlederen på sygehuset eller i regionen.
Med venlig hilsen

Peter

Maria L

• Guest
« Reply #2 on: 30-03-2009 20:50:22 »
Jeg synes ikke det er så slemt på Vejle Sygehus. For det meste kommer jeg til med det samme eller måske 10 minutter senere. Få gange har jeg ventet 25 minutter. Har oftest en tid mandag.

Men jeg kan godt forstå din frustration. Jeg synes ikke det er sjovt at sidde og vente på et kontrolbesøg. Jo længere tid, der går, jo mere ondt får jeg i maven og skal på toilettet.

Charlotte

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 31-03-2009 11:39:02 »
Ventetider...

På Glostrup er det sjældent at man i ambulatoriet venter længe, til gengæld hvis man er på dagshospitalet kan man godt komme op på over en time! Og det er altså samme sted.

På Kæbekirurgisk afd. på Riget kan man sagtens vente i over en time, men de skal jo også tage akut patienter samtidigt.

Jeg ved ikke om det er det samme der gælder på dagshospital Glostrup - altså de akutte.

Hilsen Charlotte

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #4 on: 31-03-2009 12:27:57 »
I Odense er de rigtig dygtige til det med logistikken (Så længe man ikke skal tage blodprøver der - så får man lov at vente  ;)  )

Jeg venter sjældent mere en ti minutter - og kommer jeg meget tidligt, kan de også finde på at rykke mig lidt frem.

Kim

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #5 on: 02-04-2009 10:24:09 »
Hmm, tja her i Århus har jeg også oplevet temlig lange ventetider. Jeg her dog efterhånden afklaret med det, selvom det til tider ikke er let, specielt ikke når man skal tage fri til det.

Der er dog nogle ting som spiller ind. Grunden til at vi venter så lang tid, er typisk at der er akutte tilfælde som der skal tages hånd om. F.eks. en af os som er blevet rigtig syg, og bare skal til lægen hurtigst muligt, så vi kan få ordineret en medicin så vi kan komme over den værste del. Men glemmer nok ofte at det er det som giver de lange ventetider :)

Så jeg kan sagtens sætte mig i dit sted, og alt efter hvor godt jeg har det, og hvor meget overskud jeg har, er mit temperament og tålmodiged også derefter ;)

dytte3540

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: 02-04-2009 10:57:05 »
Jeg ved godt at der kan være akutte tilfælde, men når det nu er hver eneste gang, at der er så lang ventetid, så får det mig til at mene, at det også er et spørgsmål om planlægning.
For hvis der hver dag er akutte tilfælde, der skal ind, så må man jo sætte tid af til det. (Hvor jeg arbejder gør vi det på den måde, at hvis der er ekstra pres på, så har vi altid mulighed for at tilkalde en bag-vagt, således at kunderne ikke kommer til at vente).
Måske føles det også værre, fordi jeg har 1½ times transport oveni hver vej.
I hvert fald er det surt at en samtale af 10 minutters varighed 'koster' 5 timers transport/ventetid. Man kan på den måde hurtigt få brugt alle sine feriedage.  :'( , især når man i en periode er nødt til at møde ret hyppigt på hospitalet.

Kim

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #7 on: 02-04-2009 11:23:48 »
Ganske rigtigt er der nok noget benarbejde som skal laves omkring planlægningen... eller det burde der være.
Som du selv siger gør det jo nok ikke det hele bedre af dine lange transporttid. Den vil jo ganske givet ligge i baghovedet, mens man sidder og venter.

I frygt for at jeg skyder mig selv i foden, så vil jeg sige at Torsdage, lidt før, og lidt efter middag, "plejer" at være ret ok at komme til konsultation ;)

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #8 on: 02-04-2009 15:42:22 »
Jeg synes ikke at jeg har oplevet ventetiden i Århus som meget lang, men jeg er endnu også så ny med sygdommen at jeg ikke har været der så frygtelig mange gange, så jeg har måske været heldig. Til gengæld synes jeg ventetiden de 2 gange jeg er blevet indlagt har været lidt lang, altså ventetiden på at få en seng. Det er lidt frustrerende synes jeg.

dytte3540

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: 03-04-2009 11:15:14 »
Tak for tippet vedr. torsdage - det kan da ikke skade at prøve!!!

Steen

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #10 on: 09-04-2009 16:21:04 »
Hej

I de 10 år jeg gik til ambulant kontrol på Vejle Sygehus, er jeg næsten altid kommet ind til tiden. Et par enkelte gange har der været 5 - 10 minuters ventetid.

Det viser at det kan lade sig gøre at planlægge konsultationerne med hensyn til påde læge og patient.

Ventetider på 1½ time er uacceptabelt. Overlægediktatur - patienterne er her for min skyld - det er mig der bestemmer her - min tid er vigtigere end patentiernes. Det burde være strafbart på den måde at stjæle andre menneskers tid. Hvis man undtagelsesvis ikke kan overholde tiden bør man orientere patienten med det samme og tilbyde en ny tid.

Skal vi bare findes os i det? Hvad hvis vi skulle vente en time  - ved frisøren? - ved tandlægen? - når bilen skal synes?  - og alle de andre steder hvor vi aftaler tid?

Kim

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #11 on: 14-04-2009 19:41:32 »
Hej

I de 10 år jeg gik til ambulant kontrol på Vejle Sygehus, er jeg næsten altid kommet ind til tiden. Et par enkelte gange har der været 5 - 10 minuters ventetid.

Det viser at det kan lade sig gøre at planlægge konsultationerne med hensyn til påde læge og patient.

Ventetider på 1½ time er uacceptabelt. Overlægediktatur - patienterne er her for min skyld - det er mig der bestemmer her - min tid er vigtigere end patentiernes. Det burde være strafbart på den måde at stjæle andre menneskers tid. Hvis man undtagelsesvis ikke kan overholde tiden bør man orientere patienten med det samme og tilbyde en ny tid.

Skal vi bare findes os i det? Hvad hvis vi skulle vente en time  - ved frisøren? - ved tandlægen? - når bilen skal synes?  - og alle de andre steder hvor vi aftaler tid?

Ja Steen, du har helt ret... og som du selv siger findes der nogle overlæger som godt kunne bruge en opfriskning af hvad det rent faktisk er de arbejder med, hvilket er mennesker, og deres velbefindende.
Der er dog nogle faktorer som gør at de kan "tillade" sig at arbejde på den måde, og det er typisk udbud og efterspørgsel som giver den situation. Havde vi haft et andet sted at gå hen, hvis man fik dårlig "service" et af stederne, så kunne det godt være at der var blevet strammet lidt op hist og pist. Det er dog ikke sådan vores sundhedsvæsen er skruet sammen, og de som ikke er syge ville være ekstremt hurtigt ude og sige at vi skulle være teknemmelige over at vi ikke selv skulle punge hundrede af tusinde kroner ud for hver gang vi skulle til lægen... Men her betaler vi altså stadig en del af vores løn, hver måned, og på den måde HAR vi altså betalt for den ydelse.

Min konklusion er dog desværre, at overlæge-kulturen, nok ikke bliver et som kan påvirkes udefra.

Steen

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #12 on: 16-04-2009 20:00:42 »
Hej Kim

Jo, jeg tror at overlægekulturen kan ændres, men det kræver at sygehusledelsen som de første forlanger at tider skal planlægges således at de kan overholdes. Det er det man har gjort i Vejle.
Jeg tror at en debat som denne er med til at belyse problemet, men det havde selvfølgeligt have været meget bedre hvis vores lille debat var foregået på forsiden af landets førende aviser og i TVs prime-time.

Alle mennesker inklusive overlæger, sygeplejersker og patienter får hver døgn 24 timer til rådighed hele livet igennem. Det er op til den enkelte hvordan disse timer anvendes, men det er uacceptabelt at nogle stjæler andres tid, for eksempel ved dårlig planlægning af konsultationstider i sundhedssystemet.
Benjamin Franklin skulle have sagt:"Tid er penge". Nej, - tid er meget mere værdifuld end penge, tid kan ikke spares sammen og give renter, tiden er her og nu, man kan ikke købe sig til mere tid, derfor burde det være strafbart at stjæle andres tid.
Det burde overlægerne m.fl. skrive sig bag øret.