Hej Giray,
Hvor ærgerligt du ikke kunne komme afsted pga opblussen.
Måske jeg kan hjælpe en smule i forhold til en anden gang, jeg har tidligere arbejdet hos IHI BUPA, hvor jeg solgte rejseforsikringer.
Tommelfingerreglen i forsikringsselsskaber er generelt, at har du en kronisk sygdom, skal din læge udfylde et dokument, det beskriver sygdommen, hvorefter forsikringsselskabets lægekonsulent vurderer det enkelte tilfælde.
Derfor er det selvfølgelig en vurderingssag, men i branchen er det et almindeligt udgangspunkt (i hvert fald da jeg arbejdede der), at der ikke må have været nogle ændringer de seneste tre måneder; dette er tricky da det både involverer at du er udeblevet fra kontrol/undersøgelse, der er sket mindre indgreb eller din medicindosis er blevet ændret. Dette vil altså sige, at selv om du måske er i et stabilt behandlingsforløb, hvor du over mange måneder trapper ned i medicin, er det ikke sikkert de vil dække dig, fordi nedtrapning tæller som ændring.
Alt i alt kan det altså være meget tricky med at få en rejseforsikring som kronisk syg; på den anden side, hvis der ikke er de store problemer med sygdommen er der heller ikke de store problemer med at tegne en forsikring.
Men jeg kan kun anbefale alle at sætte sig grundigt ind i mulighederne for at blive dækket, og især at gøre det i god tid. Det var aldrig rart at afvise folk i telefonen dagen før de skulle på deres livs rejse, fordi de havde taget det for givet at forsikringen selvfølgelig ville falde på plads.

Håber alle der skal på en spændende sommerferie får en god tur med god dækning!

De bedste hilsner
Maiken