Author Topic: Rejser  (Read 2939 times)

Giray

• Newbie
  • *
    • View Profile
Rejser
« on: 02-03-2009 00:00:07 »
Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvis der er nogen som har nogle råd omkring rejser?

En rejseforsikring i vil anbefale?

Medicin, hvordan skal man forholde sig til det? Skal man have specielle sedler med fra lægen?

På rejsen, har i oplevet opblusninger? Hvis ja, hvor var i henne og hvad gjorde i?

Generelt hvis i bare har nogle gode råd, så kom med dem!!  :)

Jeg skal rejse i 2-3 måneder på en tur til den dominikanske republik, usa og mexico. Jeg ved jo at køkken hygiejne ikke er lige høj alle steder, så frygter lidt at sådan en sart mave som min vil blive udsat for nogle prøvelser...!

Hilsen Stine

Steen

• Newbie
  • *
    • View Profile
Sv: Rejser
« Reply #1 on: 02-03-2009 09:22:58 »
Hej Stine

Vær opmærksom på at rejseforsikringer ikke gælder ved kroniske sygdomme medmindre forsikringsselskabets læge har godkendt at du rejser ud.

Vedrørende medicin skal du spørge på apoteket. Vær især opmærksom på medicin der indeholder "narkotiske" stoffer f.eks. kodein.

Når man rejser ud til frtemmede egne får man meget ofte "turistmave". I forbindelse med CU kan det blive værre og medføre opblussen af CU. Spørg din speciallæge om råd, han vil også kunne tilbyde dig at få særlig medicin med til den slags tilfælde.

Kim

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #2 on: 02-03-2009 15:08:14 »
Hej Stine.

Jeg har fundet frem til et tidligere topic som har været svaret på. Måske indeholder den lidt ekstra information :) --> http://www.vores-forum.dk/mcogcu/index.php?topic=980.0

Jeg må sige at jeg selv godt kunne tænke mig at vide mere om det med rejseforsikringer og de specielle ting som gør sig gældende ved forsikringsselskaberne, nu man har en kronisk sygdom.
Her ville jeg også godt vide noget mere om hvordan man i praksis får kommunikeret med forsikringsselskabets læge omkring sin sygdom, og om hvordan man får et "ok" fra denne person.

Omkring medicin så er jeg også lidt lost. Jeg så på et tidspunkt en oversigt over hvilke præparater som man skulle have et medicin-pas for...Og det virker vist kun i 30 dage.

Når man rejser ud til frtemmede egne får man meget ofte "turistmave". I forbindelse med CU kan det blive værre og medføre opblussen af CU. Spørg din speciallæge om råd, han vil også kunne tilbyde dig at få særlig medicin med til den slags tilfælde.

Hej Steen. den "særlige" medicin du snakker om, vil jeg da godt høre lidt mere om? Jeg var i Norge her sidste sommer på bil+telt tur, og der fik jeg det dårligt nogle dage efter vi var kommet derop...til min store iritation.

JMLP

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: 12-03-2009 10:10:00 »
Er der ikke noget med at man skal have lavet det der særlige sygesikringsbevis hvis man skal rejse udenfor Norden når man har en kronisk sygdom? Synes virkelig det bliver mere og mere unfair overfor os med kroniske sygdomme. Vi betaler i dyre domme for medicin, lider under smerter og andet ubehag og nu bliver det så også stærkt begrænset hvor vi kan rejse hen. Altså nu ville jeg aldrig rejse til et eller andet mystisk rejsemål når jeg nu er syg, men jeg ville da gerne have muligheden for at tage min datter med ud i verdenen i de mere almindelige områder.  ::)

Steen

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 12-03-2009 19:18:35 »
Hej Kim

De typer af medicin jeg har benyttet mig af er Imodium (R) og kodein. Som varig bruger af Imodium(R) har jeg fået det på recept med tilskud. Kodein kræver altid recept.
Som kroniker med flere ganges tilbagefald kan man spørge sin læge om at få en prednisolonkur med som reservebeholdning hvis det skulle gå galt.

Hej JLPM

Situationen er ikke blevet mere og mere unfair for kronikere. Der har altid været mange forbehold over for personer med kroniske sygdomme.
Jeg har ikke selv haft mod på at tage for langt væk med min CU, men efter jeg har fået fjernet den syge tarm, fået stomi og erklæret rask ,har jeg været helt omme "down under" uden problemer og uden betænkning.

Giray

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: 14-03-2009 18:38:41 »
PUhhaa en jungle det er at finde rundt i!!

Jeg er ikke blevet så meget klogere lige nu, er lige igang med læge skift, så forhåbentligt er min nye læge bedre informeret omkring alle disse regler...!

Jeg skriver lige igen når jeg har snakket med forskellige folk med betydning for min rejse!

peter

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #6 on: 15-03-2009 13:27:44 »
Hej Stine

Du hverken kan eller må forvente at din læge kan besvare spørgsmål om rejse forsikringer :(

Da du skal til mellemamerika, bør du kontakte serumsinstituttet http://www.ssi.dk/sw52345.asp for at checke hvilke vacinationer du skal have, her skal din læge så vejlede dig mht om du får behandling der kan kollidere med vaccinationerne.

hvis du får kodein eller morfinlignende medicin skal der laves et dokument der kan fremvises i tolden i de lande hvor medicinen skal indføres. (pillepasset som man hører om er kun til brug i EU), derfor bør du kontakte ambassaden for de pågældende lande og høre hvad du skal medbringe ,hvis du får euforiserende recept medicin

selve forsikringerne  skal du privat tegne, få nogle tilbud fra forskellige forsikringsselskaber og husk at oplyse alt vedrørende sygdom og behandling af samme, ellers risikerer du at de nægter betaling, hvis du skulle komme i problemer.

til JMLP
http://www.sum.dk/sum/ kan man på forsiden se reglerne for både det gule og det blå sundhedskort. sundhed.dk har også reglerne og svar

Med venlig hilsen

Peter

Steen

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: 16-03-2009 13:24:21 »
Hej Stine

Hvis du har mulighed for det kunne du deltage i COPAs rejsemøde den 28. februar i Vejle, hvor der er mulighed for at stille spørgsmål om de emner der ikke bliver teget op i første omgang.
Se mere her: http://www.copa.dk/?side=lokal&sub=13&a=1066

Giray

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #8 on: 27-04-2009 00:10:32 »
Hej,

Lægen kan ikke give mig så mange svar på spørgsmål om rejseforsikring, men jeg mente også bare spørgsmål der vedrører lægen :)

Jeg kan så slet ikke komme afsted pga min MC.. Det er jo hvad der sker når man for en opblusning og ny medicin! Røv nederen, men forhåbenligt kommer jeg afsted en anden gang!

Maiken

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: 14-05-2009 23:40:35 »
Hej Giray,

Hvor ærgerligt du ikke kunne komme afsted pga opblussen.

Måske jeg kan hjælpe en smule i forhold til en anden gang, jeg har tidligere arbejdet hos IHI BUPA, hvor jeg solgte rejseforsikringer.

Tommelfingerreglen i forsikringsselsskaber er generelt, at har du en kronisk sygdom, skal din læge udfylde et dokument, det beskriver sygdommen, hvorefter forsikringsselskabets lægekonsulent vurderer det enkelte tilfælde.

Derfor er det selvfølgelig en vurderingssag, men i branchen er det et almindeligt udgangspunkt (i hvert fald da jeg arbejdede der), at der ikke må have været nogle ændringer de seneste tre måneder; dette er tricky da det både involverer at du er udeblevet fra kontrol/undersøgelse, der er sket mindre indgreb eller din medicindosis er blevet ændret. Dette vil altså sige, at selv om du måske er i et stabilt behandlingsforløb, hvor du over mange måneder trapper ned i medicin, er det ikke sikkert de vil dække dig, fordi nedtrapning tæller som ændring.

Alt i alt kan det altså være meget tricky med at få en rejseforsikring som kronisk syg; på den anden side, hvis der ikke er de store problemer med sygdommen er der heller ikke de store problemer med at tegne en forsikring.

Men jeg kan kun anbefale alle at sætte sig grundigt ind i mulighederne for at blive dækket, og især at gøre det i god tid. Det var aldrig rart at afvise folk i telefonen dagen før de skulle på deres livs rejse, fordi de havde taget det for givet at forsikringen selvfølgelig ville falde på plads. :(

Håber alle der skal på en spændende sommerferie får en god tur med god dækning! 8)

De bedste hilsner

Maiken

Tinna P

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Rejser
« Reply #10 on: 10-06-2010 14:53:18 »
Kanon indlæg Maiken, Jeg står slev og skal rejse til sep. og læste med stor interesse :) Tak for god info.

@Stine.
Jeg er ked at af høre din sygdom er i udbrud igen, og du ikke kommer afsted.
Men det skal du nok komme senere :) Jeg skal selv til asien i 3 måneder fra sep i år. Jeg har talt med min læge om det, og om risikoen ved det. Han er umiddelbart ikke nervøs for det, men gør mig selvf opmærksom på risikoen. Han har udskrevet noget antibiotika og nogen mod pesticider - og så har jeg noget prenisolon med for en sikkerheds skyld. Jeg er slet ikke nervøs for det, har fået en pille mod det hele :) Jeg kaster mig ud i det - og får jeg det for skidt, så må jeg på en flyver hjem :)

Giray

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #11 on: 26-09-2010 17:40:35 »
Hej Maiken,

Super fedt svar! Jeg ved slet ikke hvornår jeg kommer afsted, og hvis jeg nogensinde kommer afsted. Nu er jeg begyndt på uddannelse, og kan se en mulighed for et udenlandsophold på et halvt år i den forbindelse.

Men men, så kommer der så mange nye spørgsmål, for jeg får remicade, og hvordan gør man lige med det og så skulle være væk i så lang tid..? ??? Kan man få medicinen med? Kan man få dækket udgifterne til medicinen? Eller må jeg "bare" flyve hjem når jeg skal have medicin?

Det bliver en længere efterforskning, men skal nok skrive når jeg finder ud af noget :)

Tinna P

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #12 on: 08-08-2011 10:30:06 »
Hej Stine

Jeg var 3 måneder i Asien sidste efterår, og jeg havde det fantastisk :) Det var intet med min mave.

Jeg fik forsikring via TRYG, de var meget samarbejds villige trods min CU. Jeg fik min alm medicin med hjemme fra (acasol)
Også have jeg nogen antibiotika med, hvis maven skulle begynde at drille. Hvis det ikke hjalp efter 5 dage, skulle jeg søge læge hjælp i landet.
Men heldigvis skete der intet. Jeg rejste bla i Nepal og Indien som ikke er hygiejniske på nogen måde, men holde mig til at spise kartofler og ris, og meget lidt kød, der var ingen problemer.

Håber du får en super tur, og din mave opføre sig lige så pænt som min gjorde :)