Hejsa... Jeg har siden 2001 været stomist. Jeg har haft MC siden 94. Blev første gang åbnet i 96 og dengang sat ud den rigtig vej igen. I 2001 fik jeg så en kolostomi som sammen år blev flytte og lavet om til en ileostomi, da resten af min tyktarm måtte ud. Dengang blev jeg også gjort medicinfri, har nemlig aldrig været syg i min tyndtarm, mangler dog et mindre stykke af den pga. min stomi er blevet lavet om 2 gange.
Stomilivet kan være dejlig og det rene helved. Jeg er personlig glad for mit stomiliv, har aldrig haft det bedre mavemæssig og satser på, jeg ikke skal være syg mere i mit MC forløb. Det var rart, at blive medicinfri, har dog i perioder fået stikpiller til mine endetarm stump, da jeg ikke havde permanet stomi i starten og den var bevaret, den blev fjernet ved en stor operation i 2007.
Jeg spiser stort set alt, super skønt.

Jeg har fået min bevægelse frihed tilbage. Når man har været opereret i et stykke tid, så finder man ligesom en rytme med maven og ved, sådan nogenlunde, når man spiser, hvornår outputtet kommer ud.
Jeg har aldrig haft problemer med det modsatte køn, jeg er pige og var 24 år og singel da jeg fik stomi.
Hvis man har stomiproblemer, kan stomilivet være mindre heldig. Det kan være rigtig træls, havde selv for nogle år tilbage store problemer med, at min stomi træk skæv og gik på min plade, det gjorde rigtig ondt og var ligesom at få stukket en kniv ind i maven hver anden 2 sekund. Det stod desværre på i ca. halv anden år. Der kunne jeg have skåret min stomi af og smidt den i havnen.

Om man bliver en glad stomist eller man heller ønsker den hen hvor pebret gro. Kan tiden jo kun vide. Jeg har personlig aldrig fortrudt jeg fik min, fik bedre livkvalitet. At jeg så aldrig har ligget så meget på sygehuset, siden jeg fik den er så en anden snak.

Køre på min 4 stomi i dag og har ikke haft mange uheld hvor systemet er faldet af. I starter skal man lige bliver fortrolig med det hele, jeg havde alt med i tasken der kunne gå og kravle.

I dag har jeg lidt poser, ikke en plade så jeg kan skifte, for det er år og dagen siden mit system røg af.
Jeg lever et meget almindelig liv med min pose på maven, det eneste jeg ikke gør er, at ligge på maven og slå prutter der lugter..

Hvis man har posen af så lugter de dog.

Kroppen bliver forandret fysisk og psykisk skal man jo også kunne takle det. Nogle er bedre til det end andre. Personlig ligner jeg jo et skamferet lig, mangler bla. den ene lårmuskel. Så posen gør mig ikke noget, man skulle lige vænne sig til den i starten og også førelsen når outputtet render ud af en. Jeg fandt nu hurtig rytmen med det hele.
Nu har den hængt der i så mange år efterhånden, at det bare er dagligdag, at se sådan ud. Kan ikke huske hvordan man slår en prut.

Hvis man vil have lidt en fornemmelse af, hvordan inden en operation. Så kontakt f.eks coloplast og få tilsendt en prøve på tømbar poser, gerne endel, de klister ikke så godt som to del, det gør lidt nas, at få af igen, når man ikke er stomist normalt. Så fyld evt. lidt youghurt i posen og sat den på kroppen og gør det man normalt plejer, at gøre. Der skal bare være en slat i posen. Se hvordan det ligesom føles, stil sig nøgen foran spejlet og kigge, have sex, der kan man lige tømme posen først.

En ileostomi sidder som regle i højre side.
Jeg har mødt en del stomister efterhånden og nogle er mere glad for deres end andre.