Author Topic: Befordringsfradrag for kronisk syge  (Read 1556 times)

uph

• Newbie
  • *
    • View Profile
Befordringsfradrag for kronisk syge
« on: 12-03-2009 15:27:50 »
Hej.
Er der nogen af jer, der har fået godkendt befordringsfradrag for krosnisk syge - kr. 3.47 pr. km  ?

Jeg synes kriterierne er helt urimelige...

Håber at høre fra jer!

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: Befordringsfradrag for kronisk syge
« Reply #1 on: 12-03-2009 16:23:22 »
Jeg har hørt om nogle enkelte, der har fået fradraget med tilbagevirkende kraft endda.
Hvad er det i kriterierne du mener er urimeligt ?
Med venlig hilsen

Peter

uph

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 13-03-2009 08:28:22 »
Hej Peter.
Jeg mener at kriterierne er urimelige, fordi – hvis du - inden du fik konstateret en kronisk tarmsygdom – kørte i bil til arbejde, fordi du har problemer med at gøre dine toiletbesøg færdig til en bestemt tid og fordi det kan være svært/umuligt at sidde i en bus i 45 min – så har du ikke en merudgift og kan ikke blive godkendt – da du jo havde udgiften i forvejen.
Hvis du bliver sagt op – og derfor sælger din bil – og du senere får et arbejde - hvor det igen er nødvendigt at køre selv, så vil du heller ikke blive godkendt – for så har du ikke en merudgift, men blot en udgift.
Bor man tæt på job og med en god busforbindelse, kan det for nogen være overskueligt at komme frem og tilbage, men skal der bruges 45 min. kørsel og med en busforbindelse 2-3 gange i løbet af formiddagen – er det jo en nødvendighed med en bil – hvis du vil bevare dit job – for bussen venter jo ikke…..  Så jeg kan ikke lige se, hvornår man kan gøre brug af dette fradrag !

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 13-03-2009 10:57:36 »
Hej igen jeg har plukket lidt i skattevæsenets vejledning

En kronisk syg, der brugte egen bil til befordringen, var berettiget til fradrag efter LL § 9 D, uden hensyntagen til, om hun havde haft merudgifter i forhold til den øvrige lokalbefolkning.

Det er en forudsætning for fradraget, at udgifterne har været nødvendige for at sikre indkomstens erhvervelse.

man kan læse reglerne her http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=104044&vId=202190&search=kronisk¤sygdom

Dem der har fået godkendt fradraget , har og skal dokumentere dels kørselsregnskabet, men derudover også fået udtalelser om deres sygdom ,fra deres gastro enterolog, på sygehuset.

Det står sammenfattet på forståeligt dansk bla her : http://212.97.129.139/da/Livet-med-sclerose/Transport/Befordringsfradrag.aspx

« Last Edit: 13-03-2009 11:08:48 by peter »
Med venlig hilsen

Peter

uph

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 13-03-2009 19:09:44 »
Tak for dit svar Peter.
Jeg henviste også til nævnte § 9 D og samtidig vedlagde jeg mit støttebrev fra læge.  Jeg skal nu bare have overbevist Skat om, at der ikke behøver at være en direkte merudgift og så samtidig have en ny skrivelse fra Sygehuset.

Så må jeg se, at får skrevet til Skat igen...
Ulla