Author Topic: Afslag på fleksjob  (Read 2924 times)

Maria L

• Guest
Afslag på fleksjob
« on: 08-11-2008 17:07:46 »
Så fik jeg afslag på min fleksjob-ansøgning!

Øv øv øv og atter ØV! Hvor er det bare surt og vildt opslidende med sådan en proces.

Jeg ved ikke helt hvor mange af jer, der har været igennem sådan en fleksjob-ansøgning, men jeg hører gerne fra jer, som måske også har prøvet at få afslag.

Jeg har fået lavet en speciallægeerklæring fra min tarmlæge, som kommunens lægekonsulent har kommenteret og vurderet mig ud fra. Lægekonsulenten har ikke kommenteret min træthed ret meget, som ellers er mit altoverskyggende og største problem og det er stort set "kun" pga. trætheden, at jeg søger om fleksjob.

Når jeg arbejder på fuld tid kan jeg ikke andet end at arbejde og sove. Jeg magter INTET efter arbejdstid og jeg bliver på den måde meget mere stresset og det fremprovokerer jo udbrud i sygdommen. Jeg har i ca 4 måneder været delvist sygemeldt og det har jo givet mig et helt andet liv. Jeg er stadig lige så træt, men jeg kan strukturere min hverdag sådan, at jeg sover ½-1-2 timer når jeg kommer hjem fra arbejde og så har jeg alligevel både tid og mere overskud til at gøre andet i mit liv. 

Begrundelsen for mit afslag er kopieret fra lægekonsulentens vurdering og man mener, at jeg "ikke er berettiget til det, da min sygdom forholder sig nogenlunde i ro (udbrud 1-2 gange årligt) og at jeg ikke har nogen varig funktionsnedsættelse".

Trætheden har jeg haft i alle 8 år med sygdommen og den er aldrig rigtig blevet værre eller bedre. Den er konstant, måske en anelse værre under udbrud, men det er der nok ikke noget at sige til... Men fleks-teamet ved kommunen valgte altså at lytte til lægekonsulenten, som kun har læst et par sider om mig - og aldrig mødt mig - frem for at lytte til min speciallæge, som kender mig "i hoved og røv" ;) og til mig selv.

Hvor er jeg bare ked af, at systemet er så mistroiske på os med usynlige sygdomme.

Det er godt nok en hård tid lige nu... 

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
Sv: Afslag på fleksjob
« Reply #1 on: 10-11-2008 17:54:30 »
Øv øv altså!

Jeg kender personligt til problemstillingen - jeg er lige nu helt uden indtægt, da lægekonsulenten vurderer, at jeg er frisk og rask... Han skriver også, at det ikke kan forventes at jeg i fremtiden bliver heltidssygemeldt (selvom jeg lige har været det i 1½ år) og at jeg kun vil få kortere perioder med udbrud (selvom mit nuværende har varet i over 5 år)
Herligt herligt, med sådan en fyr, der læser i sin opslagsbog i stedet for at læse ens journal  :-X

Har klaget over kommunens afgørelse og har samtidig søgt om, at der iværksættes afklaring i forhold til fleksjob.

Men jeg er helt klar over, at det er op ad bakke.

Lige nu er det virkelig sejt - vi står for at kunne miste hus og hjem, hvis jeg ikke får medhold. Og når klagen til beskæftigelsesankenævnet, så kan der gå et halvt år på den måde...

I øvrigt - du har vel klaget over afgørelsen?

Maria L

• Guest
« Reply #2 on: 11-11-2008 14:18:57 »
Hej Connie

Det er simpelthen utroligt med de kommuner og deres lægekonsulenter. Jeg håber virkelig for jer, at du kan få noget hjælp. Økonomiske problemer bedrer jo nok heller ikke ligefrem vores sygdomme.

Men det er det samme ved mig - kommunen vælger at lytte til en lægekonsulenten - jeg mener ikke det kan være rigtigt. Min læge har endda langt fra "pyntet på" lægeerklæringen eller gjort mig værre end jeg er. Men alligevel skriver han at jeg bør have nedsat tid i ethvert erhverv.

Du kan tro, at jeg klager over den afgørelse. Jeg skal have en fra LO til at hjælpe mig med at skrive anken.

Hvor langt er din flekssag nået, for jeg synes da det er ved at være noget siden, at sagen blev igangsat??

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #3 on: 11-11-2008 15:28:18 »
Det pudsige i min sag er, at selv lægekonsulenten vurderer, at jeg har brug for skånehensyn - nedsat tid og konstant adgang til ledigt toilet. Alligevel skriver han i samme brev, at jeg kan raskmeldes på ordinære vilkår.. DET er da for sært!!

Anken på mit afslag på forlængede sygedagpenge og ansøgning om fleksjob er ved at være en måned gammel. Jeg har INTET hørt fra jobcenteret. Ikke en gang en bekræftelse på, at de har modtaget mit brev. Så jeg går og venter lidt med længsel - håber hver dag, der ligger et brev i postkassen med en forlængelse af sygedagpengene.... Meeeen.. Ved godt, at det måske ikke ender sådan.

Det lyder som en super ide at få hjælp fra LO. Jeg fik kanon støtte fra min fagforening, da jeg lige fik beskeden - de har været gode, men desværre har det jo også betydet, at jeg ikke kan få arbejdsløshedsdagpenge, da de jo kender min sag ud og ind.

Det er sgu barsk, synes jeg.... Jeg er glad for, at min mave arter sig rimeligt for tiden, ellers ville jeg være faldet fra hinanden, tror jeg. Nu kan jeg da få pauser og proppe lidt andet end økonomi ind i mit liv....

Troels

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 12-11-2008 11:15:33 »
Har du prøvet at kontakte dem telefonisk Connie? Jeg er også i fuld gang med det her jobsøgningshalløj, og har fundet ud af at det godt kan betale sig at være ret opsøgende når man skal have svar fra den ene og anden. Om ikke andet kan de da i det mindste fortælle dig om de har modtaget det.

Maria L

• Guest
« Reply #5 on: 12-11-2008 13:58:53 »
Hej Connie

Du skal rykke dem for svar!

Jeg skal fortælle noget fra min sag, som er ret chokerende:

På et tidspunkt i sommers fik jeg ny sagsbehandler og jeg havde et møde med hende sidst i august. Et par dage efter fik jeg tilsendt lægekonsulentens vurdering, som jeg virkelig ikke kunne bruge til noget. Derfor skrev jeg et brev til sagsbehandleren med mine kommentarer til denne og refererede en del til min speciallægeerklæring, da lægekonsulenten bare ser sort på hvad min læge skriver.

Min sagsbehandler sagde til mødet, at hun først ville gå videre med min sag, når hun havde svar fra lægekonsulenten, så dét rykkede jeg hende for. Jeg hørte intet fra sagsbehandleren.

I starten af september ændrede min jobsituation sig, da jeg fra 1. oktober kunne blive et år længere på min arb.plads end forventet. Jeg skrev endnu et brev til sagsbehandleren og meddelte dette og rykkede endnu en gang for et nyt møde eller at der i det hele taget bare skete noget i min sag. Jeg hørte intet fra sagsbehandleren.

Sidst i september skrev jeg en mail til sagsbehandleren - skrev at jeg ikke kunne forstå at jeg ikke hørte fra hende og at jeg gerne ville vide hvor langt min flekssag var. Hun skrev tilbage. "Jamen, jeg har ikke gjort noget, da vi jo har aftalt at du bare skal kontakte fagforeningen - det må være dem, som skal finde det rette job til dig! Og jeg ved desuden ikke hvad du mener med 'min flekssag' ??"

Så skrev jeg et langt og meget alvorligt svar til hende, om hvad jeg mente med "min flekssag". Hun ringede dagen efter og hun havde så åbenbart ikke læst min journal og kunne ikke huske hvad aftalen var udfra hendes meget sølle notater... Vor Herre bevares! Og jo - så havde hun ikke modtaget mit ene brev, selvom jeg afleverede det direkte i Jobcentrets postkasse.

Så du kan altså ikke være sikker på, at de har styr på det. Så hvis jeg var dig, ville jeg kontakte dem.

Det blev vist en længere skrivelse...!   
« Last Edit: 12-11-2008 14:01:26 by Maria L »

Maria L

• Guest
« Reply #6 on: 24-03-2009 21:39:42 »
Vil lige opdatere denne tråd med min sagsgang. Det er desværre ikke med gode nyheder.

Jeg har nu også fået afslag på fleksjob fra beskæftigelsesankenævnet. Modtog afslaget i sidste uge.

Jobcentret valgte i januar at stoppe sygedagpengeudbetalingen, så nu er jeg tvunget på fuld tid igen. Dog med mange sygedage og en evig mangel på energi.

Det er hårdt at blive ved med at kæmpe.

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #7 on: 25-03-2009 10:02:23 »
Tak for din opdatering, Maria - også selv om den desværre ikke ser særlig positiv ud.

Det er jo en fuldstændig uholdbar situation for dig  :(

Har du egentlig en ansættelse, du er sygemeldt fra?

En opdatering herfra:
Jeg fik medhold fra ankenævnet, der hjemviste kommunens beslutning om at afvise mine sygedagpenge, dog kun i et omfang der gør, at de skal indhente flere oplysninger, hvilket så er er igangsat nu.
Jeg får stadig ikke en krone nogen steder fra, og vi har omtrent 1½ måned tilbage, så må vi stoppe med at betale på vores hus  :'(

Fleksjobansøgningen skøjtede de lige så fint henover og afviste den i samme åndedrag som de erklærede, at jeg er sund og rask. Jeg har dog været i kontakt med fagkoordinatoren fra Jobcenteret, der har givet dem besked på, at de SKAL optage sagen og lave en afprøvning. De fik besked på at ringe til mig i fredags, jeg har stadig intet hørt. Same procedure ;)

Så endnu engang venter jeg i spænding på, at Kommunen får lavet sin afgørelse på nye oplysninger. Jeg tror helt ærligt ikke, den falder ud til min fordel. Dog ved jeg, at de tager sig sammen nu - mit område har fået en ordentlig opsang fra ankenævnet fordi de simpelthen har hjemvist ALT for mange sager på grund af sjusk.

Så stadig med krydsede fingre - også for dig, Maria.

Maria L

• Guest
« Reply #8 on: 25-03-2009 20:25:14 »
Hej Connie

Dejligt at høre fra dig, jeg ved også at du kæmper mod systemet, så det er rart at kunne følge lidt med...

Jeg er ansat som kontorassistent på fuldtid og arbejder så godt jeg kan. Men det betyder mange sygedage og det betyder, at jeg ingen enrgi har de dage, hvor jeg har været på arbejde. Så alt herhjemme står stille.

Hvilke oplysninger mangler Beskæftigelsesankenævnet i din sygedagpengesag? Min sygedagpengesag er hos dem nu og noget af det, som jeg har efterlyst er, at Jobcentret ikke har iværksat noget som helst under min deltidssygemelding, de har kun givet afslag på fleksjob.

Det er bestemt ikke det man regner med, når man får sådan en sygdom, at man skal kæmpe sådan for sine rettigheder og rammes på økonomien.

Tænker på dig og håber snart på lidt medgang for dig...

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #9 on: 25-03-2009 21:38:48 »
Tusind tak for dine tanker - det varmer ;)

De oplysninger de manglede i min sag var, hvorvidt og i hvilket omfang jeg har symptomer og hvad de efter speciallægens vurdering medfører af skånehensyn i de perioder, hvor jeg objektivt er så tæt på remission, som det vurderes at jeg kan komme.

De havde jo blot set ordet remission, og så var det ud af vagten med mig - ingen skelen til, at jeg har været syg så længe, at min tarm sandsynligvis ikke kommer til at fungerer helt rigtigt igen. Heller ingen skelen til noget af alle de andre ting, der følger med - trætheden, som du jo kender så godt, ledsmerter osv.

Heldigvis mente ankenævnet, at det var umuligt at vurdere ud fra de oplysninger de havde, så de måtte gøre det om igen... Og min læge har skrevet en fornuftig redegørelse til dem.
Så må vi se, hvor langt det rækker ;)

Under alle omstændigheder lander der endnu en fleksjobansøgning hos dem......

Jeg er ked af, at du er tvunget til at vriste alt det du har ud af dig - det sænker livskvaliteten enormt, når man ikke kan få lov at nyde sine timer i det fri :(

Maria L

• Guest
« Reply #10 on: 26-03-2009 08:06:54 »
Hej Connie

Livskvalitet - hvad er det? Nej, lige præcist - det kan ikke være rimeligt, at man ikke har energi til andet end job.

Skriver din speciallæge sådan "uden videre" bare til systemet om dig? Jeg har lidt svært ved at få min til det. Der er 3 lægeerklæringer i min sag fra ham over de sidste 3 år. Den sidste er fra august 2008.

I min sag går de meget højt op i, at der har været ro i sygdommen i et års tid. Men som du skriver, når lægen siger der er ro, betyder det ikke, at man bare har det fantastisk. Jeg har også daglige mavesmerter og har stadig perioder med en del toiletbesøg - uden betændelse, led- og muskelsmerter og den enorme træthed. Og så er det også meget sjældent, at jeg føler min mave fungerer normalt - det er få dage indimellem - det er igen smerter, ekstrem oppustethed, diarre, forstoppelse (ja, det kan jeg også døjes med, og det er bestemt heller ikke rart). Og det er til trods or, at jeg spiser meget sundt.

Jeg tror også det er den længste periode med ro for mig (et år), men i 8 måneder af det sidste års tid har jeg været deltidssygemeldt, og jeg er sikker på, at det har spillet en rolle for sygdommen. Men det tænker systemet ikke på...

Connie H

• Super Bruger
    • View Profile
« Reply #11 on: 26-03-2009 09:27:08 »
Hej igen, Maria.

Jeg vil nu heller ikke sige, at lægeerklæringer bare er noget, jeg kan få min læge til - men kommunen har faktisk indhentet en hel de statusser fra ham - og de har så været i form at journaludskrifter. Lidt uheldigt, for der står jo NETOP ikke noget som helst om alle de "sidegevinster", der er ved denne her sygdom.

Denne gang har kommunen så på ankenævnets ordre indhentet det, de kalder en generel helbredsattest. Den er så ikke særlig generel - min læge lider af en smule civil ulydighed, så han laver bare en nuanceret status. Måske lidt en ulempe, da der med den ikke sendes de øvrige kropslige problemer med - et bevægelseshandicap efter en trafikulykke. Det bliver således slet ikke medtaget i bedømmelsen af min arbejdsevne, selvom det faktisk er ligeså begrænsende som min CU.

Mit håb er også, at der kommer en fornuftig afklaring. Det er ingen tvivl om, at den massive stress, man oplever af ikke at tjene nogen penge, og at kunne se sit liv smuldrer, ikke just er befordrende for en mave, der ter sig ordentligt. Jeg må indrømme, at jeg VIRKELIG har brug for ro nu.
Jeg ville ønske, jeg havde råd til det, så havde jeg lukket døren til det offentlige og ikke åbnet den igen...
Men sådan er det desværre ikke  :(