Author Topic: Rygning og MC  (Read 1388 times)

Maiken

• Newbie
  • *
    • View Profile
Rygning og MC
« on: 15-01-2009 22:36:36 »

Jeg har hørt mange gange, at rygning er bevist skadelig for MC-patienter - og til gengæld muligvis (men vist ikke helt bekræftet?) gavnlig for CU-patienter.

Er der nogen der ved præcis på hvilken måde det skader MC-patienter? Jeg har prøvet at finde noget om det, uden held, og jeg glemmer altid at spørge min læge.

Håber der er nogen der kan hjælpe!

De bedste hilsner

Maiken

Giray

• Newbie
  • *
    • View Profile
Sv: Rygning og MC
« Reply #1 on: 16-01-2009 00:42:11 »
Hej

Det min læge har sagt til mig gentagende gange er at det får det til at blusse op! Præcis hvorfor og hvordan ved jeg ikke...! Jeg har selv haft utroligt svært ved at lade være med at ryge, men har "heldigvis" nu kunnet mærke på egen krop at det gør en forskel. Jeg har nogle gange prøvet at kunne nærke dte i maven mens jeg står og ryger, om det er min indbildning eller rigtig, er jo ikke til at vide, jeg kunne ihvertfald føle det! Jeg har nu slet ikke røget i nogle måneder fordi min sygdom er i opblusning, men var til fest her i weekenden, og endte med at have røget 4 smøger inden jeg sluttede aftenen, og det kunne jeg bestemt godt mærke dagen efter, jeg havde det temmeligt skidt!

Men der er også nogle som ikke kan mærke forskel, jeg har tidligere selv været en af dem!

Hilsen Stine

laso

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 16-01-2009 10:09:34 »
Jeg har læst et eller andet sted (muligvis på ugeskriftet for læger) at nikotin har samme effekt som ASA-5 præparater hos CU-patienter. Men der er for mange bivirkninger ved nikotin (ift ASA-5) så derfor anvender man det ikke i behandlingen af CU-patienter.

Lars

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #3 on: 17-01-2009 12:02:41 »
Som CU-patient synes jeg det er galimathias at selvbehandle med cigaretter - det er trods alt lettere at leve med syg tarm end syge lunger. Og også lettere at leve uden tarm end uden lunger  ;)

Nikotinplastre er afprøvet som behandling, og som Laso skriver, så er der påvist en effekt - dog generer nikotinplastre huden og de fleste får så mange gener, at det ikke giver mening at fortsætte.

(Jeg har selv brugt nikotinplastre en periode - uden effekt desværre).

Ligeledes har Even Marstrand lavet sit kompleks ud fra det faktum, at der er en lindring i røgen. Han har sammensat nogle mineraler, som også findes i cigaretter, og nogen har effekt af  hans kompleks.
Jeg var heller ikke heldig der  ;)

At ryge - det forsøger jeg mig ikke med  ;D

Giray

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 16-02-2009 02:09:15 »
Hej igen,

Nu har jeg gået i nogle måneder og været på prednisolon ud over min faste imurel, og har erfaret at jeg faktisk får ømme tarme når jeg ryger. Hele mit mave område er ømt, jeg får hyppigere afføring (vel en meget normal opblusning), og når jeg så ikke ryger i bare 2 dage kan jeg mærke at jeg får det meget bedre, smerterne forsvinder og toiletbesøgene reduceres...!

Har stadig ikke en medicins forklaring på det, men jeg tror generelt det er meget indiviuelt hvor meget effekt det har på MC tilfælde. Kender ihvertfald andre med MC der ikke får opblusning af at være rygere!