Author Topic: colonskopi  (Read 5157 times)

Bitten

• Guest
colonskopi
« on: 29-07-2004 12:00:25 »
Til Vicki. Det var da godt, du endelig blev fuldt bedøvet. Det virker som om, når vi arme patienter skal have den rædselsfulde colonskopi, at vi bare skal lide. Jeg har fået undersøgelsen mange gange. Jeg HADER den. Desværre skal jeg til det igen 3. september, og jeg gruer, gruer og gruer. Kan altså virkelig ikke forstå, man ikke kan forlange fuldbedøvelse. Men de siger jo alle, at man skal være "med" / arbejde "med". Hilsener Bitten :(

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
colonskopi
« Reply #1 on: 29-07-2004 16:47:07 »
Hej Bitten!

Kunne man ikke erstatte den ubehagelige coloskopi med en MR-scanning? Min veninde, der er tilknyttet Herlev, fik sådan en istedet, da man alligvel ikke skulle tage nogen vævsprøver.

Jeg håber virkelig, at det er fremtiden for os - hverken sigmoideoskopi eller coloskopi er særlig sjovt, og hvis det andet nu er ligeså godt? Måske et spørgsmål om penge?

Jeg krydser ihvertfald fingre - også for dig d. 3. september! Håber ubehaget bliver minimalt for dig!

De venligste Hilsener

Connie H   :D

Bitten

• Guest
Min oplevelse med colonskopi på Helsingør Sygehus 3/9-04
« Reply #2 on: 03-09-2004 17:07:41 »
:( UFF. Som jeg tidligere har skrevet, så gruer jeg hver gang, jeg skal igennem den forbandede colonskopi. - Men aldrig har det været så modbydeligt som denne gang.

Jeg har haft CU i mange år - og er p.t. meget belastet af min sygdom. Klart nok er tyktarm og endetarm meget sensible. Men undersøges SKULLE jeg (basta) - da det er meget vigtigt at følge med i tarmslimhinden o.s.v. - Det ved jeg jo også godt alt sammen - og det skulle så være i dag d. 3/9-04.

For at starte med i går - men det kender I jo alle sammen. Man sk.... sig ihjel. Allerede inden jeg kom til den "delikate" phosphorporal-drik, var jeg stort set udtømt. Og så lige 2 skønne flasker af dem. Nattesøvnen smuttede lige, for jeg HAR så svært ved at sove på toiletsædet.

Til sagen nu: Jeg skulle møde 10.30 i kirurgisk ambulatorium, Helsingør - blev henvist til venteværelset/stuen, hvor jeg ventede i næsten 1½ time. Endelig blev man kaldt ind i skopistuen, hvor ens leje (som bagefter skulle være min seng/hvilested) var anbragt. Store nye, fine skærme. Dyrt ser det ud. Ja imponerende. Opkald - værsgo at komme indenfor - her er badeværelset, vær elskværdig at gå derud og smid bukserne. Et tyndt tæppe omkring den nedre del (for et kort øjeblik. Taske, sko, trusser, benklæder op i en kurv på lejet, der skubbes ind under een. Tilstede til seancen 2 sygeplejersker. (1 hammer-sur og uden ord, lægens hjælper / 1 uden smil på læben, der skal klare venflod, blodtryk og diverse - og så en læge, der er på stedet på sin første dag. Lægen har aldrig arbejdet med dette avancerede udstyr før, da han kommer fra Hillerød Sygehus (udover at være Nordmand).

I med venflod. Ja det vil sige. 1. gang lykkedes det ikke, 2. gang lykkedes det heller ikke, 3. gang lykkedes det heller ikke - så lagde lægen den selv. I det venflod, ja så påstod de altså, at jeg havde fået mere end, hvad jeg overhovedet måtte få af smertestillende. Det eneste problem, der var, var, at jeg var så smertepåvirket, at de flere gange måtte standse op grundet mit lave blodtryk steg og steg til absolut alt for forhøjet.

Undersøgelsen var forbundet med allerstørste smerte. Jeg er ellers een, der bider tænderne i, når det gælder smerte. Men jeg var meget forpint. Og alligevel - de skubber, skubber og skubber på.

Jeg var naturligvis helt udrenset, men de kunne simpelthen ikke komme rundt i min tyktarm. Da de var nået halvdelen op i min tyktarm, bad lægen om hjælp fra en brassiliansk læge (eller sådan noget lignende) - og han var decideret OND. Han skulle lige vise sig over for sin nye norske kollega og skød bare løs. Da skreg jeg af smerte - virkelig skreg.

Denne sekundære læge tyssede blot på mig og sagde højt, så tag det dog lige roligt. / Hold nu op. Pressede mine ben hårdt ned på underfladen og bad mig tage mig gevaldigt sammen. -

Mit blodtryk steg så meget, mit velbefindende blev så dårligt, fik koldsved over det hele, jeg rystede og havde ualmindelig mange, mange smerter.

Efter undersøgelsen var plejepersonalet OK, jeg blev kørt ind på en lille stue, hvor der i forvejen lå en mand - vi pruttede i kor. Hvis vi lå pænt oveni hinanden, ville kunne have været 4 på stuen - men så heller intet personale. - Jeg var rystet af oplevelsen (holdt den for mig selv), men ringede hurtigt til min kære mand og bad ham hente mig. Jeg ville hjem, og det skulle gå meget stærkt

Har nu delt min oplevelse med min mand. Han kender mig og ved hvor stærk jeg er, hvor udholdende, jeg er o.s.v. Han var rystet.

Nu er jeg heldigvis hjemme. Men jeg er dybt rystet af oplevelsen - og vil aldrig mere have den.  :evil:

Gid ingen af jer andre må opleve noget lignende. Jeg ønsker det ikke for min værste fjende.  :)

Jens G

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
colonskopi
« Reply #3 on: 03-09-2004 17:34:03 »
Hej Bitten

Det lyder som en slem omgang du har været igennem.

Jeg har selv prøvet 2 koloskopier og en sigmoideoskopi, men ingen af dem har været så slemme som det du beskriver.

Lægerne burde øve sig på hinanden, inden de bliver sluppet løs på patienterne.

Jens
Jens G

Ditte28

• Newbie
  • *
    • View Profile
colonskopi
« Reply #4 on: 04-09-2004 19:46:08 »
Hey Bitten

Ja det var vel nok en slem omgang du har været igennem. Jeg kender det selv. Det er også noget af det værste jeg nogen sinde har oplevet.

Men det kan faktisk lade sig gøre at få lavet undersøgelsen i fuld narkose. Det fik jeg sidste gang, jeg skulle have den. Det kan kun anbefales, og det var endda lægen selv, der foreslog det. Nogle gange er man bare heldig at rende ind i de rigtige mennesker, der har fuld forståelse for situationen.

Hilsen ditte

Bitten

• Guest
Narkose til Colonskopi ???
« Reply #5 on: 05-09-2004 11:13:17 »
Quote from: "ditte26"
Hey Bitten

Ja det var vel nok en slem omgang du har været igennem. Jeg kender det selv. Det er også noget af det værste jeg nogen sinde har oplevet.

Men det kan faktisk lade sig gøre at få lavet undersøgelsen i fuld narkose. Det fik jeg sidste gang, jeg skulle have den. Det kan kun anbefales, og det var endda lægen selv, der foreslog det. Nogle gange er man bare heldig at rende ind i de rigtige mennesker, der har fuld forståelse for situationen.

Hilsen ditte

Hej Ditte.

Tak for din hilsen.

Det må godt nok have været den helt rigtige læge, du har haft. Hvilket hospital tilhører du / har du lægens navn ???

Hver gang jeg siger NARKOSE, kigger lægerne på mig med himmelvendte øjne, som om jeg ikke er rigtig klog. De påstår allesammen, at man ikke må være i fuld narkose, fordi man skal arbejde med.

Det handler jo om, når man skal vendes og drejes sikkert (?). OG - det handler i høj grad også om penge, tror jeg.

Lægerne synes åbenbart, at det er ualmindelig morsomt, at man i den grad ligger og lider - de er rablende ligeglade.

Gad vide, om lægerne i Colitis-Chrohn foreningen ikke havde lyst til at tage et emne som dette op til debat, således at vi kan blive behandlet værdigt, når de skal undersøge os. :)

Bitten

• Guest
colonskopi
« Reply #6 on: 05-09-2004 11:15:49 »
Quote from: "Jens G"
Hej Bitten

Det lyder som en slem omgang du har været igennem.

Jeg har selv prøvet 2 koloskopier og en sigmoideoskopi, men ingen af dem har været så slemme som det du beskriver.

Lægerne burde øve sig på hinanden, inden de bliver sluppet løs på patienterne.

Jens

Hej Jens.

Tak for hilsenen.

Du har fuldstændig ret i din udtalelse.  :lol:

Hilsener Bitten

Ditte28

• Newbie
  • *
    • View Profile
colonskopi
« Reply #7 on: 05-09-2004 13:50:03 »
Hejsa bitten

Jeg fik foretaget undersøgelsen i fuld narkose på rigshospitalet. Nu er det sådan at man derinde ikke er tilknyttet en bestemt læge, men så vidt jeg husker hed lægen som jeg talte med i forbindelse med coloskopien Michael Stavn.

Det skal lige siges at jeg sidste år fik en stomi pga en stor abses ved endetarmen pga en fistel, som var meget længe om at hele. Så det kan jo tænkes, at det er pga arvævet jeg deraf har fået i hele endetarmen, at han foreslog det.

Generel har jeg dog opfattelse af at de i hvert fald på rigshospitalet er meget hjælpsomme og forstående overfor ens sygdom og dertilhørende undersøgelser og at de ønsker at hjælpe så godt de kan, hvis det er muligt.

Anonymous

• Guest
colonskopi
« Reply #8 on: 12-10-2004 23:07:34 »
Det her var da bare ekstrem ubehagelig læsning og jeg er helt ærlig hamrende glad for at jeg sagde nej til den coloskopi jeg skulle have haft på Helsingør sygehus.

Hvad fanden er det for "læger" der kan behandle en patient på den måde. Jeg er rystet. Chokeret.

Håber du er kommet dig Bitten.

siegfried

• Guest
Re: Narkose til Colonskopi ???
« Reply #9 on: 11-07-2005 18:02:35 »
Hej

det er din ret at få narkose. Intet menneske kan tvinge dig til dette. Du betaler via skat lægernes løn, så du alenen bestemmer dette. Selvfølgelig vil du få en masse bøvl over dette, meeen hvad så.... Du skal da ikke lide pga af en kold læge som skulle have haft en anden uddannnelse. Det er da ikke behageligt med disse diskussioner, men det er din bagdel så blæs på det.

Hav det godt og pas på dig selv

Quote from: "Bitten"
Quote from: "ditte26"
Hey Bitten

Hilsen ditte

Hej Ditte.

Tak for din hilsen.

Det må godt nok have været den helt rigtige læge, du har haft. Hvilket hospital tilhører du / har du lægens navn ???

Hver gang jeg siger NARKOSE, kigger lægerne på mig med himmelvendte øjne, som om jeg ikke er rigtig klog. De påstår allesammen, at man ikke må være i fuld narkose, fordi man skal arbejde med.

Det handler jo om, når man skal vendes og drejes sikkert (?). OG - det handler i høj grad også om penge, tror jeg.

Lægerne synes åbenbart, at det er ualmindelig morsomt, at man i den grad ligger og lider - de er rablende ligeglade.

Gad vide, om lægerne i Colitis-Chrohn foreningen ikke havde lyst til at tage et emne som dette op til debat, således at vi kan blive behandlet værdigt, når de skal undersøge os. :)

Kim79

• Guest
colonskopi
« Reply #10 on: 04-07-2006 15:41:21 »
Jeg vil lige sige noget her..

Jeg har også været igennem denne undersøgelse alle gange blev jeg fuldt bedøvet.

Jeg har fået den lavet på riget, Slagelse og Århus komune hospital, alle gange uden problemer til gængæld skulle jeg drikke 4 liter af det der saltvand til sidst fik jeg det ned med sonde for jeg kunne bare ikke få mere ned, (det er ikke behageligt nogen af delene) Men kan kun sige jeg er glad for jeg ikke har oplevet de samme smerter som jer.

Igen jeg har også fiztler og er derfor tit meget byldøm og bløder meget nogen gange mere end andre. Kan godt ske det er derfor vi får lov til at få det under fuld narkose.