Author Topic: frøskaller psyllium (HUSK) erfarringer søges?  (Read 5644 times)

Januar

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: frøskaller psyllium (HUSK) erfarringer søges?
« Reply #15 on: 14-01-2009 09:35:13 »
Hej tak for svar om at seks har stemt. jeg ved godt hvad HUSK gør, om man så kan sige det intet har med behandling at gøre, ja det kan da være rigtig nok men altså du mener det er under det forkerte emne eller hvad?? har læst om flere som skriver de pt er "på" Remicad og HUSK, så ok selvfølgelig fjerner det ikke sygdommen men det er da stadig meget interessant om det kan hjælpe folk. min mand startede på det igår, så må vi se :o)
kh Januar

supervizor

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #16 on: 27-01-2009 18:15:40 »
Jeg er nu stadig af den holdning, at HUSK ganske mekanisk kan forandre afføringen så det bliver lidt lettere at være til, når man har tarmsygdom (for nogen, for andre er der ingen virkning), men betændelsesreaktionen gør den ikke noget ved.
Tja, hvis man bare kunne få husk sammen med den tilhørende loppefrø, og ikke bare loppefrø-skallen, vil det være ret nice, da de sammen har den bedste effekt mod colitis ulcerosa.. Jeg plejer nogle gange (når jeg er i min lette sygdoms-fase hvor husk hjælper mig) supplere med loppefrø, og tager så altså både loppefrø og loppefrøskaller sammen i en drik.

"Because of this fiber content, psyllium seed degrades more slowly than pectin and produces fairly large amounts of butyrate and acetate. Butyric acid exhibits antineoplastic activity against colorectal cancer, is the preferred oxidative substrate for colonocytes, and may be helpful in the treatment of ulcerative colitis."
"In an open label, randomized, multi-center trial of persons with ulcerative colitis, psyllium seed supplementation (10 grams twice daily) was as effective as mesalamine in maintaining remission. This effect may likely be due to increased levels of butyric acid with psyllium supplementation."
http://www.thorne.com/media/psyllium_mono_2.pdf

Loppefrøskaller /husk kender alle vist hvordan de ser ud og hvor de kan købes. Rene loppefrø ser sådan her ud i pakning, og det er også det eneste slags jeg har købt og dermed også kunne finde i Danmark: http://kortlink.dk/686t

dytte3540

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #17 on: 27-01-2009 19:49:55 »
Hvad gør du med loppefrøene? Spiser dem hele eller knuser dem? Hvis jeg forstår citatet rigtigt, så skulle de kunne reducere betændelse?

/Lene

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #18 on: 09-02-2009 11:25:38 »
Så er jeg også hoppet på HUSK-vognen. Men jeg er lige, netop i dag begyndt så jeg ved naturligvis ikke endnu hvordan det vil gå.
Jeg har ikke haft den store lyst til at starte, da jeg som barn smagte det fordi min mor spiste det, mod hård mave... Jeg synes det var som at æde savsmuld eller sådan noget. Men nu har jeg lige prøvet det på noget frugtyoghurt, og det var slet ikke så slemt som jeg frygtede og huskede det, så det tror jeg bestemt jeg vil give en chance.  ;)

Marie H

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #19 on: 14-03-2009 09:27:38 »
Nu har jeg prøvet HUSK i et stykke tid. Og også holdt en pause med det hvor jeg var på ferie. Og jeg tror min konklusion er at det hele glider lidt nemmere med HUSK :D. Desuden synes jeg ikke at man hurtigere får tørret sig ren bagi, :D hvilket er rart når man er på toilettet en del gange om dagen, det slider jo hver gang. Noget helt andet jeg tænkte på, jeg har læst et sted at har man CU skal man også gerne undgå forstoppelse da det også kan udløse et udbrud, og der hjælper HUSK jo også.  ;)