Author Topic: Væk med gluten og laktose  (Read 3882 times)

Alexlind

• Newbie
  • *
    • View Profile
Væk med gluten og laktose
« on: 11-11-2008 18:52:50 »
Hej.

Jeg har i de seneste måneder gået hos en ernerings ekspert. Jeg fik af vide af hende at omkring 80% af alle UC og chron patienter faktisk ikke kan tåle gluten og laktose. Jeg har nu været gluten og laktose fri i omk 3 måneder og det har gjort en kæmpe forskel. Derudover spiser jeg gurkemejerod (kapsler kaldet turmeric), fiskeolie (vectomega), melbærris blade (Uva Ursi, kapsler) og en probiotisk bakterie kultur (Probiotic I.L.D., pulver der blandes med vand).

Jeg kan KLART anbefale at man snakker med en ernerings ekspert. Jeg har kontakt til en ved navn Eva Lydeking-Olsen, hun kan kontaktes på hjemmesiden www.optinut.dk. Det er ikke let at leve uden gluten og laktose men man er i Danmark begyndt at få øjnene op for at der er mange mennesker der enten ikke kan tåle det eller er overfølsomme over for det så der er efterhånden ret mange gluten og laktose-fri podukter i supermarkederne. Ellers kan man få en masse i forskellige helsekoster.

Hvis du har spørgsmål angående en laktose og glutenfri kur skal du være mere end velkommen til at sende mig en email. Min mail-addresse er: yhalexander@hotmail.com

Hilsen Alexander

Qvist

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
Sv: Væk med gluten og laktose
« Reply #1 on: 30-11-2008 21:28:10 »
Hvor køber du det der: Probiotic I.L.D ?
Har godt læst at probiatisk produkter kan hjælpe mod C.U. - men ved ikke lige hvor man køber det rigitge?

Lactose og gluten....... Så skal man holde sig fra mælk og hvede eller?

Alexlind

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 01-12-2008 01:57:01 »
Jeg køber det af min ernærings ekspert men jeg er ret sikker på at du kan få det i en helsekost. eller kan de ihvertfald fortælle dig hvor du kan få det.

Ja det er hvede og mælk så det er stort set alt brød. Der er også gluten rugmel så det er MEGET svært i starten lige at finde ud af hvad man så skal spise i stedet. Men det er helt sikkert det værd

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #3 on: 01-12-2008 15:36:48 »
Jeg vil tro, at man kan købe det hos Engholmgruppen, som Eva Lydeking samarbejder med.

maria22

• Administrator
  • Erfaren Bruger
    • View Profile
    • http://www.nellemann.nu
« Reply #4 on: 15-12-2008 20:55:27 »
Hvor har du fundet en ernæringsekspert? Mvh Maria

cille9

• Erfaren Bruger
  • **
    • View Profile
« Reply #5 on: 12-05-2009 10:14:58 »
vIRKER DET STADIG FOR DIG?

Tinna P

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #6 on: 13-05-2009 13:30:25 »
Hejsa,

Er du blevet teste for laktose og gluten allegi, eller har du bare fravalgt det i din kost?

Jeg blev testet for to år siden, og fik afvide jeg ikke havde direkte allegi, men at jeg skulle sætte mig 'mælke' forbrug ned. Gulten var der ikke nogen reaktion på, heldigvis :)

Jeg har nu været til laktose test igen, efter jeg har fået konstateret CU - Jeg har endnu ikke fået svar på mine prøver, men blev meget dårlig under testen, og havde meget ondt i maven 2 dage efter, og meget dirre, som jeg ellers lige var kommet af med. Min mave er heldigvis i orden igen nu - og jeg venter i spænding. Hvis det kunne hjælpe, ville jeg meget gerne ligge min kost om, men er lidt nervøs, da jeg er MEGET kræsen :( Jeg elsker lyst brøn m smør og pålægschokolade, og et stort glas mælk til, er så ked af det, hvis jeg skulle sige farvel til det, hvilket jo nok bliver tilfældet ;)

Alexlind

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #7 on: 25-05-2009 02:22:47 »
undskyld mit sene svar

Til maria: Jeg tror faktisk at det var en af min mors kolleger der anbefalede Eva Lydeking. Du kan kan læse meget mere om det hele på www.optinut.dk

Til Cilla9: Ja der er klart en forbedring. Det føles ikke som om jeg ikke er syg men altså nu kan jeg i det mindste passe et arbejde og gå ud med vennerne i weekenden.

Til tinna P:

Hej Tinna. Jeg blev testet for laktose og gluten allergi for længe siden og resultatet var negativt, jeg går og venter på en ny test men som i sikkert ved er hospitaler ikke altid lige hurtige :). Men intolerancer kan ikke nødvendigvis ses på en test så derfor kan man ikke være sikker på at gluten og laktose ikke skulle forværre noget fordi man ikke er allergisk. Jeg er selv MEGET kræsen men man kan lave rigtigt meget lækker mad uden laktose og gluten og man kan få laktosefri letmælk der smager fuldstændigt som normal mælk (den er bare ret dyr, ca. 22kr per liter). Lyst brød kan du faktisk selv lave med noget alternativ mel (jeg har en opskrift på noget ret godt brød som du kan få hvis du er interesseret). Det smager ikke lige så godt som normalt brød men det er på ingen måde dårligt. chokolade er ikke noget problem. Du kan købe masser af mælkefri chokolade og en masse andre søde sager bla på http://rikana-sundkost.dk/. Jeg spiser meget asiatisk inspireret mad da det giver en oplagt mulighed for at smide en masse anti-inflamatoriske krydderier i. I mit tilfælde er det faktisk prisen på det hele der er det største problem da jeg er udeboende på SU. Men skriv endelig hvis du vil vide mere

Mvh. Alexander

Tinna P

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #8 on: 25-05-2009 15:51:24 »
ok, det lyder jo ikke så færligt :) Jeg venter stadig på svar fra sygehuset, ang laktose test..laaang vente tid ;)

Hvis du vil, må du meget gerne sende opskrifter, vil genre prøve om det kunne hjælpe..er snart villig til alt :)
På for hånd tak.

Hilsen Tinna

Sannetk

• Newbie
  • *
    • View Profile
Væk med gluten og laktose
« Reply #9 on: 28-05-2009 16:31:34 »
Hej Alexander

Det du skriver lyder meget spændende men er meget interesseret i om du er i nogen form for medicins behandling?? Fik nemlig taget en cølaki test for nogen tid siden, men kunne ikke bruge svaret til noget da jeg var i prednisolonbehandling, er det ligesådan med de andre tests eller har det ingen betydning??
Sanne

Marie

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Væk med gluten og laktose
« Reply #10 on: 15-06-2009 21:16:29 »
Hej Alexander

Hvad mener du med anti-inflammatoriske krydderier? Er der pro-inflammatoriske krydderier?

Og kan du evt give et godt råd til én som spiser hvad hun har lyst til, og har "vænnet" sig til at være syg? Hvad skal jeg gå igang med, hvis jeg gerne vil have en stabil mave?